Als we denken aan de fietsers in een stad of dorp dan denken we al gauw aan duurzaamheid. Fietsen is natuurlijk sneller dan wandelen en goedkoper dan reizen per auto, bus of trein. Wil jij als gemeente inwoners overtuigen om vaker de fiets te pakken? ‘Denk eens aan luchtvervuilende stoffen, zoals stikstofdioxide en fijnstof. Dan hebben we het nog niet eens over de CO2 die je uitstoot tijdens de verbranding van je brandstof’, zijn dan veelgehoorde uitingen. Uit onderzoek is echter gebleken dat mensen hier niet op ‘aangaan’. Wil jij dat mensen gaan fietsen in plaats van autorijden? Focus dan in je campagne op het snel ter plaatse zijn en de extra lichaamsbeweging die ze hiermee ongemerkt krijgen. Copenhagenize pakt dit slim aan met hun citymarketing.

Deense citymarketing

Een sterk staaltje citymarketing. Natuurlijk kost het Denemarken bakken met geld om de infrastructuur juist zo aan te pakken dat het aantrekkelijker wordt om te fietsen, maar als dit marketingtechnisch niet goed wordt aangepakt, dan blijft het ‘gewoon’ een stad. Al jaren spelen ze in oneerlijke competitie met Amsterdam. Kopenhagen wint dit met innovatieve fietsoplossingen en Amsterdam staat hierin voor de vergane glorie. Zelfs Utrecht heeft de groene golf behaald, waar Amsterdam te weinig tempo voor maakte, zoals de bewonderen is in de laatste tussenstad. Als zelfs de New York Times van ‘de beste fietsstad van de wereld’ spreekt, dan je ook op het gebied van citymarketing heel wat goed. Kijk maar eens naar onderstaande banner; een pakkende campagne voor de jeugd. 

Fietsstad Utrecht - Campagne citymarketing
Fietsmodus 

Hoe mooi, rustgevend, hip of sportief de stad ook is… Als er geen city- of regiomarketing – zoals bij Copenhagenize of Amsterdam Lake District – wordt ingezet, dan kom je nergens. Welk verhaal vertelt de stad waarin jij woont? 

Laat een reactie achter