Images SEO, wat is dat?

Hoe afbeeldingen op jouw website optimaliseren voor SEO?

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. En dat is al een hele goede reden waarom je bij ieder artikel, blog of nieuwsbericht een afbeelding moet invoegen. Maar wist je dat een afbeelding een enorme boost aan de SEO-optimalisatie van je website kan geven? Het optimaliseren van je afbeeldingen is de slagroom op je chocolademelk. Zonder kun je ver komen, maar met een toefje slagroom lever je google jouw website op een presenteerblaadje aan! In deze blog vertellen we je daarom alles over hoe je de afbeeldingen kunt optimaliseren voor SEO.

Waarom afbeeldingen optimaliseren voor SEO?

Voordat we de diepte induiken vertellen we je eerst wat over hoe ons brein omgaat met afbeeldingen. Want hoewel we in miljoenen jaren zijn geëvolueerd tot de slimste diersoort op aarde, bezitten we nog steeds ons reptielen- en zoogdierenbrein. En deze twee breinen hebben meer invloed op ons gedrag dan ons ‘menselijke brein’, waarmee we vooral rationeel kunnen redeneren. En waar ons menselijk brein nodig is voor het lezen van teksten, prikkelen afbeeldingen onze oudere breinen. Een afbeelding zet aan tot actie, terwijl tekst juist informatie levert om te analyseren. En die actie hebben we nodig om klanten aan ons te binden of om bezoekers op je website te houden.

Wat is afbeeldingen SEO?

Afbeeldingen SEO draait om het optimaliseren van je afbeeldingen, zodat ome Google jouw website steeds hoger kan indexeren. En die top 3 in Google, daar is waar we het allemaal voor doen. Naast de SEO-waarde van je afbeeldingen wordt visueel zoeken steeds belangrijker. Google is inmiddels al zo slim dat de zoekmachine kan herkennen wat er op een afbeelding staat én hoe deze afbeelding binnen een bepaalde context past.

Google herkent afbeeldingen en de context waarin deze passen.
Voorbeeld afbeeldingen SEO en de slimme google algoritmen

Maar ook Google heeft z’n flaws, want niet iedere afbeelding wordt goed herkend. En daarom is het nodig Google de handvaten aan te rijken zodat de zoekmachine de afbeeldingen goed kan lezen. Want ook bij het zoeken op afbeeldingen rankt Google op relevante afbeeldingen bij de zoekterm. Afbeeldingen die goed zijn geoptimaliseerd en die passen binnen een bepaalde context komen hoger naar boven. Via afbeeldingen kun je weer meer verkeer naar je website leiden. Dus begin vandaag nog met het optimaliseren van je afbeeldingen!

Hoe afbeeldingen website optimaliseren?

Het mag nu duidelijk zijn dat we Google een handje moeten helpen om je website naar de top te helpen. Als je voor ieder afbeelding bewust bent van de volgende stappen dan haal je het beste uit de optimalisatie van je afbeeldingen.

Kies een relevante afbeelding

Image SEO begint bij het kiezen van een relevante afbeelding bij jouw tekst. Alle afbeeldingen dragen bij aan het verrijken van de tekst. Dus als je een tekst schrijft over jouw dierenartspraktijk en jouw team, kies dan een foto van jouw team en geen stockfoto van een willekeurige selectie mensen. En nog een tip: gebruik unieke afbeeldingen. Dus niet copy pasten, omdat een foto op een andere pagina ook prima bruikbaar is. Be picky, kies wat echt past bij de tekst en gebruik de afbeelding eenmalig.

SEO afbeeldingen preppen

Het belang van images SEO!

SEO-bestandsnaam geven

Voor iedere afbeeldingen heb je drie kansen om jouw zoekwoord te verwerken, namelijk de bestandsnaam, titel en alt tag. Als je een stockfoto of een eigen beeld downloadt dan heeft het bestand vaak een naam dat de auteur of het fototoestel aan het bestand heeft gegeven. Zoals ‘IMG0003’. Maar Google kan bij IMG0003 niet afleiden dat het een foto betreft van jouw praktijk. Als je de afbeelding een relevante naam geeft met jouw zoekterm bijvoorbeeld ‘dierenartspraktijk-regio-amersfoort.png’ dan komt deze afbeelding veel sneller in Google naar voren zodra iemand zoekt op ‘dierenartspraktijk regio Amersfoort’

Let op met het gebruik van spaties en liggende streepjes in je bestandsnaam. Google kan heel veel lezen en zelf woorden aan elkaar koppelen. Maar met de gewone streepjes sla je plank nooit mis. Het gevaar van een niet werken URL ligt op de loer als je spaties gebruikt. Heb jij ooit een URL gezien met spaties? Nee toch, het streepje voorkomt dit. Liggende streepjes worden vaak gebruikt in programmeertaal. En Google toont alleen jouw afbeelding als iemand echt zoekt op dierenartspraktijk_regio_amersfoort. Niemand zoekt op die manier, dus niemand zal je vinden. Gebruik dus het gewone streepje!

