Mobiele SEO: Alles wat je moet weten

Mobiele SEO: Alles wat je moet weten

Jan 04, 2022Gabriëlla Modderman

e laptop?' Tenzij je net als ik een functie hebt waarbij je dagelijks achter een computerscherm zit, is de kans groot dat jij alles met je smartphone regelt.

En dan kan het soms gebeuren dat een website niet lekker opent op je telefoon. De tekst is niet goed in beeld of de afbeeldingen zijn veel te groot. 

Zo’n onleesbare site nodigt niet uit om verder te lezen, dus je zoekt verder naar een nieuwe bron. En zo verlies je als ondernemer een heel groot deel van je mogelijke omzet.

In deze gids vertellen we je alles wat je moet weten over mobiele SEO.

Waarom mobiele SEO

De meeste zoekopdrachten werden tot 2015 uitgevoerd met een computer, maar vanaf dat jaar is de laptop gedaald in populariteit. Met een smartphone op zak heb je altijd een zoekmachine paraat en ben je slechts een paar klikken verwijderd van het antwoord op een prangende vraag. 

4 miljard conversies per dag

Het aantal zoekopdrachten vanaf een smartphone is nu veel groter dan vanaf de laptop en dit heeft alles te maken de globale toegang tot smartphones en internet. Uit het wereldwijde onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat anno 2021 de helft van de wereldpopulatie een smartphone heeft. Dat komt overeen met 4 miljard mensen. 4 miljard mensen die dagelijks op hun telefoon het internet afstruinen. 

Minimale spanningsboog

En de spanningsboog van deze mensen is kort. Ze willen krijgen wat ze zoeken en dat zo snel mogelijk. Dat wil je zelf toch ook? Zeg eens eerlijk als jij, bij een artikel een leestijd ziet staan van 3 minuten, ga je dit dan lezen of vind je dat te lang? Kun je je voorstellen dat iemand dan gelijk weg klikt als het lezen van een website lijkt op het oplossen van een cryptogram? Of als het laden langer duurt dan 3 seconden? 

Hierdoor loop je in theorie 4 miljard keer per dag de kans mis om iets te verkopen, mensen te enthousiasmeren of te informeren. Simpelweg omdat je website niet functioneert op een telefoon. En dat zijn heel veel gemiste kansen. Begin daarom nu met het optimaliseren van je mobiele SEO. 

Google’s mobile first

Goed, dat even over het smartphonegebruik en onze spanningsboog. Dan nu even over Google, want 95% van alle zoekopdrachten ter wereld verloopt via Google. Dus als jij beter gevonden wilt worden, dan moet jij jouw website zo optimaliseren dat Google ‘m goed kan vinden. 

Niet geheel toevallig introduceerde Google in 2015 de eerste mobile friendly update. Vanaf dat moment kregen websites, die niet mobiel-vriendelijk waren strafpunten. En dat houdt concreet in dat je ten opzichte van een mobiel-vriendelijke website met dezelfde informatie slechter vindbaar bent. 

In november 2016 bracht Google de mobile first update aan het licht. Vanaf dat moment moet je website geschikt zijn smartphones. Want ongeacht op welk apparaat je een zoekopdracht uitvoert, Google toont jou de mobiele versie van de website. En zonder deze aanpassing van jouw site kun je een Google ranking wel op je buik schrijven. Dus hoe doe je dat dan?

Responsive design

Om te beginnen moet je jouw website-instellingen aanpassen, zodat de leesbaarheid op je telefoon wordt vergroot. Er zijn een paar opties om dit te bereiken, maar de allerbeste en Google proof optie is ‘responsive design’. Een responsive website design is een site die zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het apparaat waarop je website wordt bezocht. Handig en een must voor mobiele SEO!

Voor de wordpress gebruikers onder ons is dit heel eenvoudig te realiseren. WordPress heeft namelijk verschillende responsive design themes die je kunt installeren. Eigenlijk zijn alle templates tegenwoordig al ingericht op een responsive website, maar gebruik je nog een ouder template, dan is het nu echt tijd om een over te stappen.

