Waar een tekstschrijver allerhande teksten schrijft is een copywriter eigenlijk een specialisatie. Deze vakspecialist schrijft enkel commerciële teksten, die geschreven zijn om doelen te behalen. Deze doelen kunnen gericht zijn op verkopen, maar ook op informeren, inspireren, overtuigen of om mensen een actie te laten uitvoeren. Bedrijven zetten een copywriter in om conversies op te krikken of om de juiste doelgroep te prikkelen.

Hoe word je copywriter?
Als ik vertel dat ik veel word ingezet als copywriter denken velen direct aan regeltjes, grammatica en lange, formele teksten. Gelukkig staat een copywriter niet gelijk aan werkzaamheden waar je hersendood voor hoeft te zijn ;) Je kunt dan ook copywriter worden zonder enige opleiding, maar dit wil niet zeggen dat ook iedereen er gevoel voor heeft.
Er zijn diverse eigenschappen die je echt wel nodig hebt wil je een goede copywriter zijn:
- Creatief schrijven;
- Goed kunnen communiceren, zodat je ook jouw manier van schrijven kan uitleggen en verantwoorden;
- Een uitstekend gevoel voor taal hebben;
- Goed kunnen werken met deadlines, want opdrachtgevers willen altijd alles asap in handen hebben.
Daarbij is het ook enorm handig als je verstand hebt van sales en overtuigingstechnieken. Hiermee kun jij bepaalde strategieën verwerken in je teksten, zodat de klant geen enkele weerstand biedt en direct het door jou aanbevolen product of dienst bestelt.
Er is geen absolute opleiding die je nodig hebt om copywriter te worden, maar ik raad je wel aan om je altijd te verdiepen in je vak. Vaak rollen mensen de branche binnen, omdat ze journalistiek, communicatiewetenschappen of een media-opleiding hebben gevolgd.
Waar werk je als copywriter?
Skills pay the bills. Als commercieel tekstschrijver ligt de wereld aan je voeten, want welke werkgever heeft er nu geen doeltreffende teksten nodig? De vraag 'wat is een copywriter?' kun je dus feilloos doortrekken naar 'waar werk je als copywriter?' Tegenwoordig kun je zonder ervaring vaak instappen als tekstschrijver voor bijvoorbeeld social media posts. Feeling krijgen met diverse doelgroepen en vervolgens je teksten hierop aanpassen; dat is onmisbare werkervaring.
De meeste copywriters zijn werkzaam bij advertentiebureaus, marketingbureaus of organisaties die zich richten op communicatiemanagement. Ook kun je uiteraard gaan werken als zelfstandig commercieel tekstschrijver, maar houd er dan wel rekening mee dat er veel meer bij komt kijken.
Wil je gaan werken binnen een grote organisatie, dan zul je samenwerken mer diverse disciplines. Denk aan een accountmanager, afdelingshoofden, artdirectors en grafisch vormgevers. Ook krijg je ongetwijfeld te maken met strategen, die de doelstellingen uitstippen en bewaken. Het is aan jou om als specialist correcte- en doeltreffende teksten te leveren, maar dan wel zo spoedig mogelijk.
Als tekstschrijver kun jij werkzaam zijn als allrounder, maar je kunt je ook specialiseren. Denk aan een baan als tekstschrijver voor de culturele sector of commerciële teksten schrijven voor de foodsector. Daarnaast kun je ook nog veel kennis vergaren van de wervende teksten, die lekker geïndexeerd worden in de zoekmachines. Dit doet de zogenaamde SEO-copywriter.
Voor lekker lopende teksten, die ook nog eens zoekmachineproof zijn, kun je gewoon bij Gabriëlla Media terecht. In een ander artikel heb ik meer geschreven over deze specialisatie, dus klik gerust even door als je meer wilt weten.

Wat doet een copywriter de hele dag?
Dat is een hele goede vraag, want soms weet ik zelf niet eens meer waar ik mij bevind ;-) De hoofdtaken van een copywriter kun je als volgt omschrijven:
- Veel lezen en leren over het vakgebied;
- Verdiepen in overtuigingstechnieken en verkoopmethoden;
- Leren over de angsten, overtuigingen en dromen van diverse doelgroepen;
- Opzetjes maken en dit kortsluiten met je opdrachtgever / leidinggevende, zodat je uiteindelijk de campagne kunt uitvoeren;
- Schrijven, schrijven, schrijven.
Door het internet, maar ook door de gejaagde maatschappij, worden we overvallen met stapels informatie. We zijn hierdoor gewend geraakt aan kleine, hapklare stukjes informatie. We willen het zo duidelijk, snel en informatie mogelijk en wel nú. Een goede copywriter heeft het talent de aandacht van de doelgroep direct te grijpen, zodat ze verder lezen.
In de jaren '90 was de uitspraak 'content is king' relevant, maar hier is niets aan veranderd. Nog steeds is content king of eigenlijk queen. De aanwezigheid van content is essentieel, maar enkel met uitstekende, actuele content ga jij het verschil maken. Daarbij weten we inmiddels allemaal wel hoe reclameblokken en advertenties er uitzien, dus is het aan jou de taak om hier toch iets goeds van te maken. Iets wat verkoopt.

Deze content schrijf je als copywriter
'Wat is een copywriter?' heb ik denk ik al voldoende uitgelegd. Je weet nu wat een copywriter is, wat deze doet en wat de plaats in de organisatie is. Er zijn echter enkele zaken die ik nog niet heb besproken, want naast het schrijven van sales teksten doet een copywriter nog meer, zoals:
- Uitschrijven van video scripts;
- Blogs, maar ook artikelen voor online magazines;
- Persberichten;
- Nieuwsbrieven, zodat je e-mailmarketing on fleek is;
- Een doeltreffende over ons-pagina;
- Etc.

Ben je overtuigd en wil je vandaan nog beginnen aan jouw carrière als copywriter? Verdiep je dan ook eens in de diverse strategieën voor tekstschrijvers, zoals:
- AIDA-formule;
- The Slippery Slide;
- Benefits sell, features don't;
- Social Proof verzamelen;
Maar, vooral: SCHRIJF! Daarvoor zocht je deze informatie op, toch? ;)