Weet je wat nu zo leuk is aan hoger scoren in Google? Hoger in google komen, heb je echt zelf in de hand. Dus als jij bereid bent om consequent te werken aan jouw content en SEO, dan kun je echt je plek in die felbegeerde top 10 claimen! Maar hoe doe je dat dan? Hoe kom je hoger in Google te staan? Dit monsterartikel is jouw ultieme gids voor een betere ranking.
Wat is SEO?
Maar laten we bij het begin beginnen. Want je hebt SEO vast wel eens horen langskomen als de oplossing voor je Google posities. Maar wat is SEO nu eigenlijk?
S E O is een afkorting van een machtige strategie om klanten op Google naar jouw website te leiden. En dus niet het staartje van de populaire koffiepadautomaat van Douwe Egberts. Wil jij hoger ranken in Google, dan moet jij je structureel bezig houden met SEO, ofwel Search Engine Optimization. Net als met copy. Want content is king! Maar daarover lees je hier meer.
Google algoritme voor SERP
Google bepaalt door een bizar ingewikkeld algoritme wie goed genoeg is om in de top 10 van zijn zoekresultaten te mogen staan. Google’s algoritme wordt met de dag slimmer en ieder jaar krijg je als website-eigenaar te maken met updates in dit algoritme. En zo’n update kan de boel flink opschudden. Je vindbaarheid keldert of je belandt juist op de goede pagina van de SERP (Search Engine Results Page). Misschien wat teveel voor je eerste kennismaking met SEO, maar het geeft wel aan dat je écht bovenop de SEO van je bedrijf moet zitten om je online vindbaarheid te vergroten.
Tijd, energie én geduld
En dat kun je prima zelf hoor. Als je er maar tijd voor hebt en je het superleuk vindt om zelf aan de knoppen te draaien. Dan heb je alleen nog maar wat in depth kennis nodig om structureel aan je SEO te werken. Zoekmachineoptimalisatie is niet voor de ongeduldigen onder ons. Want vandaag tweaken en morgen cashen is helaas niet aan de orde.
SEO levert structurele groei op
Search Engine Optimization vraagt een lange adem. Want wil jij structureel groeien met je onderneming, dan wil je organisch groeien. We hebben het dan over het behalen van de felbegeerde top 10 van Google, zonder gebruik te maken van Google Ads. En dat bereik je met SEO.
Organisch groeien = groeien zonder ads
Vertelt een marketinggoeroe dat hij dit binnen een week voor je op orde heeft, dan moet je hard wegrennen, want dit zijn weliswaar leugentjes om bestwil, maar niet in jouw voordeel. Je kunt echt wel in de zoekresultaten belanden met Ads. Maar dan mag je vaak flink in de buidel tasten en bovendien zorgt dit eigenlijk nooit voor structurele groei. Belooft een marketingbedrijf je dus gouden bergen, dan is dat helaas vaak te mooi om waar te zijn.
Waarom is SEO zo belangrijk voor je bedrijf?
Google is de meest allround adviseur ter wereld. Heb je een probleem, ben je uit je broek gescheurd of wil je graag ideeën opdoen voor een kerstmenu? Google is jouw go-to voor oplossingen, inspiratie en producten. Iedere minuut voert Google 5,9 miljoen zoekopdrachten uit. IEDERE MINUUT 5,9 MILJOEN! Dat aantal neemt ieder jaar toe. Even in perspectief: één keer knipperen met je ogen en we zijn 100.000 zoekopdrachten verder. Kun je het je voorstellen?
Beter vindbaar op Google = meer bezoekers
Point is: iedereen Googelt. Voor alles. En met de digitalisering die als een inktvlek de wereld bedekt met een online versie van ons leven, is jouw bestaan als offline bedrijf eindig. Maar ook als je wel de stap naar online business maakt, moet je ervoor zorgen dat klanten jouw pagina zien als ze iets zoeken dat jij verkoopt. Want anders blijft je website een lege huls. Misschien prachtig ontworpen, maar zonder kopende klanten niets waard.
