LinkedIn, heb jij al een profiel? En is dat een lege huls om gewoon vindbaar te kunnen zijn of vertel jij jouw connecties in geuren en kleuren over jouw fantastische job? En heb je wel eens gehoord over LinkedIn SSI? Een LinkedIn marketing index waarop jij jouw waarde kunt inzien?
Steeds meer mensen ontdekken het nut van LinkedIn, want met helemaal niet zoveel inspanning kun je jouw zakelijke bereik snel vergroten. In deze blog vertellen we je:
—> alles wat je moet weten over LinkedIn marketing in 2025
In Nederland bestaan inmiddels 5 miljoen mensen met een LinkedIn-profiel. En in tegenstelling tot Facebook of Instagram heeft LinkedIn wat meer moeite met het activeren van haar gebruikers.
Zeg eens eerlijk, zit jij dagelijks op LinkedIn en lever jij dan nog een bijdrage of bekijk jij vooral wat jouw connecties allemaal doen? Maar ook de activiteit nam een vlucht door Corona. Inmiddels is 20% van alle profielhouders ook echt dagelijks actief op LinkedIn. En dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van het pré Corona tijdperk!
De groei van het LinkedIn-netwerk zegt iets over de mindset van de gebruikers. De CEO van Microsoft berichtte begin dit jaar al dat ‘adverteerders steeds vaker het platform gebruiken als de vertrouwde manier om professionals te bereiken die klaar zijn om zaken te doen’. Wil jij jouw bereik op LinkedIn en dus je LinkedIn marketing vergroten? Dan is de tijd daar nu voor aangebroken!
De overgrote meerderheid van de gebruikers heeft een passief LinkedIn-profiel. En in de meeste gevallen betekent dit een profiel dat een keer is aangemaakt, maar in de loop der jaren zelden is bijgewerkt. Zonde, want een beetje meer aandacht voor jouw online visitekaartje kan je echt veel meer brengen dan je misschien denkt. In deze blog vertellen we je alles, maar dan ook alles wat je moet weten over LinkedIn-marketing.

Wat is LinkedIn?
LinkedIn is het grootste zakelijk onlinenetwerk ter wereld. En waar professionals pré Corona zich nog niet echt bewust waren van de noodzaak van LinkedIn, heeft Corona daar een hoop verandering in gebracht. Met de online business en digitale transformaties kunnen we eigenlijk niet meer zonder een sterk online netwerk, tenminste als je wilt bijblijven in jouw vakgebied én misschien nog wel eens van baan wilt wisselen.
Dit sociale mediaplatform voor professionals biedt namelijk heel veel mogelijkheden om jezelf en jouw vak in de spotlight te zetten. En waarom zou je dat willen? Nou, ook LinkedIn werkt met bepaalde algoritmen, waardoor het aantal reacties bepalend is voor de populariteit van jouw bericht. Als jij meer ‘waardevolle content’ deelt, dan zullen meer mensen jouw artikelen liken, waardoor weer meer mensen het te zien krijgen in hun newsfeed. Meer lezers leidt tot meer connecties en meer zakelijke kansen. En wie wil dat nu niet? We vertellen je straks hoe dit moet, maar eerst zetten we de hoogtepunten van LinkedIn voor je op papier. Met LinkedIn kun je:
- Alles delen over jouw opleidingen, vaardigheden en ervaringen
- Jouw zakelijk netwerk uitbreiden en onderhouden
- Nieuwtjes over jouw vakgebied volgen en delen
- Vacatures vinden
- Referenties en zakelijke kansen vinden
- Discussiëren over vakinhoudelijke onderwerpen in speciale groepen
- En steeds meer webinars volgen
Wat is de doelgroep van LinkedIn?
Als grootste zakelijke netwerk biedt LinkedIn zijn gebruikers de mogelijkheden zakelijke contacten aan te gaan, te onderhouden en uit te breiden. De gebruikers laten zich het beste definiëren als mensen met een bedrijf, een arbeidstoekomst en/ of -verleden. En dan zul je denken, wie heeft dat nu niet?
LinkedIn B2C
Spijker op z’n kop. Slechts een zeer selecte groep zal niet hoeven werken voor zijn geld en de kans is groot dat jij daar niet toe behoort. En toch zijn er nog heel veel ‘arbeiders’ zonder LinkedIn-profiel, omdat zij nog tot de uitstervende ‘offline-generatie’ behoren of omdat ze de toegevoegde waarde van het netwerk niet zien.
