Sinds de opkomst van social media ben ik al online aanwezig, terwijl ik nooit echt het gevoel had dat ik er goed aan deed. Marketing zonder social media leek me echter een ver-van-mijn-bed-show, dus toch maar continu mijzelf pushen. Totdat een vriendin (hi!) mij vertelde dat zij Instagram van haar telefoon had gegooid.
Stoppen met social media
Bij mij gingen de radertjes ook draaien en ik besloot de social apps te verwijderen van mijn te dure iPhone, die ik onder andere kocht voor het fabriceren van alle content. Gek genoeg voelde dit proces als een opluchting en dat terwijl ik (online) ondernemer ben. Niet meer staren naar het scherm voor die vervelende captions, de mooiste foto maken of uitzoeken of in canva eindeloos quotes ontwerpen. Best leuk om creatief bezig te zijn, maar man, man, man, wát een druk.
Social mediakanalen zijn echt bronnen van afleiding en als je niet uitkijkt ook nog eens super verslavend, want laten we eerlijk zijn. Elk vrij momentje heb je dat toestel weer vast en scrollen maar! In het OV, op het toilet, op de bank, tijdens je werk en in bed. Kortom, geen goed nieuws!
Ik ben inmiddels een paar weken verder en heb Instagram, Facebook en TikTok niet meer aangeraakt. HEERLIJK! Toch krijg ik vragen van andere ondernemers: hoe maak je jezelf nu zichtbaar? Waar blijven je filmpjes nu? Is dit de eerste stap richting faillissement in de huidige pandemie?

Waarom ben jij ondernemer geworden?
Ik kan je wel vertellen dat ik niet alle wijsheid in pacht heb, maar wat ik wel weet is dat ik bewust ondernemer ben geworden en niet om failliet te gaan :) Ik vind al die prikkels nogal heftig. Dat leuren om klanten, terwijl ik mijn opdrachtgevers altijd adviseer om vooral te gaan voor kanalen die bij ze passen. Er is niets vervelender dan al je energie kwijtraken aan werkwijzen die buiten jouw comfort zone liggen. Dus als Instagram, Facebook en TikTok niet bij je passen, dan wordt het tijd om op zoek te gaan naar iets anders. (Net zoals Lush deed een tijdje terug!)
Waar haal je dan jouw klanten vandaan?
Ik heb mijn Analytics erbij gepakt en alles tot op de bodem uitgezocht en wat denk je? Het verkeer dat binnenkomt via social media is slechts een heel klein percentage van mijn bezoekers, dus absoluut niet de moeite en stress waard! Ik krijg veel opdrachten binnen via de organische zoekresultaten, dus verdiep je absoluut in zoekmachineoptimalisatie.
Daarbij zijn er veel alternatieven voor het eindeloos scrollen, zoals:
- Workshops geven
- Spreken op evenementen
- De media opzoeken
- Je social media marketing uitbesteden, zodat je zelf je rust bewaakt
- Gebruik zoekmachines Youtube & Pinterest
- In-depth artikelen schrijven
- Netwerken
- E-mailmarketing
Belangrijk voor de groei van jouw bedrijf is niet persé ondernemen zonder social media, maar productief zijn. Wees gelukkig en productief, zodat je stappen zet om je doelen te behalen.

In-depth artikelen schrijven
Alle opties spreken wel voor zich, maar over deze in-depth artikelen wil ik nog wel wat zeggen. Een post op Facebook is na twee dagen allang weer weg en op Instagram na enkele minuten alweer. Een extra lang artikel, waarbij je de link legt met de wetenschap, gaat jaren mee. De zoekmachines zullen blij met je zijn, want die zijn juist op zoek naar waardevolle content. Denk aan artikelen met minimaal 3000 woorden, zodat je lezers écht vinden waar ze naar op zoek zijn. Geloof me, dit gaat je klanten opleveren.
Nadelen social media voor bedrijven
Als jij niet zat was van social media, dan was je waarschijnlijk niet bij dit artikel terechtgekomen. We nemen je mee in een sightseeing tour langs alle nadelen van social media voor bedrijven.
De verslavende invloed van social media
Iedere keer als jij jouw Instagram-kanaal opstart, of ieder ander kanaal, krijgen jouw hersenen een dopamine stoot. Het voelt goed om te connecten met anderen, geïnspireerd te raken en jouw kennis te delen. Kennis delen zou je in principe via social media kunnen doen, maar om contact te maken met anderen zul je toch echt buiten de gebaande paden moeten zoeken.
Je verdoet je waardevolle tijd
'Even iets opzoeken' of 'tijd om een waardevol bericht te schrijven'. Komt het je bekend voor? Je gaat zitten, strekt de vingers en typt er op los. In gedachten is het misschien zo gebeurd, maar in werkelijkheid ben je zo een uur verder. Een afbeelding ontwerpen of opzoeken, een pakkende caption schrijven en de juiste hashtags vinden: het is een tijdrovende klus. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het scrollen, reacties lezen en geven en kijken naar anderen die het veel beter voor elkaar hebben. Kortom, het leidt af en zorgt ervoor dat je veel minder productief bent.
Social media levert niet voldoende op
Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar hoe veel klanten haal jij uit jouw socials? Kan het uit? Levert het zoveel op dat je de tijd die je er instopt eenvoudig terugverdiend? Bij de meeste ondernemers is de return on investment zo laag dat het absoluut niet de moeite waard is.
Daarbij is het in de eerste instantie gratis, maar wil je jouw bereik vergroten dan zul je jouw berichten moeten uitbreiden en promoten. Het algoritme verandert continu, waardoor betaalde posts meer aandacht krijgen dan organische berichten. Een eindeloze tocht dus!
Andere nadelige effecten van social media op jouw gezondheid
- Slaapstoornis, door overload aan blauw licht en urenlang scrollen, terwijl je eigenlijk zou moeten slapen;
- Angststoornissen of depressie;
- Geen zelfvertrouwen, want iemand anders doet het altijd beter, mooier en groter dan jij;
- Ondanks dat het een 'sociaal' idee zou moeten zijn, creëer je alleen maar eenzaamheid en isolatie vanachter je schermpje;
- Het minder waarderen van de relaties in het echte leven, waardoor je de realiteitszin verliest;
- FOMO!;
- Slecht werk leveren, omdat je jouw focus verliest;
- Meer stilzitten en minder actie, waardoor je inlevert op gezondheid. En dat allemaal voor dat perfecte plaatje.
Social media voor je bedrijf: is het noodzakelijk?
Marketing zonder social media is dus absoluut niet onmogelijk, want er zijn zat alternatieven, die veel minder energie kosten. Daarbij kun je door hoog in te zetten op zoekmachineoptimalisatie gericht verkeer aantrekken, die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw diensten en/of producten. Wil jij weten waar je begint met een marketingstrategie waar geen social media aan te pas komt?
Neem direct contact op met onze specialisten.