Top 10 ranking Google
Door structureel te investeren in je SEO. In tijd, geld en moeite zorg je er op de lange termijn voor dat jouw website staat als een huis. En dan ook een huis met huisnummer 1 tot en met 10 op jouw belangrijkste zoektermen. Want ook al doe je zo je best. Pagina 2 wordt niet voor niets benoemd als dé plek om lijken te verstoppen. De kans dat iemand verder klinkt naar de zoekresultaten op pagina 2 is nihil. Dus, zorg ervoor dat jij je richt op die top 10 ranking. Want alleen dan kom je hoger in Google.
Hoe werkt SEO?
Je las net al over het algoritme van Google. Ingewikkeld, veelomvattend, ondoorgrondelijk. Hoe Google pagina’s rankt weet niemand precies, zelfs de makers van Google niet. Maar door alle ervaringen, trials, errors en supergrote fuckups weten we wel welke basis SEO-ingrediënten kunnen zorgen voor een goede ranking. Kunnen, omdat dit met iedere update weer net wat anders is en het totaalplaatje van je hele website zo perfect mogelijk moet zijn.
Blije bezoeker = blije zoekmachine
Wat je bij het optimaliseren van je website in gedachten moet houden is het volgende: “blije bezoeker = blije zoekmachine”. Want Google is erop uit om zijn klanten het best mogelijk antwoord op hun vraag te geven. En dat antwoord moet te vinden zijn op jouw pagina. Hoe beter jouw website daaraan gehoor geeft hoe beter de ranking. Een hogere score in Google zorgt weer voor meer bezoekers en het aantal bezoekers geeft Google weer de indruk dat jij echt de expert bent voor die vraag. En dat zorgt voor nog betere indexering.
De basis van SEO
Ondanks de geheimzinnige Google-formule is SEO grofweg op 3 pijlers gestoeld. Zet jij een stapje extra in het neerzetten van een goede SEO basis, dan pluk je daar op lange termijn de vruchten van.
Die goede basis SEO zet je neer door je te richten op:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
Techniek
Ook wel bekend als technisch SEO en dat houdt in dat je orde creëert op je website. Techniek is de kapstok van je website. Je weet wel zo’n ouderwetse kapstok in een bruine kroeg. Die kapstok moet rechtop staan én in balans zijn voordat je er iets mee kunt. Je website-basis moet dus picobello in orde zijn. Want voor minder indexeert Google je website niet. En met zo’n drukke agenda snappen wij dat wel.
Zorg er daarom voor dat je de punten op deze technische SEO checklist kunt afvinken.
- Google friendly structuur
- Data in de SEO-opmaak
- gebruiksvriendelijke urls
- Supersnelle laadtijd
- SSL-certificaat
- sitemaps
We leggen kort uit wat dit precies inhoudt en hoe je ermee verder komt.
Structuur van je website
Bouw je een website of laat je er eentje bouwen, zorg er dan voor dat het design en de opbouw SEO-proof is. Wij werken altijd met wordpress-websites, omdat dit by far de best indexerende websites zijn op Google. Dat komt door de code, de backend van je website, die in basis al heel goed werkt voor Google. Een websitebouwer die vanaf nul begint met coding kan net zo’n geweldige output leveren, maar als de code te wollig en ingewikkeld is om door Google gescand te worden, dan zit je met lege handen, want hoger in Google kom je niet. Óf het wordt een heel kostbaar verhaal om je website wel te optimaliseren voor de zoekmachine. Zorg er dus voor dat je een websitebouwer vindt met verstand van de SEO techniek.
Data in je SEO-opmaak
De meningen over de toegevoegde waarde van metadata lopen uiteen. Wij zijn er er wel van overtuigd dat metadata invloed heeft op je google ranking. Want een aansprekende titel en omschrijving in Google zorgen er juist voor dat mensen doorklikken of niet. Daarnaast is het essentieel dat je de opmaak van je website goed zet. Denk aan de juiste header-tag (H1) en werk consequent verder met H2 en H3 kopjes. En vergeet de opmaak van de afbeeldingen niet!
