Als je op Google zoekt op een timmerman dan krijg je, naast de organische zoekresultaten, ook altijd een kader met daarin lokale bedrijven te zien. De layout is nogal eens aan veranderingen onderhevig, maar het is altijd een weergave van Google Maps met bedrijven in jouw regio. Soms staan er meerdere bedrijven op een rijtje en soms geeft de Google Local Pack er slechts drie weer. Je kunt je voorstellen dat als je hier eenmaal wordt vertoond er meer klanten jouw kant op beginnen te lopen. Momenteel, het is nu april 2019, ziet de Local Pack voor copywriter Heerenveen, er zo uit: (de tekst loopt door onder de afbeelding)
Wanneer word je vertoond in de Google Local Pack?
Allereerst heb je een Google 'Mijn Bedrijf'-pagina nodig. Dit gratis bedrijfsprofiel gaat jouw vindbaarheid in de zoekmachine enorm verbeteren, want het is een meerwaarde voor je prospects. Je openingstijden zijn zichtbaar, de ervaringen van jouw klanten én waar je bent gevestigd. Daarbij het aantal recensies. In Google zijn dit sterren, maar die sterren hebben wel wat in de melk te brokkelen! Vanaf vijf recensies word je zichtbaar in de Local Pack, maar als je er meer hebt werkt dit natuurlijk positief door.
Dit klinkt natuurlijk allemaal erg interessant, maar voordat de lol kan beginnen dien je jouw bedrijfsadres te verifiëren. Soms kun je dit verifiëren door te linken naar je bestaande Google-accounts, maar anders krijg je na een dag of 10 een kaart in je brievenbus met een code erop. Tenslotte moet je jouw website optimaliseren op lokale vindbaarheid. Dit is geen eenmalige instelling, maar vergt consequente toewijding. Heb je hier geen tijd voor of geen verstand van?
Checklist Local Pack van Google
- Maak een Google Bedrijfspagina voor jouw bedrijf;
- Verifieer je bedrijfsadres;
- Stel je profiel optimaal in (openingstijden, bedrijfstak, foto's, etc);
- Optimaliseer je website op lokale vindbaarheid;
- KEEP BUSY!