Voor heel veel mensen zijn vacaturewebsites als de nationale vacaturebank, indeed of jobbird nog een prima medium om een leuke baan te vinden. En verbazingwekkend genoeg staan de kranten nog steeds bomvol vacatures, of wat dacht je van die A4’tjes aan het raam bij een uitzendbureau, als je echt een baan nodig hebt dan vind je die wel. En al helemaal in overspannen arbeidsmarkt, zoals we die vandaag de dag kennen.
Maar LinkedIn en LinkedIn marketing draait om meer dan alleen het vinden van een baan. Je blijft op de hoogte van allerlei ontwikkeling in jouw vakgebied en je kunt daarover meepraten. Met je LinkedIn-profiel als jouw online visitekaartje en een uitgebreid netwerk openen zich misschien wel deuren waarvan jij het bestaan niet wist. De wereld ligt aan je voeten.
LinkedIn B2B
LinkedIn is als zakelijk netwerk in essentie een B2B platform. Maar mensen handelen niet met bedrijven. Mensen doen zaken met mensen. Bedrijven hebben wel vaak een LinkedIn pagina als uithangbord, maar het zijn de mensen die het bedrijf en de specialisaties echt voor het voetlicht brengen. En dat is ook goed om je als bedrijf te realiseren.
Als jouw medewerkers onwaarheden of negatieve dingen over hun werk of projecten delen, dan gaat dit nieuws vaak als een lopend vuurtje. Een LinkedIn-training voor je medewerkers om zich bewust te maken van hun impact is geen overbodige luxe.
LinkedIn marketing vs. andere platforms (Instagram, Facebook, Pinterest)
Misschien ben jij zakelijk ook actief op Facebook, Instagram of Pinterest. Hoewel alle sociale mediaplatformen wel een beetje op elkaar lijken zijn er toch best wat verschillen te benoemen. Verschillen die essentieel zijn voor de marketing van jouw bedrijf of vak.
LinkedIn vs. Facebook
Door de bank genomen heeft het gros van de bevolking een Facebook-account. Facebook is tot op heden de allergrootste reus in social medialand en heeft daarmee ontzettend veel bereik. Daarom zijn er ook legio bedrijven die van dit bereik proberen te profiteren via een zakelijk account op Facebook. Niets mis mee, want je fanbase vergroten levert uiteindelijk weer leads op en dat is wat je wilt.
Het grote verschil tussen LinkedIn en Facebook is het doel van het platform. Waar LinkedIn bedoeld is voor het vergroten van je zakelijk netwerk, is het doel van Facebook vooral ‘fun’. Alles moet leuk zijn. Mensen willen persoonlijke dingen zien op facebook. Jij, hoe jij dingen beleeft en niet wat het nieuwste item in jouw webshop is. Door alleen maar bedrijfsnieuwtjes of aanbiedingen over de bühne te gooien win je niet aan fans.
De gigantische omvang van Facebook maakt het niet makkelijker om bekendheid te verwerven. Het Facebook-algoritme zit namelijk zo in elkaar dat het uitgaat van persoonlijk interesse. Door de hoeveelheid aan dagelijkse posts is het onmogelijk om alles van iedereen te zien te krijgen. De realiteit is dat jouw wekelijkse berichtje gemiddeld gezien eens per twintig weken langskomt in de tijdlijn van jouw fan. En die 2,5x per jaar is toch echt veel te weinig om jouw bedrijf in de picture te krijgen.
LinkedIn vs. Instagram
Instagram is het klein zusje van Facebook. Maar klein is Instagram al lang niet meer. Wereldwijd maken biljoenen mensen actief gebruik van Instagram. Het platform is voornamelijk populair in de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar, maar steeds meer oudere generaties ontdekken Insta.
En hoewel Instagram voornamelijk de B2C (business to consumer) markt bedient, vinden zakelijke gebruikers ook vaker hun weg naar Instagram. Instagram kenmerkt zich door visuele interactie. Afbeeldingen en video’s winnen het van de tekstuele media. Mooie producten, merken en fancy filmpjes kunnen helpen jouw merk beter neer te zetten, maar ook hier is het delen van veel kennis en informatie niet de juiste plek.
LinkedIn vs. Pinterest
“Pinterest’s mission is to bring everyone the inspiration to create a life they love”, aldus Pinterest. Inspiratie nodig voor een nieuw interieur? Of voor een knutselactiviteit met je kinderen? Of voor het kerstdiner 2025? Pinterest is je vriend! Het medium wordt voornamelijk B2B gebruikt, maar praktisch alle woonwinkels, creatieve shops en restaurants hebben wel een Pinterestpagina.