Gebruiksvriendelijk urls
SEO-vriendelijke SEO’s zijn de basis voor je zoekmachineoptimalisatie. Want als deze niet relevant of veel te lang is, dan kan Google niet goed inschatten wat er precies op je pagina te vinden is. En daarnaast zijn we met z’n allen super alert op scams en zo’n vreemde link wekt weinig vertrouwen op bij je lezers. Voorbeeld van een gebruiksvriendelijke url voor deze pagina: gabriellamedia.nl/blogs/hoger-in-google. En niet gabriellamedia.nl/blogs/20%index_start-hoger+in&google-html-2022 of een ander onleesbaar format.
Supersnelle laadtijd
De aandachtsspanne van een Googelaar, niet zijnde Hans Klok, is minder dan 3 seconden. Is de laadtijd van je website 3,4 seconden, dan mis je deze potentiële klant. En 3,4 seconden klinkt supersnel, totdat je iets dolgraag wil vinden en je naar een draaiend wieltje in je scherm zit te turen. Met Google PageSpeed Insights kun je direct checken of je website in de ‘groene zone’ zit. Doe dit voor zowel desktop als mobiel, want je wil natuurlijk wel al je klanten supersnel kunnen bedienen.

SSL-certificaat
Safety first! En die veiligheid voor bezoekers weegt Google best zwaar. Een website met SSL-certificaat is daarom onmisbaar om je website hoger in Google te krijgen. Dit certificaat zorgt ervoor dat alle gegevens tussen server (jouw website) en browser (safari, chrome, explorer) beveiligd zijn tegen hacken.
Sitemaps
De sitemap is een plattegrond van je website, zodat Google de weg moeiteloos de weg kan vinden. Een XML sitemap bevat alle informatie over welke pagina’s er op jouw website staan en waar die te vinden zijn. Heel basic, je hoeft er geen routes in aan te brengen, want dat kunnen de zoekrobots van Google helemaal zelf. De Yoast SEO plugin in wordpress maakt deze automatisch voor je op. Dan hoef je ‘m alleen nog even bij Google Search Console te presenteren en you’re good to go!
TIP: Met Screaming Frog SEO spider kun je tot 500 pagina’s gratis scannen op gebroken links, foute redirects, 404-errors en de indexeerbaarheid van je pagina’s. Bovendien geeft deze tool je alle informatie die je nodig hebt om je metatitels, alt attributes en andere meta’s op orde te brengen.
Content: hoger in Google komen, gratis!
Oeh la la, here we go. Content is ons meest favoriete onderdeel van SEO. Want zonder content kun jij de vragen van je doelgroep niet beantwoorden en gaat Google jouw website nooit, maar dan ook nooit indexeren. Content is dus ontzettend belangrijk voor je website.
Unique selling point!
Maar, en dat is een grote maar, je moet wel content produceren die het leven van jouw lezer verrijkt en ook nog eens SEO-proof is. Een staccato uitleg waarom jij de beste in je vak bent is dus niet voldoende. Want laten we eerlijk zijn: iedereen vindt z’n bedrijf toch de beste? Waarom zit je anders in dit vak? De beste zijn of de meeste ervaring hebben in iets, is tegenwoordig geen unique selling point meer. Want iemand met minder ervaring of reputatie kan niet zo goed zijn in het oplossen van jouw probleem.
Wat is goede content?
Wat bezoekers willen weten is hoe jij hun leven beter, mooier, makkelijker maakt met jouw onderneming. En dat is wel een ander perspectief in het maken van je content. Content is het totaalplaatje van alle informatiebronnen op je website: van webteksten tot filmpjes, van blogs tot podcasts.
YMYL-content: Your money or your life
“Are you not entertained?!” Aldus Russel Crow in ultime classic The Gladiator. Word je publiek niet vermaakt, dan blijven de bezoekers niet binnen druppelen. En met vermaak bedoelen we alle informatie die bijdraagt aan de beantwoording van de prangende vragen van bezoekers.
Google heeft daar ook een term voor: YMYL. In zijn ogen moet iedere website een positieve impact maken op iemands toekomstig geluk, gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid. Toegevoegde waarde leveren in de vorm van kwalitatief hoogwaardige content is dus een must!