Responsive design in wordpress

Hoe doe je dat dan precies in wordpress? Voor de ‘free theme directory’ volg je de volgende stappen:

  1. Ga in je admin dashboard naar ‘weergave’ en klik op ‘thema’s’
  2. Kies een responsive thema uit. In de beschrijving kun je vaak lezen of een thema deze functie heeft. 
  3. Is het thema onderdeel van je bestaande template, dan selecteer je ‘activeren’. Ga je voor een compleet nieuwe template dan klik je op ‘nieuwe toevoegen’ en daarna op ‘installeren’. 

Zodra je thema is geactiveerd is je website direct responsive.

De andere opties om een website responsive te maken zijn: 

  • gebruik maken van separate URL’s. De desktop versie en de ‘m.’ mobiele versie
  • dynamic serving: waarbij je aparte HTML/CCS gebruikt voor ieder mogelijk apparaat.

Alternatieve opties

Maar wij raden je aan om je vingers niet te branden aan deze opties, want ze zijn extreem foutgevoelig en niet SEO-proof. Waarom is responsive design dan de allerbeste optie? 

  • al je content staat op één URL
  • je website design is direct SEO-proof
  • responsive design is bijzonder gebruiksvriendelijk
  • geen doorverwijzingen nodig

Kies dus voor responsive design! Als je jouw website op je telefoon opent kun je al snel zien of je website goed leesbaar is en net zo opent zoals je dat graag wilt. Maar je hebt vast niet meerdere toestellen in huis om je website te testen. Geen nood, daar bestaat natuurlijk een handige website voor. 

Vul je website URL in en zie direct hoe jouw website eruit ziet op verschillende devices. 

Check mobile friendliness

Werkt het goed? Mooi, dan gaan we door naar de super handige tools van Google. Want Google zou google niet zijn als ze een geen handige tools hadden om jouw website te toetsen aan alle Google regels. 

Google’s search console is zo’n super nuttige tool. Hiermee kunnen alle website-eigenaren hun indexeringsstatus, positie en zichtbaarheid voor Google bijhouden en optimaliseren. Vul je domein of website URL in en laat Google zijn magie uitvoeren. Bij ‘gebruiksgemak op mobiele apparaten’ kun je snel zien of Google moeite heeft om bepaalde pagina’s te lezen, een belangrijke stap in mobiele SEO. 

Zoals je ziet geeft Google Search Console voor deze website geen enkele foutmelding.

Een andere handige tool van Google is Google’s mobile-friendly test. Deze tool geeft inzicht in, je raadt het al, de mobielvriendelijkheid van je website. En dit gaat verder dan wat je op het eerste oog kunt zien. We laten het je zien met een pagina van onze website: https://gabriellamedia.nl 

Plak de URL in de tool en laat Google zijn trucjes uitvoeren. Na een minuut of twee krijg je het resultaat in beeld. “Pagina is geschikt voor mobiele apparaten”. Maar klik dan vervolgens even door op ‘geteste pagina bekijken’. Je kunt dan HTML, screenshot en ‘meer informatie’ bekijken. 

En wat je dan voor onze webpagina ziet is dat je van Google nog een aantal foutmeldingen krijgt. De paginabronnen en JavaScript-consoleberichten verdienen nog wat aandacht. Hierbij kan het gaan om bijvoorbeeld laadsnelheid of pagina linkjes die niet lekker werken. Hierdoor kan Googlebot je website niet goed lezen en dat is niet bevorderlijk voor je indexering in de felbegeerde Google top.

Dus bekijk de meldingen en zie wat je er nog aan kunt verbeteren.

Mobile sitespeed

We hadden het al eerder over de korte spanningsboog. In onze supersnelle samenleving telt elke seconde als het gaat om de klanten op jouw website krijgen en houden. Dus laat die tijd niet verstrijken en zorg ervoor dat jouw website snelheid op orde is. 