Pinterest is vooral erg geschikt als jouw bedrijf zich specialiseert in de verkoop van mooie spullen, creatieve uitingen of dingen die je het water in de mond laat lopen. Ondanks onze vooruitstrevende samenleving blijven de traditionele rolpatronen op Pinterest volledig intact. Want veruit de meeste gebruikers zijn vrouwelijk. Het platform is vooral populair bij de leeftijdsgroep van 30 tot 55 jaar.
Welk social mediumplatform moet ik gebruiken?
Even kort samengevat: heb je veel kennis en informatie te delen, dan is LinkedIn het beste platform. Maar dat betekent niet dat de andere kanalen niet kunnen bestaan naast je LinkedIn-profiel. Hoe meer broodkruimels, hoe sneller mensen jou en je bedrijf weten te vinden. De manier waarop je communiceert én de manier waarop je op ieder social mediaplatform wordt gevonden verschilt. Maar met de juiste strategie en tone of voice kun je de verschillen juist inzetten om alle doelgroepen en leeftijdsgroepen te bedienen.
Is LinkedIn of LinkedIn marketing voor jou interessant?
Het wereldwijde zakelijke netwerk zorgt voor vertegenwoordiging in alle branches. Soms krijgen we de vraag voor welke branches LinkedIn marketing interessant is. Nou, voor iedere branche dus. LinkedIn is voor iedereen interessant. Van putjesschepper tot directeur.
Je kunt eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen met het aanmaken van een profiel, want als iets belangrijk is in de wereld van de werkzoekende is het wel een netwerk. En zodra je een profiel hebt kun je beginnen met het maken van connecties. Je weet nooit wanneer het verwaterde contact met die ene studiegenoot later nog eens wat kan opbrengen.
LinkedIn marketing: benut tweede- en derdegraads netwerk
Een zeer prettige feature van LinkedIn is inzicht in je tweede- en derdegraads netwerk. Zo kun je zien of die vergeten studiegenoot ook connectie heeft gemaakt met andere mensen in jouw netwerk. Of misschien heeft die studiegenoot wel een heel interessante kennis, die jou een stapje verder kan brengen. Hierdoor kun je zelf heel eenvoudig leads verzamelen.
Volledig profiel = betere baankans
Door jouw skills en opleidingen op je profiel bij te houden hoef je in de huidige arbeidsmarkt alleen maar af te wachten. Hoe beter jouw profiel is gevuld, hoe gerichter een recruiter of netwerk jou kan benaderen voor een baankans of vakinhoudelijke kennis. Student of directeur, laat zien wie je bent en wat je kunt en de wereld ligt aan je voeten.
Wist je dat LinkedIn het eerste aanknopingspunt van een HR-medewerker is. Zodra jouw CV en brief in de mailbox belanden duurt het niet lang voordat je profiel wordt bekeken.
Wat voor content deel je op LinkedIn?
Het mag nu wel duidelijk zijn dat LinkedIn een netwerk is voor professionals en dat je hier niet dagelijks de leukste kerstoutfits van je Franse Bulldog op deelt. Tenzij je een bedrijf runt in accessoires voor dieren natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen.
Begin dit jaar publiceerde LinkedIn nog een bericht over de gewenste content voor het platform: “If your business message is sandwiched between the skateboarder and your best friend’s vacation photos, it’ll feel out of place”. Dit is ook in lijn met wat LinkedIn-leden van het netwerk verwachten: serieuze en zakelijke berichten.
Dus, heb je iets te melden, iets zakelijke en serieus, hoe pak je dat dan aan? En in welke vorm kun je die zakelijke berichten dan het beste verpakken? Hieronder lees je meer over de verschillende typen berichten die je voor jouw LinkedIn marketing kunt inzetten.
Opiniepeiling
Eerder kon je jouw connecties wel vragen stellen via LinkedIn, maar dan moesten mensen een antwoord typen in de comments. Vervolgens kon jij het hele lijstje langs en een optelsommetje maken. Dit is met de polls gelukkig verleden tijd. Gebruik je de Nederlandstalige LinkedIn dan vind je de poll terug als opiniepeiling.