Google EAT
Maar hoe bepaalt Google dan of die content op je website zo goed is? Daarvoor heeft Google een eigen recept ontwikkeld dat ze website na website controleren. En dat heeft Google EAT, dit staat voor:
- Expertise: jouw content is de beste in z’n soort en daarmee kwalificeert Google jouw pagina als expert.
- Authoritativeness: andere websites linken naar jouw content, omdat ook zij vinden dat dit zo goed is. En deze kwaliteit van deze backlinks is ook essentieel. Want een linkje van je bevriende bakker om de hoe is veel minder interessant dan een link van overheidswebsite.
- Trustworthiness: vertrouwen is key. Laat daarom aan Google zien dat je een betrouwbare partij bent door te werken volgens AVG-regelgeving, door contactformulieren, SSL-certificaten en andere technisch SEO-aandachtspunten.
Relevante, hoogwaardige content
Soms kom je nog wel eens een verdwaalde website uit 1998 tegen op de SERP-pagina. Dat is meestal een datum uit een wetenschappelijk artikel, en dat is per definitie EAT-content. Maar in alle andere gevallen geldt wel dat je content aanbiedt die relevant is voor nu. Welke trends en actuele ontwikkelingen spelen in jouw vakgebied? Schrijf daarover! En update artikelen als dat nodig is.
Hoger in Google? Dan heb je een SEO-strategie nodig
Je tekst kan nog zo geweldig goed zijn, maar als je bezoekers net wat een andere vraag hebben word je Google-positie niet beter. Daarom moet je een SEO-strategie maken. Dit is een soort heilig plan dat bij alles wat je doet op nummer 1 moet staan. Deze strategie is uniek voor jouw bedrijf. Want ook al beloven alle e-commerce- en marketinggoeroes je een “stappenplan dat je bedrijf op nummer 1 zet”, meestal is niets minder waar.
Je moet uniek zijn, om je te kunnen onderscheiden van je concurrenten én dat is precies wat nodig is om jou wel op positie 1 in Google te laten ranken. Uniek in je copy, uniek in je SEO-strategie.
Wat is een effectieve SEO-strategie om hoger in Google te komen?
Een effectieve SEO-strategie is voor iedere onderneming anders. Maar bevat wel vaste elementen om te komen tot een ‘hoger-in-Google-plan’.
Je ideale lezer voor Google
Stel je voor dat je een cursus SEO copywriting zoekt. Dan google jij op cursus SEO copywriting terwijl iemand die hetzelfde zoekt misschien googelt op een opleiding SEO tekstschrijven. Zelfde doel, andere route.
Waar je dus mee moet starten bij het optimaliseren van je teksten is vaststellen wat jouw lezer nu eigenlijk zoekt. Om spot on SEO-content te maken moet je weten hoe jouw ideale lezer eruit ziet. Heel veel bureaus hebben het dan over persona’s. En ja, zo’n persona helpt om je in te leven in de behoeftes van je klanten, maar het is echt niet zaligmakend.
Hoe begin je nu met zo’n onderzoek? Bedenk eens welke vragen leven bij jouw doelgroep. Verzin vervolgens alternatieven voor die vragen en probeer ze allemaal te beantwoorden. Op die manier krijg je al een beter beeld van waar jij jouw content op moet richten.
Hoe doe je zoekwoordenonderzoek voor een betere SEO?
Als je dan al die vragen en antwoorden op papier hebt gezet. Kijk dan eens naar welke zoekwoorden het meest worden gezocht. Wij werken met een betaalde versie van Semrush, waarmee we eindeloos mogelijkheden hebben. Maar je kunt dit ook (beperkt) checken bij een gratis versie van Ubersuggest. Of bij Answer the Public en Google suggest. In dit filmpje kun je direct zien hoe je daarmee een beginnetje maakt.
Hoe kies je de beste zoekwoorden voor je SEO-tekst?