Kies het juiste bestandsformat

Het zal je niet zijn ontgaan dat je afbeeldingen in verschillende formats kunt opslaan. JPG, PNG, GIF en SVG zijn de meest gebruikte typen. Eigenlijk maakt het niet zo veel uit welke je kiest, lees hier wat achtergrondinformatie. PNG’s hebben vaak een hogere kwaliteit dan een JPG, maar de bestandsgrootte is daardoor ook groter en dit kan je het laden van je website vertragen. En aangezien dat ook één van de aspecten van SEO-optimalisatie is, moet je daar wel voldoende aandacht aan schenken. Want het zou zonde zijn als de prefect geoptimaliseerde afbeeldingen jouw ranking in Google naar beneden halen. Onze persoonlijke favoriet is wel de PNG, maar we zorgen ervoor dat de laadsnelheid niets te lijden heeft door het comprimeren van de afbeeldingen.

Comprimeer afbeeldingen

Je kunt afbeeldingen op verschillende manieren comprimeren. Photoshop is daarvoor erg handig, die hebben een ‘save for the web’ functie. Maar als je dit programma niet hebt, dan is er nog geen nood aan de man, want er zijn heel veel online tools te vinden, zoals Squoosh, JPEG.io voor bestanden naar JPG en voor een tiny PNG kun je bij tinypng.com terecht. En de Yoast plug-in is voor WordPress eigenlijk onmisbaar.

Maar hoe weet je dan of je website snel laadt? Ook daar heeft het oneindige internet handige hulpmiddelen voor. Wij gebruiken zelf de betaalde versie van Ubersuggest, omdat je daar nog veel meer mee kunt SEO-wise dan alleen de snelheid controleren. Maar niet getreurd, er bestaan ook gratis tools. Zoals pagespeed insights van Google en deze best geavanceerde testomgeving van WebPageTest.

Optimaliseren van de leesbaarheid

Ken je die irritante websites die totaal onleesbaar zijn op je telefoon. Vreselijk. Dat wil je koste wat het kost voorkomen. Zorg daarom voor responsive images. Wat zijn responsive images? Nou, dat zijn afbeeldingen die zich aanpassen aan de grootte van het scherm waarop de tekst wordt gelezen. De doorsnee wordpress websitebouwer hoeft zich geen zorgen te maken, want de moderne versie verzorgt dit voor jou. Maar als dit niet zo is, dan moet je met de code aan de slag en aan de afbeeldingen het “srcset”-attribuut toevoegen.

SEO-proof invoegen van de afbeeldingen

Kies de plaats van de afbeelding

Afbeeldingen zijn perfecte hulpmiddelen om jouw zoekwoord subtiel te laten terugkomen op jouw pagina. Een slimme truc om de afbeeldingen op jouw website te optimaliseren is de plaats van de afbeelding goed te kiezen. Denk nog even terug aan je reptielenbrein en plaats als het mogelijk is een afbeelding aan het begin van je tekst. Zo staat jouw zoekwoord gegarandeerd bovenaan jouw pagina én een afbeelding nodig vaak uit om verder te lezen. En als mensen door die boeiende afbeelding verder gaan lezen zijn ze zo een paar seconden langer op jouw website. Goed voor je time-on-site en daarmee goed voor je SEO-waarde.

Invullen titel & alt tag

Als jij je afbeelding uploadt bij de tekst, dan kun je nog meer informatie meegeven voor Google. De eerste mogelijkheid is de titel van je afbeelding in de tekst. De titel verschijnt als je met je muis boven de afbeelding blijft hangen. Verwerk jouw zoekwoord in de titel voor meer haakjes in Google. Hetzelfde geldt voor de alt tag. Dit is een alternatieve titel die wordt getoond als jouw afbeelding niet goed laadt op je website. Zorg ervoor dat de alt tag de afbeelding goed omschrijft. Dit helpt niet alleen Google, maar ook slechtzienden voor de interpretatie van een afbeelding.

Voorkom spammen

Google houdt van authentiek en zoekt passende resultaten voor haar gebruikers. En dat betekent ook dat de zoekmachine echte informatie onderscheidt van spam. Wat bedoelen we daarmee? Nou dat je dus niet jouw bestandsnaam, titel en alt tag overlaadt met zoekwoord alternatieven. Zoals Google het zelf omschrijft ‘avoid filling alt attributes with keywords (keyword stuffing) as it results in a negative user experience and may cause your site to be seen as spam’. Het is dus not done om je alt tag te vullen met ‘dierenartspraktijk dierenarts veterinary practice vet animal healthcare dierenwelzijn’.