Misschien zie je af en toe op LinkedIn een poll voorbijkomen, want deze trekken meer je aandacht dan tekst. Dit is een hele handige manier om te polsen hoe je LinkedIn connecties over een bepaald onderwerp denken. Het kost maar een paar luttele seconden tijd van je LinkedIn-vriend en het levert jou een berg aan informatie op.
Mits je de juiste vragen stelt natuurlijk. LinkedIn heeft wel een paar regels over wat je mag vragen. Politieke opvattingen, persoonlijke gezondheid of andere gevoelige onderwerpen zijn niet toegestaan.
Je kunt kiezen hoe lang je de poll wilt laten lopen, dit kan maximaal twee weken. En je kunt ook bepalen of je poll voor iedereen zichtbaar is, of dat je dit een specifiek onder ogen wilt brengen, de opties zijn:
- Iedereen op LinkedIn en Twitter
- Eerstegraads connecties
- Voor leden van een groep waarin de poll is geplaatst
- deelnemers voor een specifiek evenement
Afbeelding
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, toch? Ja, dat zou je verwachten, want social media zijn visuele media. Maar berichten op LinkedIn, waarbij alleen plain tekst wordt gebruikt lijkt aanzienlijk meer te worden bekeken. Zelfs 10x beter! Scott Ayres van het Social Media Lab ontdekte dit door een uitgebreid onderzoek op LinkedIn. LinkedIn-connecties hoeven niet overtuigd te worden door een mooie afbeelding, want ze hebben vaak dezelfde interesse als jij. Dit in tegenstelling tot andere sociale media zoals Facebook of Instagram, waarbij de interesses van jouw volgers veel meer versnipperd zijn.
Dit betekent niet dat je geen afbeeldingen moet gebruiken voor je LinkedIn marketing, want het oog wil ook wat. Maar voorkom dat je een heel prentenboek publiceert. Jouw lezers willen kennis of informatie opdoen en het schrift is daarvoor nog altijd het gevestigde medium.
Stories
Als je een Facebook of Instagram account hebt, dan zul je stories-functie wel herkennen. En deze functie is ontzettend populair op met name Instagram. In hele korte tijd scrollt stories automatisch door je contacten heen en ben je in no-time op de hoogte van alle belevenissen.
Wist je dat LinkedIn ook een blauwe maandag Stories heeft geïntroduceerd, met als doel dat gebruikers korte updates konden geven van hun leven? In het voorjaar van 2020 kwam de functie online, maar september 2021 was de mogelijkheid weer verdwenen. LinkedIn hoopte hiermee barrières, die mensen voelen bij blijvende posts, te verminderen. Geen succes dus, want professionals willen blijkbaar blijvende video’s zien die zowel je persoonlijkheid als expertise laten zien.
Video
Uit onderzoek van SproutSocial blijkt dat 54% van de marketers video als het meest waardevolle medium beschouwen om sociale doelen te behalen. Maar ondanks dit hoge percentage is het gebruik van foto’s en linkjes nu nog steeds favoriet. Neemt niet weg dat de video’s steeds populairder worden.
Video’s inzetten als marketingtool zit in de lift. Sinds 2016 is het gebruik toegenomen met 41%. De meest gebruikte filmpjes voor videomarketing zijn informatieve video’s (72%). En 84% van de videomarketers gaf aan dat video hen heeft geholpen om leads te genereren. Dus wat dat betreft is een video op z’n tijd een mooie afwisseling in je Linkedin tijdlijn.
Het is wel van belang dat je zo snel mogelijk de interesse wekt van je connecties. Dat geldt uiteraard voor al je posts, maar bij filmpjes heb je slechts 3 seconden om te knallen. Na drie seconden besluit iemand om verder te kijken of door te scrollen. LinkedIn marketing in een snelkookpan dus.
Evenement
Leuk, zo’n digitaal netwerk, maar face-to-face bouw je toch het best een echte relatie op met je connecties. En hoewel Corona hier niet bevorderlijk werkt kun je deze face-to-face contacten best goed benaderen door LinkedIn-events te organiseren.
Met LinkedIn-events kun je namelijk wereldwijd je (toekomstige) connecties op één moment bij elkaar brengen en ze toespreken, informeren of misschien wel een discussie starten. Hiermee kun je relatief eenvoudig persoonlijk contact hebben met je connecties. En volgens LinkedIn in verhoogt een LinkedIn-event de kans op nieuwe contacten met 100%
Op een speciale event-pagina plaats je alle informatie over het event. En hier houd je alle deelnemers up-to-date. Het grote voordeel van evenementen is het contact dat over de pagina plaatsvindt. Voorafgaand maar ook na afloop van het event vinden vaak veel gesprekken plaats. En dit werkt alleen maar positief voor de groei van je netwerk.

