De navigatiestructuur van jouw website is zo ontzettend belangrijk. Als jouw bezoekers niet weten wat ze bij je kunnen vinden, lezen, uitzoeken of bestellen, dan ben je binnen een seconde deze potentiële klant weer kwijt. Een goed website menu zorgt voor klanten én voor een hogere ranking.
Wat is websitenavigatie?
De websitenavigatie springt bij een goede website direct in het oog in de vorm van een menu, maar er gaat zoveel meer schuil achter een goed webarchitectuur. Het gaat over de complete opbouw, en samenhang, van al jouw webpagina’s. Is de navigatiestructuur van jouw website in orde? Dan weten jouw klanten én de zoekmachinecrawlers jou zonder enige moeite te vinden, waardoor je site beter geïndexeerd wordt.
Waarom is de navigatie van je website nu zo belangrijk?
- Een goede sitestructuur zorgt ervoor dat de spiders van ome Google je site weten te vinden en álle pagina’s kunnen indexeren;
- Als je website een logische structuur heeft dan bouw je autoriteit, dankzij je content;
- Het voorkomt dat je met jezelf de competitie aangaat;
- Bezoekers kunnen hun weg eenvoudig vinden, waardoor ze sneller een lead zijn;
- Het zorgt voor veerkracht in tijden van verandering, zoals bij verwijderde producten.
Hoe ziet een slim website menu eruit?
Allereerst denk ik dat we moeten stoppen met alles in één menu proppen. We leven in moderne tijden en onze hersenen verwerken op een dag zoveel informatie, dat we experts zijn in het hele verwerkingsproces. Een extra menu in de topbar of in de footer is geen overbodige luxe, want hiermee creëer je juist overzicht.
Het draait eigenlijk allemaal om usability, want als jij een gebruiksvriendelijke pagina aanbiedt, dan kan jouw bezoeker hier iets mee. Een slim website menu heeft een aantal kenmerken:
- Bevredig de wensen van de gebruiker;
- Maak de navigatie overzichtelijk en eenvoudig, zodat er geen verwarring ontstaat;
- Optimaliseer voor de zoekmachines in de laatste plaats.
Hoe ziet een optimale navigatiestructuur op je website er vooral NIET uit?
Google vind pagina’s met veel links geen enkel probleem, aangezien ze per pagina wel tot 250 links toelaten. Voor je bezoeker en je interne linkstructuur is dit echter grote ellende, waardoor het overzicht compleet verloren gaat.
De volgende zaken raden wij dan ook absoluut niet aan:
- Tientallen linkjes in je menu plaatsen;
- Oneindige menu’s met sub-sub-sub-menu’s;
- Menu’s met een dropdown functie;
- Je menu op een niet-relevante plek plaatsen;
- Eindeloos scrollen inschakelen voor blogpagina’s;
- Meerdere links / CTA’s in de grootte van je scherm.
Hoe bouw je een kundig website menu?
Om te beginnen is het verstandig om te kijken wat je zelf eigenlijk hebt te bieden. Sommige sites zijn eenvoudig en bevatten niet zoveel lagen, terwijl andere sites een vrij complexe structuur hebben. Hoe groot je site ook is, het is altijd handig om te bouwen volgens een vaste structuur.
- De homepage staat altijd bovenaan, wanneer we het hebben over de websitenavigatie;
- Daaronder vallen de categorieën en daaronder kún je - bij grote sites - subcategorieën hangen;
- Tenslotte de pagina’s en berichten.
De navigatiestructuur van je website rust voornamelijk op je menu. Een goed ingericht menu zorgt voor duidelijkheid en stelt je in staat om de juiste keus te maken. Daarbij is het kruimelpad (de breadcrumbs) ook van belang, maar die behandelen we in een ander artikel.
Hieronder zie je het menu van bol.com.

Je ziet direct onder de zoekbalk het main menu. Hierin staan alle belangrijke gegevens, die consistent aanwezig zijn. Denk aan de categorieën van de shop, inspiratie, aanbiedingen en contactgegevens. Rechts van de zoekbalk zie je een mini-menu, waarmee je kunt inloggen, een verlanglijstje bekijken en de hoeveelheid items in je winkelwagen ziet. En jazeker, ik ben aan het shoppen voor de feestdagen :-)
Tenslotte zie je onderaan een menu voor speciale gelegenheden. Exclusieve aanbiedingen of acties worden hier geplaats, maar nu (eind november) zijn alle pijlen natuurlijk gericht op Sinterklaas en kerst.
Hulp nodig bij het opbouwen van de navigatiestructuur van jouw website?
Je bent echt niet de eerste die nu denkt, goh, is mijn menu nu ook al een heel topic? Deze stap wordt vaak enorm onderschat, wanneer er wordt gewerkt aan de SEO. Gebruikservaring is een steeds urgenter punt, maar ook voor de indexatie van je site is een logische websitenavigatie van belang.
Pak je dit slim aan en begin je direct met het opbouwen van een logische structuur, dan zal dit absoluut zijn vruchten afwerpen. Als je jouw doelgroep niet alleen wilt bereiken, maar ook wilt aanzetten tot actie, neem dan nu contact met ons op.