Gebruik van een ondertitel

In het verlengde van spammen: het gebruik van de ondertitel. Je hebt vast wel eens gehoord van snellezers. Deze mensen scannen teksten op een bepaalde manier zodat ze ten minste twee keer zo snel een tekst kunnen lezen dan de gemiddelde mens. Snellezers scannen teksten en onderdeel daarvan is ook de ondertitel bij een afbeelding. Ondertitels worden gemiddeld 300% vaker gelezen dan de tekst eromheen. Een goede ondertitel houdt mensen op je site, en levert Google weer een reden op om jouw website goed te ranken. Maar let op, voorkom dat je aan het overoptimaliseren en dus spammen bent. Wij raden je aan alleen een ondertitel toe te passen als dit echt van toegevoegde waarde is voor de afbeelding.

Structureer je SEO-afbeeldingen

Goed, je hebt inmiddels een prima basis neergezet om je afbeeldingen SEO-proof te maken. Maar we gaan nog even een stapje verder om perfectie te bereiken. Namelijk de structuur van je afbeeldingen in de context van je website. Het Google algoritme bepaalt de relevantie van de afbeeldingen niet alleen op basis van bestandsnamen, maar ook op waar deze in de context staat. Wat? Kortgezegd: het bestandspad is van belang. Je kunt je images in een grote mediafolder dumpen, maar als je hier categoriseert kan dit voor Google duiden op meer relevante afbeeldingen. Dus creëer categorieën in je mediafolder, voor de dierenartspraktijk kan dit eruitzien als /praktijk of /behandelingen.  

Voeg structuurdata toe

Grote kans dat dit geen belletje laat rinkelen, maar je hebt het vast wel een in Google gezien. Onze almachtige zoekmachine kan badges toevoegen aan je afbeelding, waardoor mensen eerder geneigd zijn om door te klikken naar je website. En Google kan daarin onderscheid maken tussen producten, video’s of recepten. Als je bijvoorbeeld zoekt naar een afbeelding van worteltjestaart, zoals ik in onderstaande screenshot deed. Dan zie bij de afbeeldingen een mes-en-vork-icoontje staan. Als het water je al in de mond loopt van een bepaalde taart-afbeelding kun je zo dus supersnel achterhalen of deze ook door jou is te maken!

Gebruik structuurdata om meer verkeer naar je website te leiden!

En dan nog even twee WVTTK’tjes, voor de vergadertijgers onder ons een bekende term 😉. De Wat Verder Ter Tafel Komt, namelijk de XML-sitemap en afbeeldingen CDN. Twee wat meer technische website feitjes, die bijdragen aan je SEO-succes, maar die los staan van het optimaliseren van je specifieke afbeeldingen.

De XML-sitemap

Een XML-sitemap is een bestand waarin de volledige outline van je website is terug te vinden. Het hebben van een sitemap waarin je ook de afbeeldingen opneemt zorgt ervoor dat Google alle afbeeldingen goed kan vinden. Google zegt hierover het volgende “Image sitemap information helps Google discover images that we might not otherwise find”. Yoast heeft een automatische sitemap generator in hun plug-in.

Afbeeldingen CDN

CDN staat voor content delivery network. En samengevat is dit een netwerk van servers over de hele wereld, die ervoor zorgen dat je website in Bangkok net zo goed laadt als in Helsinki. Alles is in de cloud, dus feitelijk zou hierin toch geen verschil moeten zitten? Verkeerd gedacht. Hoe langer de afstand tussen de bezoeker en de server, hoe langer reactietijd van de server om de website te laden. CDN lost dit probleem voor je op en zorgt voor een wereldwijde dekking van je websitesnelheid en nog wat andere voordelen, zoals bandbreedte, veiligheid en schaalbaarheid, die belangrijk zijn maar die hier niet op zijn plaats zijn.  

Conclusie

  1. Gebruik relevante en unieke afbeeldingen
  2. Kies een bestandsnaam die relevant is en de zoekterm bevat
  3. Kies een juist bestandstype en comprimeer grote afbeeldingen
  4. Plaats je afbeelding op een plek die ertoe doet én het liefst eentje bovenaan de pagina
  5. Geef body aan je afbeelding met een titel, alt tag, indien nodig een ondertitel en structuurdata

Een kind kan de was doen! En needless to say: je algehele on-page SEO moet ook op orde zijn wil je jouw afbeeldingen goed laten ranken. De slagroom zonder chocomel is lekker, maar de combi is goud. Datzelfde geldt voor je afbeeldingen SEO on top of de SEO-basics als headers, tekst en structuur. Maar met de basisstappen, die we je zojuist hebben toegelicht ben je op weg naar de Google-top! Wil je meer weten over On-page SEO, kijk dan eens naar onze andere blogs!

Geef een reactie