Welke doelen bereik je met LinkedIn?
Van gluren op je profiel tot echte klant. Of die perfecte kandidaat vinden voor jouw vacature. Dat is wat je uiteindelijk wilt bereiken met jouw LinkedIn profiel. Maar hoe doe je dit? De tijd dat mensen hun LinkedIn-profiel simpelweg gebruikten als digitaal adressenboekje is voorbij. Je digitale netwerk wordt steeds belangrijker en het wordt tijd dat je die voor je laat werken.
Leadgeneratie via LinkedIn
Eigen profiel up to date
Je klantenbestand in omvang laten toenemen, daar is LinkedIn uitermate geschikt voor. Zorg er wel voor dat jouw eigen profiel is opgebouwd vanuit klantperspectief. Maak het geen zoekplaatje voor iemand om te achterhalen wat jij nou eigenlijk doet en waar je toegevoegde waarde brengt. Zet liever in de koptekst wat jij kunt betekenen, dan is het gelijk duidelijk.
LinkedIn marketing - posts
Verder moet je regelmatig posten om onder de aandacht van je connecties te blijven. Iedere dag een tekst van 2000 woorden zorgt ervoor dat je lezers hun interesse verliezen. Don’t overdo it, maar zeker 2 of 3x per week een post waarbij je afwisselt in het soort bericht. De ene keer een tekst over bepaalde kennis en een andere keer over een pijnpunt van jouw klant met poll. Door verschillende berichten berichten te delen laat je zien dat jij de juiste persoon bent voor bepaalde klantvragen, zorg je voor erkenning en bied je oplossingen voor problemen.
Netwerk vergroten
Behoor jij tot de actieve netwerkers of wacht jij tot je wordt toegevoegd? Als je tot die laatste groep behoort wordt het tijd om jezelf een schop onder je kont te geven. Want van wachten groeit je netwerk niet, en win je ook niet aan bekendheid. Stel jezelf een concreet doel, bijvoorbeeld iedere week 3x10.
De 10-10-10 strategie houdt in dat je 10 likes geeft aan interessante bedrijven of personen buiten jouw bestaande netwerk. Daarna plaats je 10 reacties op berichten in jouw newsfeed en als laatste voeg je 10 nieuwe personen toe aan je digitale adresboek. Met een persoonlijk geschreven uitnodiging uiteraard.
De fijne gluurfunctie van LinkedIn maakt het mogelijk om te zien hoeveelste rangs connectie iemand van je is. Grote kans dat een tweederangs connectie in hetzelfde netwerk zit als jij, maar met het linken van een derderangs-connectie kun je een volledig ander netwerk benaderen.
Leads vasthouden
Leads interesseren en vasthouden heeft alles te maken met wat jij kan toevoegen aan het netwerk, en dus hoe goed jouw LinkedIn marketing is. En dit is een samenvatting van het hele artikel. Zorg dat je aansprekende posts plaatst, die iets vertellen over jou als persoon, maar ook als professional. Post regelmatig, plaats likes én reageer op alle comments die je krijgt. Verder moet je actief je netwerk blijven uitbreiden en maak ook gebruik van de “viewed your profile” tips die LinkedIn je dagelijks geeft.
LinkedIn marketing Social selling index
Je kunt jouw waarde voor het LinkedIn platform monitoren via www.LinkedIn/sales/SSI. Deze social selling index meet hoe effectief jij jouw brand neerzet, de juiste connecties vindt, kennis deelt en bouwt aan je netwerk. Een social selling index van 60 of meer vertelt je dat je uitstekend scoort binnen jouw netwerk. Scoor jij minder goed? Dan heb je werk te doen voor je LinkedIn marketing, net als ik ;)!

Sommige LinkedIn experts denken dat deze LinkedIn marketing SSI in de toekomst wel een grote rol kan gaan spelen in het vinden van een baan. Bedrijven zijn op zoek naar goede medewerkers, en als jij in staat bent om jezelf goed te verkopen op LinkedIn, dan moet dit binnen een bedrijf ook geen probleem zijn. Be warned.
Medewerkers vinden via LinkedIn
We draaien de rollen even om. Want LinkedIn is ook uitermate geschikt om kandidaten voor die prachtige vacature te vinden, maar hoe zorg je voor maximale resultaten? Nog meer LinkedIn marketing tips, hier komen ze!
