Metaverse SEO - futuristisch of nabije toekomst? [2025]

Metaverse SEO - futuristisch of nabije toekomst? [2025]

Nov 28, 2021Gabriëlla Modderman

Metaverse SEO. Veel mensen weten nog maar amper aan wat de Metaverse is, of gaat worden, en marketeers zijn alweer bezig met de volgende stap. SEO is altijd aan veranderingen onderhevig, denk maar aan de vrije recente overgang van getypte zoektermen naar gesproken zoektermen. Met de Metaverse in aankomst zal de SEO-wereld op z'n kop staan. In dit artikel gaan we het hebben over (toekomstige) ontwikkelingen.

Wat is de Metaverse?

Voordat we ingaan op het stuk over zoekmachineoptimalisatie, zal ik je even meenemen in de definitie van de Metaverse. De Metaverse is een gedeelde virtuele ruimte, die wordt gevormd door een combinatie van augmented reality, virtual reality en internet. Het is eigenlijk een kopie van onze huidige wereld, maar dan digitaal.

Je zult denken dat we al bijna tussen de vliegende treinen, robots en neon gekleurde ruimtes leven. Maar eigenlijk is de grondslag voor deze 3D-wereld al gelegd in de jaren '90. Auteur Neal Stephenson omschreef in zijn boek Snow Crash al een versie van de Metaverse.

Kortgeleden (oktober 2021) kondigde topman Mark Zuckerberg aan dat Facebook een nieuwe naam krijgt: Meta. Het is niet alleen de titel die verandert, want het bedrijf ondergaat een complete rebranding. Uiteraard omdat Zuckerberg hoog inzet op de Metaverse. Mede hierdoor nam de aandacht voor de Metaverse exponentieel toe, waardoor de cryptowereld ook nog eens flink hoge ogen gooide.

Dankzij mijn toffe opdrachten voor AllesOverCrypto.nl heb ik de luxe om mijn favoriete bezigheid (schrijven!) te combineren met het onderzoek doen naar zaken als blockchain, crypto én de Metaverse. En zoals je in onderstaande grafiek van Google Trends kunt zien: ik ben niet de enige die dit interessant vindt.

Google Trends - Metaverse

Wat is SEO?

Voor als jij nu denkt, oké, ik snap IETS meer van de Metaverse, maar wat is SEO dan eigenlijk? Nog even een recap, speciaal voor jou. SEO is hetzelfde als zoekmachineoptimalisatie en dat houdt in dat we jouw website of webshop optimaliseren. We gebruiken hiervoor verschillende technieken, waardoor je website hoger in de zoekmachines komt. Hierdoor ga jij meer verkopen, krijg je meer lezers of aanmeldingen. Kortom, je conversies nemen toe.

Wat is Metaverse SEO?

Eerlijk gezegd bestaat Metaverse SEO nog niet, want deze 3D-wereld is nog in ontwikkeling. Maar we kunnen wel al een aantal ontwikkelingen vaststellen en speculeren over welke kant het opgaat. Want het feit is wel, dat we niet zonder de zoekmachines kunnen. Tig keer per dag gebruiken we Google, of Bing, om te kijken hoe laat de winkel sluit, wanneer onze trein vertrekt, wat de laatste koopjes zijn en om de verwarming thuis alvast in te schakelen.

Er heeft al een verschuiving plaatsgevonden van geschreven tekst naar voice search. Hé Google! Hé Alexa! Nu is het tijd om de stap naar visueel zoeken te ontgrendelen. De basis bestaat al natuurlijk, denk aan Image SEO, Video SEO en bijvoorbeeld Pinterest. Ons brein verwerkt beelden 60.000 keer sneller dan tekst, dus voor jouw doelgroep is dit een stap in de goede richting.

Visual search in een notendop

Een tijdje terug vertelde ik je al over optimaliseren binnen social media, zoals Instagram SEO en Pinterest SEO. Daar wordt de basis gelegd voor de toekomstige Metaverse. Op IG en Facebook heb je virtuele shops en TikTok verdiept zich in Augmented Reality. Forbes schrijft wekelijks over de Metaverse en het volgende las ik daar:

.. Customers could visit a virtual storefront on Instagram, see an influencer use AR to promote the store offerings, and the instantly buy and convert.

Hoe bereid jij je voor?

Ik denk dat we er goed aan doen om open te staan voor nieuwe technologie. We moeten nieuwe methodes adapteren en zorgen dat deze nieuwe werelden omarmt worden.

“Brands will need to rethink their narratives in three dimensions and that marketers will need to embrace emerging technology at a faster speed. In the metaverse, everyone is a world builder, including brands.”

Het is eigenlijk bizar dat we wel groeien in de zin van optimalistie voor Google, Bing & bijvoorbeeld YouTube ontdekken, maar dat we Metaverse en crypto beschouwen als een ver-van-mijn-bed-show. Een goed idee is sowieso om onderzoek te doen naar nieuwe marketingstrategieën. Je merk voorbereiden op een geheel nieuwe wereld kan al zijn door je brand te associeren met de Metaverse, door dit in je branding te vermelden.

Daarbij moeten we meer en meer gaan inzetten op visuele aspecten, dus visual search is key.

Visual search - say what?

Natuurlijk is het essentieel om de wensen en behoeften van je klant in te willigen. Niet alleen qua dienstverlening, maar vooral op het gebied van core content. Door uitstekende content te creëren kom je hoger in de zoekmachines, waardoor je ook meer verkeer binnensleept. Het draaide voorheen altijd om teksten, waar de laatste jaren al diverse media aan werden toegevoegd. Afbeeldingen zijn onmisbaar en ontzettend effectief, maar er wordt nog veel te weinig ondernomen om ook afbeeldingen slim in te zetten.

Neem de tijd om je eigen content eens onder de loep te nemen, zodat je kunt beoordelen hoe virtual reality, augmented reality en 3D-technieken geïntegreerd kan worden in jouw marketingbeleid.

To do's Metaverse SEO

  • Koop een Oculus 2 Headset
  • Schrijf je in voor Facebook Horizon
  • Maak een avatar
  • Ga content creëren met behulp van augmented reality
  • Neem deel aan een virtual reality event
  • Blijf op de hoogte via Forbes, Medium en andere belangrijke bronnen
  • Breid je netwerk uit met pioniers
  • Gebruik Google Lens voor e-commerce (50%-250% meer conversies)

Voorbeelden zoekmachineoptimalisatie in de Metaverse

  • Gebruik augmented reality voor het passen van schoenen en kleding
  • Het aanbrengen van cosmetica - instructievideo's
  • Kleine winkels & horeca kunnen hun lokale positie verbeteren, dankzij AR/VR-technologie van Google

“Augmented reality overlays digital content and information onto the physical world – as if they’re actually there with you,”

- Google


More articles

Reacties (0)

Er zijn geen reacties voor dit artikel. Wees de eerste die een bericht achterlaat!

Laat een opmerking achter