Als je een lijst met zoektermen hebt opgesteld dan filter je de beste zoektermen eruit op basis van:
- Relevantie. De zoektermen passen precies bij wat jij te vertellen hebt.
- Populariteit. Het zoekvolume (zie bovenstaand filmpje) is groot. Dus er is veel vraag naar.
- Haalbaarheid. De keyword density (KD), en daarmee de concurrentie, op het zoekwoord is laag. En dat betekent dat je veel kans maakt om hoger in Google’s zoekmachine te komen.
Dikke tip: hoe kom je hoger in Google zoekresultaten dan je concurrenten? Onderzoek dan op welke zoektermen zij de top domineren. Dit is een kwestie van trial and error als je jouw zoekwoordenlijstje hebt. Maar je kunt dit veel sneller inzichtelijk maken met Semrush (betaald). Wil jij weten waar jouw concurrenten hoog op scoren? Laat ons dit voor je checken!

Wat zijn zoekintenties en hoe gebruik je die in je voordeel?
Aandachtspunt bij het bepalen van je zoekwoorden zijn de zoekintenties. Dit past ook in het rijtje: iedereen googelt anders. En de ene bezoeker wil misschien graag weten wat een cursus copywriting inhoudt, terwijl de ander direct wil weten wie de beste cursus aanbiedt om vandaag nog te starten met webteksten leren schrijven. De intentie waarmee iemand zoekt is afhankelijk van hoever iemand al in zijn zoektocht is.
We onderscheiden 4 verschillende zoekintenties, namelijk:
- Informatieve zoekintentie. Dit zijn meestal de 5WH vragen die mensen stellen om meer informatie te vinden. Bijvoorbeeld: wat is copywriting? Of gewoon ‘copywriting’.
- Transactionele zoekintentie. Deze mensen weten al wat ze willen, ze zoeken op een product of dienst en een andere feature. Denk aan: gratis cursus copywriting of copywriter inhuren.
- Commerciële zoekintentie. Dit is een stapje tussen informatief en transactioneel. Deze bezoekers weten al wel wat ze willen, maar heb nog niet de knoop doorgehakt omdat ze nog een stukje informatie nodig hebben. De zoektermen zijn meestal langer, bijvoorbeeld: beste cursus copywriting.
- Navigerende zoekintentie. Deze mensen zijn al bekend met jouw organisatie, maar zoeken een specifieke dienst. Dit zie je terug in het gebruik van de naam in de zoekterm: Copy Catch cursus copywriting. (Word jij ook zo opgewonden van deze alliteratie?)
Begeleid je bezoekers in hun zoektocht!
Heel veel bedrijven richten zich op de bezoekers die al ver in het beslisproces zitten. Maar online is zoveel te vinden, dat bezoekers eerst alles willen onderzoeken voordat ze voor jou kiezen.
Als jij zorgt dat je bezoekers van begin tot eind bij jou de juiste informatie vinden, begeleid je ze in dit proces en is de kans op succes ook groter. Niet alleen voor je omzet, maar ook voor Google en dat heeft weer invloed op je je omzet. Snap je ;).
Tip: Zorg voor een spreiding in je zoektermen. Van kort tot lang: shorttail tot longtail. Lees hier verder over hoe je dat doet.
Waarom je als bedrijf SEO copywriting skills nodig hebt!
Je hebt een rock-solid SEO strategie én teksten. Maar het komt niet lekker uit de verf. Je teksten zijn lopen niet lekker en worden ook nog eens door niemand gelezen. Met SEO copywriting kun je hier verandering in brengen. Een SEO copywriter optimaliseert namelijk de teksten voor de zoekmachine.
Hoe optimaliseer je content om hoger in Google te komen?
Want is je content relevant en kwalitatief hoogwaardig? Breng dit nog beter onder ogen van je bezoekers door de juiste zoektermen te gebruiken. En dat is echt de basis bij het schrijven van je SEO-content. Kies voor je tekst een zoekterm waaraan je de hele tekst wilt ophangen. Aan de kapstok waar we het eerder over hadden ;).