Netwerken!
Veel bedrijven vinden nieuwe werknemers via via. Via hun persoonlijke netwerk of via dat van andere werknemers. En met LinkedIn ben je goed in staat om dit netwerk uit te breiden en te onderhouden. Je kunt zo ook talentvolle mensen in jouw branche volgen. Misschien heb je nu nog geen opties voor deze mensen binnen jouw bedrijf, maar wat de toekomst brengt weet je pas als het zich aandient. Op LinkedIn zijn die talenten dan zo gevonden!
Vacatures
Begin altijd met het schrijven van een goede vacaturetekst. Een tekst die allesomvattend is en kandidaten enthousiasmeert. Vacatureteksten stem je af op de doelgroep. Een salesmanager voelt zich op hele andere punten aangesproken dan een softwareontwikkelaar, houdt daar rekening mee. Je doet er goed aan om vooraf zoekwoordenonderzoek uit te voeren, zodat je weet waar jouw doelgroep naar op zoek is. Op die manier wordt jouw vacature ook beter gevonden.
Bedrijfsprofiel up to date
Hebben jouw kandidaten de vacature gelezen? Dan gaan zij net zoals jij op zoek bent naar sollicitanten het internet afstruinen naar informatie. Zorg ervoor dat jouw bedrijfsprofiel op LinkedIn daarom up to date is en een goede afspiegeling is van de realiteit.
LinkedIn recruiter
LinkedIn biedt een betaalt programma aan voor recruiters. Hiermee kun je geavanceerde zoekopdrachten binnen het sociale mediaplatform uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld specifiek zoeken op locatie, skills of titels. En het programma genereert automatisch passende zoekprofielen. Als jij een geschikte kandidaat hebt gevonden kan LinkedIn automatisch vergelijkbare profielen aanbevelen én als het niets is, dan komen deze profielen niet meer in je zoekopdracht naar voren. Recruiters geven aan sneller personeel te hebben gevonden via deze betaalde optie. Dus het is het geld wel waard.
Een andere feature van LinkedIn recruiter is InMail. Het grote voordeel is dat jij hiermee berichten kunt sturen naar mensen die geen connectie van je zijn. In tegenstelling tot de recruiters zonder InMail. Zij moeten eerste een connectie bevestigen voordat het gesprek kan worden gestart.
Aanbevelingen
Sommige LinkedIn-profielen barsten van de aanbevelingen over uiteenlopende onderwerpen. Je kunt deze voor iemand schrijven, maar je kunt ze ook vragen. En als ze met zorg zijn opgesteld kunnen ze een goede indruk geven van een kandidaat. Het zegt niet alleen iets over de kwaliteiten van een persoon, maar ook over hoe proactief iemand is. En een proactieve werknemer, dat willen we toch allemaal?
Groepen
Binnen LinkedIn kun je je aansluiten bij bepaalde groepen, waarin wordt gediscussieerd met vakgenoten. In zo’n groep zijn de mensen verenigd die bepaalde thema’s interessant vinden of een bepaald vak hebben. Een mooie visvijver voor nieuw personeel. Sommige werkgevers hebben groepen voor ex-werknemers. Zo blijven de lijntjes kort en de contacten warm. Wie weet komen ze ooit nog eens terug, of kennen ze iemand die precies past voor jouw plek in de organisatie. En dan is je LinkedIn marketing niet voor niets geweest.
Hoeveel bereik heb je?
Je kunt de populariteit van jouw LinkedIn berichten meten aan de hand van de ‘weergaven’. Het aantal weergaven houdt in hoeveel keer jouw update is weergegeven op het beeld van een LinkedIn-lid. Dit getal zegt iets over het aantal keer dat iemand ook echt op jouw post heeft geklikt. Bij de statistieken wordt ook nog verschil gemaakt tussen ‘weergaven’ en ‘unieke weergaven’. Soms kijkt iemand meerdere keren naar een post, dit aantal keer telt niet mee in de optelsom van de unieke weergaven.
Hoe schrijf je een pakkende LinkedIn post?
Hoe zorg je er nu voor dat jouw bericht tussen al die honderden anderen berichten van je connecties wordt gelezen. Wat maakt een LinkedIn post populair? Om te beginnen:
Authentiek
Plaats een bericht dat echt van jou is en ook weerspiegelt wie je bent en wat jou bezighoudt. Iets kopiëren en verkopen als jouw verhaal werkt meestal averechts. Tenzij je natuurlijk een bericht van iemand anders deelt en hier een korte reactie bij typt.