Voordelen supersnelle website

Niemand wil wachten op een site die laadt, omdat je daar misschien vindt wat je zoekt. Want op een andere site kun je dit net zo goed vinden. Of niet, maar tenzij jouw content zo uniek is kun jij je een langzame website niet veroorloven. De voordelen van een supersnelle website zijn niet te negeren: 

  • Snelle websites ranken beter in de zoekmachine. Google indexeert sites onder andere op basis van snelheid. En hoewel je meestal via Google gevonden zult worden is ook Bing zijn richtlijnen aan het aanpassen naar websnelheid als rankingfactor. 
  • Snelheidoptimalisatie verlaagt de serverbelasting. Een snellere website gaat hand in hand met een lagere belasting van de server, omdat je afbeeldingen en bestanden ook minder opslag nodig hebben. Geen gedoe meer met overbelaste websites en daardoor verloren klanten.
  • Een snelle website verhoogt conversie: van bezoeker naar klant. Dat is wat je wilt bereiken toch? Snelle websites maken klanten blij én blije klanten kopen meer. Is jouw website zo traag als een slak, dan is de kans dat een klant nog een product gaat zoeken via de site heel erg klein. 

5 tips optimaliseren mobiele SEO sitespeed

Zeg dag tegen dat landweggetje achter die tractor en maak van jouw website het circuit van Zandvoort. Geef je bezoekers de race van hun leven. We geven je 5 tips om je Mobile sitespeed te optimaliseren.

  1. Analyseer je snelheid. Hoe staat je site er eigenlijk bij? Is ie echt zo traag, of lijkt dat maar zo. Test je site met deze tool van Think with google. We gooien als voorbeeld Nu.nl even door de scan heen. En het resultaat is ‘needs improvement’. De mobile sitespeed is 2,8 seconden op een 4G connectie. De tool geeft ook direct tips hoe je jouw sitesnelheid omhoog krijgt.
  2. Verklein je paginabelasting. Vergelijk het met een vrachtwagen en een personenauto op het circuit. De personenauto kan veel sneller, omdat deze veel lichter en gestroomlijnd is dan de vrachtauto. En in het slechtste geval moet die overbeladen vrachtwagen ook nog worden geladen op een mini schermpje. Zorg er daarom voor dat je pagina gewicht maximaal 1000 kb is. 
  3. Afbeelding carrousel. De kans dat jouw bezoeker door alle afbeelding op je website scrollt is zeer klein, maar deze functie zorgt wel voor een enorme belasting op je pagina. Gooi de afbeelding carrousels eruit en win direct aan snelheid.
  4. Optimaliseer de zoektocht. Help je bezoekers direct te vinden wat ze zoeken door de zoekfunctie pontificaal in beeld te brengen. Het is erg irritant en vertragend voor de klant om eerst het vergrootglas te gaan zoeken. Niet doen dus, help je klant zo snel mogelijk op weg. 
  5. Stroomlijn het verkoopproces. Als klant wil je niet 5 pagina’s aan informatie moeten geven en steeds akkoord geven op bepaalde processen. Houd het kort en simpel.

Nu denk je misschien wat hebben stap 4 en 5 te maken met mijn paginasnelheid? Nou niet zo heel veel, maar Google combineert meerdere dingen in dezelfde test en daarmee bepaalt Google de kwaliteit van je mobiele SEO. Paginasnelheid wordt samengepakt met gebruikerservaring. En hoe krijg je een snelle en goede gebruikerservaring? Door je mobiele website in één oogopslag overzichtelijk te maken, alles snel te laden en snel processen te doorlopen. 

Pagespeed insights mobiele SEO

Heb je bovenstaande tips doorlopen, dan heb je al een mooie eerste stap gezet naar een snellere website. Gooi dan nu jouw site eens door de scanner van Pagespeed insights. Deze gratis Google tool heeft je heel concreet punten die je moet verbeteren om je snelheid te verhogen. 

