Als conversie copywriter heb ik vaak te maken met het optimaliseren van bestaande, of het schrijven nieuwe, teksten. Ik schreef al vele artikelen over dit onderwerp, waaronder dit recente artikel over de meta-description. Omdat ik je graag op weg wil helpen met het schrijven van seo-teksten, en ik een enorme voorstander ben van kennis en kunde delen, heb ik een handige checklist voor je opgesteld. Waar moet je rekening mee houden bij het schrijven van aantrekkelijke teksten voor je bezoekers én de zoekmachine?

  • De eerste stap is het onderwerp van het artikel bepalen. Waar ga jij over schrijven? Een focus op een toegespitst onderwerp werkt vele maanden beter dan een beschrijving van jouw levensloop met allerlei diverse wendingen;
  • Gebruik minimaal 300 woorden per pagina. Het liefst nog veel meer, want longcopy wordt ontzettend gewaardeerd door Google;
  • Zorg dat je focus zoekwoord aan het begin van de titel (titel-tag) is geplaatst;
  • Als je weet wie je doelgroep is dan kun je de tone of voice aanpassen op je lezers. Schrijf voor je bezoekers en zeker niet om de zoekmachines blij te maken én vermijd vakjargon;
  • Gebruik de zoekwoorden door de tekst heen regelmatig en ook één of twee keer vet / dik gedrukt. Prop de tekst niet vol met zoekwoorden, maar gebruik in plaats daarvan synoniemen;
  • Voeg duidelijke, pakkende koppen in en geef ze de juiste grootte mee van H1 t/m H6. Hiermee verleid je de lezers én crawlers van Google. Zelfs voor de scanners onder ons is dit een geweldige manier om te beoordelen of je de juiste informatie hebt gevonden.

Zo verleid jij jouw bezoekers in een handomdraai

  • Zorg dat je een meta-description invoegt en optimaliseer deze. Ook al is dit officieel geen ranking factor meer, het kan je wel doorklikkers opleveren;
  • Worden er afbeeldingen of video’s toegepast ter verduidelijk van de tekst? Zorgt dat ze de content ondersteunen en voeg de alt-attributen en de beschrijvingen netjes in;
  • Maak geen kopie van een bestaande tekst, maar creëer je eigen, unieke content;
  • Denk om je linkbuilding. Maak verwijzingen naar websites die als invloedrijk te boek staan en werk aan je interne structuur;
  • Gebruik om af te sluiten een pakkende, duidelijke Call to Action. Dit betekent dat jij je lezers aanzet tot actie: ‘download de checklist’, ‘vraag een offerte aan’ en ‘koop dit product!’

Heb jij geen tijd, of zin, om je te verdiepen in het schrijven van doeltreffende seo-teksten? Dan kun je altijd bij mij een gratis intakegesprek boeken of direct een offerte aanvragen. Ik help je graag vooruit! > van bezoekers klanten maken <

Laat een reactie achter