Relevant
Post alleen relevante berichten. Zoals eerder gezegd: dat jij een te gek nieuw jasje hebt gescoord voor je dochter is niet relevant voor jouw zakelijke connecties. Deze berichten horen thuis op Instagram of Facebook.
Kwaliteit boven kwantiteit
Jouw zakelijke connecties zitten niet te wachten op een bericht vol bagger. Deel niet alleen goede aanbiedingen of linkjes naar vacatures. Kies zorgvuldig wat jij jouw lezers voorschotelt. Deel kennis, zoek de interactie door tips te delen of vragen te stellen.
Longreads
Huh, kwaliteit boven kwantiteit toch? Ja, zeker waar, als het gaat om het bedienen van jouw netwerk, het verkrijgen van reacties én het ontwikkelen van een bepaalde expertstatus. Maar het algoritme van LinkedIn indexeert lange berichten veel beter dan korte berichten. Longreads vanaf ongeveer 1700 woorden scoren aanzienlijk beter. Je kunt naar hartenlust een kwaliteitsartikel publiceren, want LinkedIn geeft je daarvoor ruimte tot 3000 woorden.
See more…
De ruimte voordat je een bericht moet uitklappen om deze te lezen is beperkt. Je hebt slechts 210 tekens voordat LinkedIn je bericht afkapt. Als de kernboodschap niet binnen deze tekens naar voren komt, dan is…..*see more* de kans groot dat jouw connecties verder scrollen. Twee à drie zinnen heb je om de aandacht te pakken, dus doe je best!
Beste tijd LinkedIn post
Wanneer ben jij het meest actief op LinkedIn? Sommige mensen openen direct hun LinkedIn tijdens ontbijt. En een directeur van een groot internationaal bedrijf vertelde ons laatst dat hij LinkedIn één keer per dag opent. En dat is: op het toilet tijdens nummer twee.
Twee is hier de sleutel tot succes, want je hebt ongeveer twee uren na het posten om jouw post zo populair mogelijk te maken. Daarna verdwijnt jouw post, weer naar de achtergrond. Kies jouw tijdstip dus zorgvuldig. Wanneer zijn jouw connecties online? Dan is dat de beste tijd voor je LinkedIn post.
Schrijf zoals je leest
Een ondergeschoven kindje in de wereld van de zakelijke taal is toch wel de informele schrijfstijl. Maar een goed geschreven bericht houdt jouw lezers wakker én geboeid. Niets zo saai als een artikel met woorden als ‘tevens’ of ‘desalniettemin’. Als je die niet gebruikt in je normale gesproken communicatie, laat ze dan in je tekst ook achterwege.
Emojis
In lijn met de schrijfstijl ligt het gebruik van emoji’s. Sommige mensen vinden het maar irritant, maar je kunt met emoji’s heel goed je punt illustreren. En het kan het een platte tekst enorm opfleuren. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 15 of 16 emoji’s in een tekst de kans op 100 reacties wel 2,5x doet toenemen! Let wel op dat die 15 emoji’s verspreid zijn over een flinke tekst. Als je tekst van emoji’s aan elkaar hangt, dat kan behoorlijk onrustig lezen.
#hashtags
Tot voor kort keurde LinkedIn het gebruik van hashtags af, maar inmiddels is dit ook goed ingebed in het algoritme. En maar goed ook, want met hashtags komt je bericht in beeld bij mensen die de hashtag volgen, maar nog geen connectie van je zijn. Hiermee kun je jouw bereik heel snel vergroten. Hier geldt wel de regel: niet spammen. Gebruik minimaal 3 en maximaal 9 hashtags om niet als spam te worden aangemerkt.
Maar hoe vind je die hashtags? Relevante hashtags kun je vinden door keywoords of context van je post te checken als hashtag. Op de homepage van linkedin kun je bijvoorbeeld #Linkedinmarketing zoeken. Als resultaat zie je een pagina van de hashtag waarop je het aantal volgers van de hashtag ziet en in welke posts deze hashtag wordt gebruikt. Het is even zoeken, maar zo kom je er wel achter of jouw hashtag populair is. Het heeft weinig zin om de hashtag #linkedinisdebom te gebruiken, want deze is volledig onbekend op LinkedIn.

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn?