En wat deze tool ook duidelijk maakt is hoe jouw mobiele SEO site scoort ten opzichte van je desktop versie. Zie hieronder het resultaat van onze homepage. De desktop versie scoort bijna 100 punten! Maar mobiel is de score slechts 50. 

Dat is toch wel een domper... Gelukkig zijn wij achter de schermen bezig met een nieuwe website en is dit hopelijk snel verholpen, maar als je ook zo’n score krijgt: Google geeft heel concreet aanbevelingen voor de pijnpunten. Voor een 100% score moet je keihard werken en iedere pagina in de gaten houden. Maar, houd in gedachten dat snelle websites resulteren in meer conversies en dat maakt het de moeite waard. 

Wat kun je nog meer doen om je sitesnelheid te verhogen? Hier zijn 3 ‘eenvoudige’ stappen naar een snellere website:

Stap 1 Afbeeldingen comprimeren

Heb je de afbeeldingen carrousels al verwijderd tijdens één van de vorige stappen? Dan is het nu tijd om al je andere afbeeldingen te comprimeren. En het fijne is dat dit tegenwoordig niet meer ten koste gaat van de kwaliteit van je afbeelding. Met een simpele compressie tool kan je soms tot wel 50% aan gewicht reduceren zonder op de kwaliteit in te boeten. En dat is supersnel winst pakken in het optimaliseren van je mobiele SEO.

Als je gebruik maakt van wordpress dan kan de plugin WP Smush Image daar heel veel tijd besparen, want deze plugin scant je mediabibliotheek op afbeeldingen die gecomprimeerd kunnen worden. Je kunt tot 50 afbeeldingen tegelijk comprimeren. 

Photoshop heeft een bijzonder handige functie voor webafbeeldingen, maar er bestaan natuurlijk andere online hulpmiddelen om je afbeeldingen te verkleinen. Zoals bijvoorbeeld Squoosh, JPEG.io of tinypng.com.

Stap 2 Browser caching

Als je voor het eerst een website bezoekt, dan moet een website volledig laden. Deze tijd moet zo kort mogelijk zijn. Maar je kunt via een handige plugin, genaamd W3 total cache, de laadtijd van je website bij een volgend bezoek nog sneller maken. En deze methode heet browser caching.

In de browser van je bezoeker wordt bepaalde data tijdelijk opgeslagen, zoals je logo, header en footer. Deze data hoeft dan niet geladen te worden als de bezoeker terugkeert naar je site. 

De plugin kan je totale site performance tot 10x beter maken en dit helpt jou om hoger gerankt te worden in de Google top. 

Stap 3 Minimaliseer je coderingen

Als je een huis-, tuin- en keukenwebsitebouwer bent, dan maak je hoogstwaarschijnlijk gebruik van zoveel mogelijk visuele opties om je website in te richten. Maar, achter het hele webdesign gaat een, voor leken, behoorlijk ingewikkelde code schuil. Deze HTML code vertelt precies hoe jouw website is opgebouwd. 

Het minimaliseren van je code, dus het repareren, aanpassen en verwijderen van ongebruikte codes kan je website aanzienlijk versnellen. Moet je hiervoor de programmeerwereld in duiken? Nee joh! Wordpress got your back. Met hun HTML Minify tool zoekt zelfstandig alle ongebruikte codes voor je op. Je hoeft alleen hun aanbevelingen op te volgen. Installeren dus!

Core Web Vitals voor je mobiele SEO

AMP

In 2016 kwam Google met een nieuwe google feature: AMP Accelerated Mobile Pages. Met deze mogelijkheid kun je de snelheid van je website op smartphones aanzienlijk vergroten door alleen het noodzakelijke te tonen. Want als je overbodige ballast schrapt, dan hoeft er minder geladen te worden. 

