SEO-teksten schrijven om te scoren! [checklist]

SEO-teksten schrijven

SEO-teksten schrijven is onze core business. Als tekstbureau schrijven we dagelijks soms wel tientallen teksten of optimaliseren we bestaande teksten. We helpen je graag op weg, zodat je zelf aan de slag kunt met het schrijven van teksten. Onze kennis en kunde is voor iedereen, dus daarom hebben we een handige checklist opgesteld. Doorloop te blog, neem de tips in je op en download de checklist. 3, 2, 1, go!

Stappenplan voor overtuigende SEO-teksten

Waar moet je rekening mee houden bij het schrijven van aantrekkelijke teksten voor je bezoekers én de zoekmachine? We geven je een snelle go-to lijst met tips, maar zullen hieronder dieper ingaan op een gestructureerde werkwijze!

Wat zijn SEO-teksten?

SEO-teksten zijn blogs, pagina’s en productomschrijvingen, die geschreven zijn om beter te ranken in de zoekmachines. Door SEO-teksten bied jij jouw bezoekers waar ze naar op zoek zijn en genereer je meer webverkeer.

11 eenvoudige stappen naar geoptimaliseerde content

  1. De eerste stap is het onderwerp van het artikel bepalen. Waar ga jij over schrijven? Een focus op een toegespitst onderwerp werkt vele malen beter dan een beschrijving van jouw levensloop met allerlei diverse wendingen;
  2. Gebruik minimaal 300 woorden per pagina. Het liefst nog veel meer, want longcopy wordt ontzettend gewaardeerd door Google;
  3. Zorg dat je focus zoekwoord aan het begin van de titel (titel-tag) is geplaatst;
  4. Als je weet wie je doelgroep is dan pas je de tone of voice feilloos aan op je lezers. Schrijf voor je bezoekers en zeker niet om de zoekmachines blij te maken én vermijd vakjargon;
  5. Gebruik de zoekwoorden door de tekst heen regelmatig en ook één of twee keer vet / dik gedrukt. Prop de tekst niet vol met zoekwoorden, maar gebruik in plaats daarvan synoniemen;
  6. Voeg duidelijke, pakkende koppen in en geef ze de juiste grootte mee van H1 t/m H6. Hiermee verleid je de lezers én crawlers van Google. Zelfs voor de scanners onder ons is dit een geweldige manier om te beoordelen of je de juiste informatie hebt gevonden;
  7. Zorg dat je een meta-description invoegt en optimaliseer deze. Ook al is dit officieel geen ranking factor meer, het kan je wel doorklikkers opleveren;
  8. Worden er afbeeldingen of video’s toegepast ter verduidelijk van de tekst? Zorgt dat ze de content ondersteunen en voeg de alt-attributen en de beschrijvingen netjes in;
  9. Maak geen kopie van een bestaande tekst, maar creëer je eigen, unieke content;
  10. Denk om je linkbuilding. Maak verwijzingen naar websites die als invloedrijk te boek staan en werk aan je interne structuur;
  11. Gebruik om af te sluiten een pakkende, duidelijke Call to Action. Dit betekent dat jij je lezers aanzet tot actie: ‘download de checklist’, ‘vraag een offerte aan’ en ‘koop dit product!’

SEO-teksten voor betere rankings

Hierboven hebben we kort en krachtig de go to’s voor jouw SEO-optimalisatie omschreven. Het is nu tijd om er iets dieper in te duiken. Dit zal wat bloed, zweet en tranen kosten, maar het gaat je absoluut extra traffic en klanten opleveren! Are you ready?

Wat doet een SEO-copywriter?

Een copywriter is een tekstschrijver, maar dan gespecialiseerd in het overtuigen, informeren, onderwijzen of inspireren van mensen. Steeds meer bedrijven willen een copywriter in hun team hebben, omdat deze ingezet word om conversies te verhogen. Denk aan het schrijven van verkoopteksten, productomschrijvingen, e-mailtjes en advertenties.

Een SEO-copywriter schrijft artikelen, pagina’s, omschrijvingen en andere content, die geoptimaliseerd is op zoekwoorden. Het zijn stukken die voldoen aan de behoeftes van de bezoekers, maar die Google ook kan begrijpen. De kunst is om niet te schrijven als een robot, maar alsof je tegen een collega praat.

Waarom is SEO-copywriting belangrijk?

Omdat zelfs in een tijd, waarin video, afbeeldingen en podcasts helemaal hot zijn, komen goede teksten hier van pas. Een goede copywriter kan niet alleen uitstekende SEO-teksten schrijven, maar heeft ook verstand van andere essentiële delen van de marketingwereld, zoals:

  • Converterende headlines
  • Meta-descriptions & title tags
  • E-mailmarketing
  • Social media captions
  • Video scripts & YouTube-omschrijvingen
  • Persberichten
  • Interviewvragen
  • Over ons-pagina’s
  • Etc

De kern van de werkzaamheden van een copywriter in de zoekmachinewereld is samen te vatten in een paar woorden: content schrijven die leidt tot hogere Google rankings.

Wat doet copywriting voor jouw SEO?