Heb je met alle aandachtspunten rekening gehouden, maar valt de impact van jouw posts nog steeds tegen? Bekijk dan ook eens of je profiel op orde is. Is jouw online visitekaartje eigenlijk wel uitnodigend? Is de informatie up to date en heb je een foto op je profiel staan? En kan een mogelijke connectie in één oogopslag zien wie jij bent en wat je doet? Hoe completer je profiel, hoe relevanter je bent voor het LinkedIn algoritme in combinatie met jouw posts.
Zoek interactie
Het algoritme houdt jouw LinkedIn posts in de gaten door te kijken naar de interactie. Reageert er iemand op je bericht, zorg dan ook voor een passende reactie. Hoe meer commentaren je post krijgt, hoe beter LinkedIn jouw bericht waardeert.
Link je bericht
Nog een tip van de LinkedIn-experts: link naar je eigen bericht. Dat doe je door eerst jouw post te publiceren. Deze vervolgens in een aanvullend bericht als link bij te voegen. Experts zeggen dat je door deze ‘labeling’ het verkeer rondom jouw pagina vergroot.
Keep LinkedIn marketing simple
Een schreeuwend en afwijkend lettertype kan de aandacht trekken van je lezers, maar het werkt averechts voor de zoekmachine-indexatie. Houd je bij het simpele standaard font van LinkedIn.
Hoe vergroot je je engagement op LinkedIn?
Vraag je nu nog steeds af hoe jij je engagement op LinkedIn kunt vergroten? Dan heb je niet helemaal opgelet, maar we zetten alle LinkedIn tips even voor je op een rijtje.
LinkedIn tip #1: Zorg dat je profiel op orde is.
Vul alle jouw relevante opleidingen, werkgevers en projecten netjes in. En maak jouw toegevoegde waarde voor je netwerk in één oogopslag duidelijk via de koptekst op je profiel
LinkedIn tip #2: Plaats relevante posts
Jouw connecties willen zakelijke en serieuze berichten zien, en niet over de kerstballen die je dit jaar hebt gescoord bij Intratuin. Plaats relevante content voor je netwerk waaruit jouw persoonlijkheid en kennis naar voren komt
LinkedIn tip #3: Beste tijd LinkedIn post
Zorg ervoor dat je posts publiceert op een zorgvuldig gekozen tijdstip. Om 3 uur ‘s nachts zaterdag maak je weinig kans bij je netwerk. En na twee uren zorg het LinkedIn algoritme ervoor dat nieuwe berichten voorrang krijgen.
LinkedIn tip #4: Regelmatig actief zijn
Wil je meer leads genereren? Plaats dan regelmatig, meerdere keren per week, nuttige content waarbij je afwisselt in vorm en boodschap. Kies een opiniepeiling om je connecties te activeren en niet te lang te belasten en schrijf een mooie longread over een vakspecifiek onderwerp om jouw kennis te delen.
LinkedIn tip #5: Gebruik hashtags
Maak je berichten beter vindbaar door het gebruik van hashtags. Als mensen bepaalde hashtags volgen die jij gebruikt, dan komt jouw bericht onder de aandacht van een veel breder publiek dan jouw netwerk alleen.
LinkedIn tip #6: Organiseer events
Heb jij iets interessants te melden, organiseer dan een event. Zo verzamel je direct de connecties die dezelfde interesses hebben en zij zullen dit weer doorvertellen aan hun connecties. Voorafgaand kun je in deze event-groep kennis delen en achteraf de discussie voeren over relevante thema’s. Wordt een expert in jouw vak!
LinkedIn tip #7: Netwerk uitbreiden
Zorg voor meer bekendheid door je netwerk uit te breiden. Dit kan met de 10-10-10 regel. Like 10 pagina’s van interessante bedrijven of personen, plaats 10 comments op artikelen uit jouw newsfeed en voeg 10 nieuwe connecties toe.
LinkedIn tip #8: Reageer!
Het LinkedIn algoritme bepaalt de toegevoegde waarde van berichten op basis van het aantal comments. Dus reageer op alle posts en geef alle comments een like. Zo blijft jouw post misschien wel langer dan 2 uur op de radar!
LinkedIn marketing: off you go!
Poeh, volg je het nog? Zoals je hebt kunnen lezen zijn er veel manieren waarop je jouw LinkedIn bereik kunt vergroten. Je moet er alleen wel even tijd voor maken. En alles wat je aandacht geeft groeit, dat geldt