Tot de zomer van 2021 kon je in Google zien of een bepaalde website zo’n supersnelle update had gekregen door het bliksemschicht logo achter de URL. Amper vijf jaar lang leek AMP een heilige graal in het land van mobiele snelheid. Maar dit sprookjes is inmiddels geëindigd. 

Core Web Vitals

Want met de komst van de Core Web Vitals door Google is AMP eigenlijk overbodig geworden. Deze factoren gebruikt Google om de gebruikerservaring op iedere pagina te meten. De Core Web Vitals bestaan uit drie onderdelen:

  1. Largest Contentful Paint

Hierbij meet de zoekmachine de tijd die nodig is om het grootste element op een pagina te laden. Dit is meestal een video of afbeelding. Ome Google wil graag een score van minder dan 2,5 seconde zien.

  1. Cumulative Layout Shift: de indelingsverschuiving

Als het te lang duurt voordat een pagina laadt gebeurt het regelmatig dat elementen gaan verspringen. En daar wordt je site meestal niet veel overzichtelijker van. Een CLS score van 0,1 of lager is nodig om goed door Google geïndexeerd te worden. 

  1. First Input Delay

Hiermee bepaalt Google of je site ook echt goed gebruikt kan worden. De tijd van een eerste klik op de website tot de reactie van de browser op die klik is bepalend voor de gebruiksvriendelijkheid. Bij voorkeur is deze tijd 0,1 seconden of minder.

Mobiele SEO: Maak het je bezoekers en Google gemakkelijk!

Geen geheimen

Je kunt je website zo instellen dat je mobiele gebruikers alleen het belangrijkste kunnen zien. Geen grote lappen tekst, die bewaar je voor je desktop. Klinkt logisch, maar doe het niet! Zorg ervoor dat je mobiele site precies gelijk is aan je desktop versie. Alleen op die manier kan vriend Google je beter indexeren in de mobile-first index. 

Pop-ups

Ben je net begonnen te lezen op een website, boem pop-up in your face. Pop-ups zijn mega-irritant, maar ook heel handig om de aandacht van je lezers op iets belangrijks te vestigen. Google is ook geen groot fan van pop-ups. Dus wil je ze gebruiken, houd dan de volgende regels in gedachten:

  • Omvang van de pop-up
    Het schermpje van een smartphone is maar beperkt. En dat maakt enorme pop-ups echt een no-go. Om te beginnen komt een lezer naar jouw site om iets te vinden. Beetje jammer als dit achter een grote pup-up verborgen gaat. 
  • Exit strategie
    Als die enorme pop up vervolgens niet weg te klikken is, omdat de exit button onder je zoekbalk schuil gaat, dan ben is je bezoeker binnen no time gefrustreerd en verlaat hij je site. 
  • Aantal pop-ups
    Wees voorzichtig met het aantal pop-ups. Niemand houdt van spam, dus geef je bezoekers ook niet dat gevoel. Want dan gaat je klant zijn heil elders zoeken.

Titel tag en metabeschrijving mobiele SEO

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat mobiele gebruikers snel de gezochte informatie willen vinden. Het is daarom ontzettend belangrijk om jouw boodschap in de titel tag en metabeschrijving te verpakken.

Titel tag

De titel tag is de blauwe regel in de Google zoekmachineresultaten. En dit regeltje van maximaal 78 tekens functioneert als een soort preview van je pagina. Als heb je een mega blog van 5000 woorden geschreven over een topic en zal jouw klant alles informatie vinden op jouw website, als je titel tag onduidelijk is, dan zal die klant verder scrollen.

Wil jij dus meer verkeer naar je website leiden: schrijf een pakkende en duidelijke titel tag.

Metabeschrijving

Onder de titel tag in de zoekresultaten staan altijd twee zinnetjes met wat extra informatie, dit is de metabeschrijving. De metabeschrijving helpt de zoeker te bepalen of jouw website hem verder helpt in zijn zoektocht. 