En heel kort door de bocht komt het optimaliseren van je content neer op 3 stappen:
- optimaliseren tekst
- optimaliseren metadata
- optimaliseren afbeeldingen
Hadden we optimaliseren al benoemd? Optimaliseren heeft het woordje optimaal in zich. En dat betekent dat er balans zit in je tekst. Keyword stuffing, waarmee je vroeger snel kon scoren in de Google-ranking, valt daar dus niet onder.
Tekst optimaliseren
Google ziet graag blije bezoekers. En blije bezoekers krijg je door YMYL, EAT en de copywriting basics te combineren tot een tekst waar het water je van in de mond loopt. Een goede tekst is een perfecte bitterbal. En van bitterballen eet je er nooit maar één. Zorg er dus voor dat je bij het optimaliseren van je tekst de leesbaarheid boven alles stelt.
Hoe optimaliseer je supersnel je tekst?
- gebruik je zoekterm in de titel (H1)
- verwerk je zoekterm, afhankelijk van de tekstlengte, een of meerdere keren in je andere kopjes (H2 en verder)
- Herhaal je zoekterm in de paragrafen, uiteraard rekening houden met de leesbaarheid van de tekst
Heb je nu nog steeds geen idee waarover we het hebben? Gebruik de Yoast-plugin voor wordpress en speel Lingo. Jouw doel is om voor iedere Yoast-actie de groene bal te pakken. We doen het aan je voor in deze tutorial.
Metadata optimaliseren
Next up: metadata optimaliseren. Want je wilt ook je zoekterm laten landen in de SEO-titel en metabeschrijving. Let er bij deze metadata wel op dat je pakkende teksten schrijft. Want alleen een zoekterm lezen, daar gaat je bezoeker niet op doorklikken!
Afbeeldingen optimaliseren
Don’t forget het optimaliseren van afbeeldingen. Want dit is echt een supersnelle manier om je content te verrijken én te zorgen voor zoekwoorden spam, op een manier die Google niet ziet als spam.
Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor SEO? Verwerk je zoekwoorden op de volgende 4 plekken:
- bestandsnaam: in plaats van IMG089.jpg kies je voor hoger-in-google.jpg.
- titel, die vind je in het titelveld van je websitepagina als je afbeelding uploadt.
- alt attribute, die vind je ook bij het uploaden. Dit is de tekst die je ziet als de afbeelding niet goed laadt. Dus maak hier een relevante omschrijving met de zoekterm erin.
- onderschrift: maak je gebruik van onderschriften op je website, dan kun je ook hier de zoekterm in kwijt.
Tip: de laatste Google updates richten zich op unieke afbeeldingen. Dus niet de standaard stockfoto’s die je overal ziet langskomen. Wil je werken aan je unieke positie, maak dan zelf je foto’s. Want dit wordt steeds belangrijker!
Met deze basics leg je snel een goede basis voor je SEO-content. En dan heb je vervolgens nog zoiets als overtuigende teksten. Conversiegericht copywriting. Niet onbelangrijk om alle bezoekers die jouw website vinden te overtuigen om je dienst of product te bestellen! Conversion copywriting is een vak apart.
Wil jij teksten leren schrijven die gevonden worden én converteren? In onze cursus copywriting leer je dit én meer. Check hier de voordelen en start met werken aan je online groei.
Autoriteit
Je merkt aan ons enthousiasme dat SEO-content echt te gek is en we iedereen kunnen aanraden hier zoveel mogelijk aandacht aan te schenken. Maar daardoor vergeten bijna het derde aspect van de SEO-basics aan je uit te leggen. En dat is autoriteit.
En een autoriteit in je vak, je las het al eerder bij Google EAT, wordt je doordat andere mensen gaan linken naar jouw content. Dit heet linkbuilding. En er zijn heel wat malafide bedrijven in omloop die je gouden bergen beloven op dit vlak. Trap er niet in. Dit zijn organisaties die linkjes kopen. En meestal zijn dat niet de meest kwalitatieve websites waar jij dan terecht komt met je geweldige bedrijf.
Daarom ons advies: richt je op steengoede content. Want als dit gezien wordt, dan volgen die linkjes vanzelf.