We leggen even twee artikelen naast elkaar:

  1. Artikel I is geschreven op de keywords. Een lange lap tekst, zonder vermakelijke zaken, zoals video’s, afbeeldingen en linkjes. Goed geschreven, maar je hebt veel wilskracht nodig om er doorheen te komen;
  2. Artikel II is ongelooflijk goed geschreven en er wordt optimaal ingezet op de keywords. Het verschil zit ‘m in de details, want dit tweede artikel gaat de doelgroep enorm behagen. Er worden relevante afbeeldingen gebruikt, de tekst leest lekker weg en er worden aantrekkelijke tussenkoppen gebruikt.

Waarom is goedgeschreven, rijke content zo belangrijk?

Omdat het simpelweg meer bezoekers trekt. Als lezers zoeken naar informatie en ze vinden een lange pagina, die statisch is geschreven en moeilijk is om door te komen, dan zoeken ze een alternatief. Bij voorkeur een SEO-tekst die jij met plezier schrijft en waar je een geheim recept op hebt toegepast. Hierdoor genereer je:

  • Veel social shares, want je bezoekers delen het graag;
  • Meer backlinks, waardoor je domein meer waarde krijgt;
  • Een hogere CTR, want doorklikken doen ze graag voor zo’n masterpiece;
  • Enthousiaste reacties;
  • Lagere bounce rate, want jouw doelgroep blijft lekker hangen.

Uitstekende content is niet genoeg

Hè? Wat zeg je me nou? We hebben het hier de hele tijd over ultieme SEO-teksten schrijven en nu ineens is het niet genoeg? Nou, laat ik het zo zeggen: goede content blijft nergens zonder een gedegen structuur. Houd rekening met ux-signalen en je wint zeker aan terrein.

Wat zijn UX-signalen?

UX signalen zijn bepaalde patronen die voortkomen uit ervaringen die bezoekers hebben met websites. Hoe beter jouw website reageert op gedragingen van jouw bezoekers, des te meer clicks en verkeer je zult krijgen.

Wat zijn belangrijke UX signalen?

Ik beperk mij in dit artikel even tot de relevante punten voor deze blog, want anders komt er nooit een einde aan. Jij wilt beginnen en ik wil dat jij succes hebt, dus let’s go. Dit zijn de drie belangrijke UX-signalen waar jij DIT jaar nog rekening mee houdt:

  1. Kleine afbeeldingen gebruiken die snel laden op mobiele devices
  2. Gebruik veel witruimte (negatieve ruimte), zodat elementen van jouw site niet over elkaar schuiven
  3. Zorg dat je content eenvoudig te delen is door social media deelknoppen aan de zijkant van je scherm te plaatsen. Ook voor mobiele gebruikers handig!

Houd je bezoekers zo lang mogelijk vast

Google beloont pagina’s die veel bezoekers krijgen, maar die ze ook weten vast te houden. Dit doe je niet alleen door onweerstaanbare content aan te bieden, zoals ik hierboven al omschreef, maar ook door het gebruik van copywritingtechnieken.

Eén daarvan pik je er zo uit op de site van Brian Dean (Backlinko): de emmerbrigade. In het Engels klinkt het trouwens veel aantrekkelijker, want daar noemen ze het bucket brigades.

Het is eigenlijk een psychologisch trucje, want mensen houden niet van open eindjes. Daarom zullen ze regels die eindigen op een dubbele punt vaak niet als laatste lezen, want ze lezen door! Zie hieronder een voorbeeld uit de praktijk:

Backlinko SEO tools
Bron: https://backlinko.com/

SEO-teksten schrijven in een handomdraai

Het belachelijke van alles is nog dat ik met alle SEO-kennis in mij niet eens de tijd heb gevonden om mijzelf hoog in Google te krijgen. Ik ben – samen met mijn team – zo veel voor klanten aan het werk, dat mijn eigen posities beginnen te dalen. Gelukkig zijn de resultaten van klanten om over naar huis te schrijven en enkel wat zoekwoorden in de mix gooien gaat je niet redden. Lees dus mee voor the real deal:

Voeg woorden toe aan je title tags

Jouw title tag is de titel, zoals deze in de zoekresultaten naar voren komt.

>>>>>>>>>>>>>

Door deze titel tag (vaak via de Yoast-plugin) te verrijken kun je nog veel meer bezoekers trekken, dan dat je al deed. Voeg eens één van onderstaande termen (modifiers) toe aan je title tag en analyseer wat het met je bezoekers doet:

  • How to …
  • Checklist (see what I did there ;))
  • Tips
  • Gratis
  • Snel
  • Eenvoudig
  • Huidig jaartal (als je actualiteit belangrijk vindt)

Wat zijn Title Tag modifiers?

Modifiers zijn woorden of zinnen die je toevoegt aan je bestaande title tags (meta-titels). Bezoekers weten vaak heel goed waar ze naar op zoek zijn en jij kunt dit element benadrukken. Denk aan ‘definitieve versie’ of ‘2022’ of ‘de best practises …’

Heb jij geen tijd, of zin, om je te verdiepen in doeltreffende seo-teksten schrijven? Vraag direct een gratis proeftekst aan.

Één reactie

Geef een reactie