De lengte van de metabeschrijving is voor een smartphone gelimiteerd tot ongeveer 115 karakters. Dit is inclusief spaties! Voor desktop search heb je iets meer ruimte en wordt je bericht pas na 155 tekens afgekapt. 

Je kunt de metabeschrijving ook open laten. In dat geval bepaalt Google hoe jouw metabeschrijving eruit ziet. En dat kan nog wel eens afwijken van wat je eigenlijk wilt vertellen. Dus zorg er gewoon zelf voor dat je deze kans pakt. Kleine moeite, groot plezier!

Wat te doen als Google je metabeschrijving invult

Er bestaat wel een kans dat Google alsnog zelf de metabeschrijving invult. Google is de baas over de zoekmachine en kan ontzettend eigenwijs zijn. Als Google vindt dat jouw metabeschrijving niet klopt met de content van de pagina kan hij er zelf eentje maken. De kans is groot dat je dit overkomt als:

  • je in de metabeschrijving te veel reclame maakt voor jezelf of je bedrijf (spam)
  • je metabeschrijvingen kopieert van andere pagina’s, hierdoor is het onduidelijk wat iedere pagina aan een potentiële bezoeker kan bieden
  • de metabeschrijving zich focust op meerdere zoekwoorden, dat is voor een zoekmachine bijzonder verwarrend. 

Simpele navigatie

Het kwam al eerder aan bod bij de zoekfunctie, maar dit geldt ook voor het navigatiemenu: maak het je bezoekers makkelijk. Houd je menu eenvoudig en mobiel vriendelijk. Dat doe je door het hamburger menu. Klinkt alsof je bij de Burger King bent, maar dat bedoelen we niet. 

We hebben het over de drie lijntjes die bovenaan op een website staan. Met een klik op dit hamburgertje kan de gebruiker gelijk een mooi overzicht zien van de website. 

Leesbaarheid vergroten

Houd het rustig, rustig, rustig. Houd het rustig kalm en stil. Herman van Veen heeft hier voor de leesbaarheid wel een punt. Prop niet te veel bij elkaar en op je kleine telefoonschermpje wil je niet moeten inzoomen om de tekst fatsoenlijk te kunnen lezen. Daarnaast moet je tekst natuurlijk van goede kwaliteit zijn en lekker weglezen. Wat algemene tips voor de leesbaarheid vind je in het lijstje:

  • Gebruik tenminste een 15px font
  • Maak korte paragrafen. Hoe kleiner je scherm, hoe voller het lijkt.
  • Maak korte zinnen, tussen de 50 en 60 karakters
  • Zorg voor contrast tussen de tekst en de achtergrond, zodat je website goed leesbaar is bij ieder type licht.

Mobiele SEO in 2025?

Jouw website moet picobello functioneren voor smartphonegebruikers. Zonder deze perfectie kun je een ranking in Google’s mobile first top wel vergeten. Let daarom op de volgende punten bij het optimaliseren van je mobiele SEO:

  • Responsive design in je website-instellingen toepassen
  • Check of Google jouw website goed kan lezen
  • Bekijk de mobielvriendelijkheid van je website
  • Google bepaalt de snelheid op basis van Core Web Vitals. Je websnelheid verhoog je door:
    • Paginabelasting te verkleien
    • Afbeeldingcarrousels te verwijderen
    • Zoektocht en verkoopproces te optimaliseren
    • afbeeldingen te comprimeren
    • browser caching in te stellen
    • coderingen te minimaliseren
  • Maak het je bezoekers en Google gemakkelijk door:
    • geen irritante pop-ups te gebruiken
    • goed leesbare teksten
    • simpele navigatie
    • titels en metabeschrijvingen toe te voegen

Denk je nu: ‘poeh, waar moet ik beginnen?!’. Dat is logisch, want het is veel werk, maar het optimaliseren van je mobiele SEO is wel belonend. Want stukje bij beetje kom je verder in de gratie van Google en dat is wat je wilt. Een vriend van Google zijn. Zo verhoog jij je conversies.



More articles