Copywriting + SEO trends 2021

Copywriting trends en seo trends 2021 hebben de grootste impact als je ze combineert. Er zijn dit jaar opvallende veranderingen zichtbaar, waardoor nieuwe SEO-strategieën essentieel zijn. Lees meer voor alle SEO trends van dit jaar!

Dé SEO trends 2021 op een rijtje

  • Core Web Vitals
  • Mobile-friendly op ieder vlak
  • Next-level contentmarketing
  • E-A-T a.k.a Domain Authority 2.0
  • Google Passage Ranking
  • Kunstmatige intelligentie wordt groter
  • Voice search
  • Featured snippets are booming
  • Visual search is here!
  • Video SEO wordt belangrijker
  • Search intent is essentieel
  • Lokale vindbaarheid is upcoming
  • Zonder strategie ga je stranden
  • Social soep

2020 is eindelijk over. What’s next?

Waar vorig jaar vooral de focus lag op bijspijkeren, finetunen en de groei van social media marketing is dit jaar alles anders. De SEO trends 2021 liegen er niet om, want zonder uitgestippelde route ga je ten onder. Het klinkt hard, maar nu is dé tijd om alles om te gooien.

Bovenstaande opsomming zullen we hieronder uitgebreid behandelen, dus ben jij voornemens om dit jaar te gebruiken om jouw bedrijf te redden, doen groeien of op de kaart te zetten? Dan zit je hier goed!

Core web vitals: dé uitdaging van dit jaar

In mei 2021 worden de Core web vitals een officiële ranking factor. De complete beleving van de bezoekers staat hierbij centraal, want de volgende onderdelen moeten aanzienlijk worden verbeterd:

  1. Paginasnelheid (Largest Contentful Paint)
  2. Interactiviteit (First Input Delay)
  3. Stabiliteit (Cumulative Layout Shift)
Core web vitals - Google

1. Hoe verbeter je deze factoren?

Het is lastig om hier exacte taken aan te hangen, want het is geheel afhankelijk van jouw website of webshop. Je kunt jouw uitdagingen achterhalen door direct even in te loggen op jouw Google Search Console.

Kijk vooral naar de mobiele indexering, want desktop is met het Google Mobile-Friendly niet relevant. Zorg dat je geen enkele slechte links (rode vakje) hebt, want anders zit je een optimale gebruikservaring in de weg.

Ik heb hieronder even een screenshot van een opdrachtgever van mij gebruikt. Goede links zijn uit de gevarenzone en slechte pagina’s worden afgestraft door Google, that’s the case.

Core web vitals in Google Search Console

Ik heb onze eigen site weer even gescand, want ondanks dat we wel goed ranken zou dat best in het geding kunnen komen met deze nieuwe Google Update. Je ziet bij ons dat desktop prima in orde is, maar de mobiele weergave kan toch echt nog wel wat verbetering gebruiken. Gelukkig is ons team hiervan op de hoogte, dus work in progress 🙂

PageSpeed Desktop
PageSpeed Mobiel

Wil jij weten hoe je jouw website of webshop optimaliseert?

2. Mobile-friendly op ieder vlak

Het indexeren van mobielvriendelijke website is pas in 2019 geïntroduceerd, maar wordt slechts twee jaar later al een onmisbare factor in jouw strategie. Het is natuurlijk ook niet zo gek, aangezien pak ‘m beet 75% van de bezoekers de smartphone of tablet gebruikt voor het Googelen.

Voordat je direct begint te sleutelen is het verstandig om een nulmeting te doen. Google heeft hier uiteraard een eigen tool voor, dus gooi je URL even in de machine: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Mobile-friendly SEO trends 2021

Je kunt vervolgens klikken op het volledige rapport raadplegen in Google Search Console, waarna je diverse tips krijgt. Let op: je website mobile-friendly maken is GEEN suggestie, het is een MUST.

3. Next-level contentmarketing

De SEO trends voor 2021 draaien allemaal om verbeteren van de kwaliteit van jouw website of webwinkel. Zo ook je contentmarketing! Ik schreef eerder al over het E-A-T-principe van Google, maar dit jaar is dat belangrijker dan ooit tevoren. Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid zijn key. Goede content is op maat geschreven voor jouw doelgroep, maar voldoet ook echt aan hun verwachtingen:

  • Search intent is niet langer zomaar een term;
  • Het is tijd om keuzes te maken. Welke doelgroep bedien jij?;
  • Ga voor multimedia, dus tekst, video, audio, afbeeldingen, etc;
  • Gebruik cijfers, statistieken en link naar wetenschappelijke bronnen.

Quality content voor jouw publiek

Goede content schrijven is één, maar jouw doelgroep vinden is echt wel een onmisbare tweede. Doe zoekwoordenonderzoek, verdiep je in search intent en schrijf echte monsterblogs. Lange, waardevolle content, die zich ook nog eens makkelijk laat delen. Alles over contentmarketing vind je hier.

4. E-A-T a.k.a. Domain Authority 2.0

Hierboven omschreven we het al, maar E-A-T is zo belangrijk geworden dat een random freelance copywriter jouw content misschien wel niet meer kan schrijven. Je schrijft als expert óf zelf je teksten óf je huurt een tekstexpert in, want verstand van zaken is essentieel. (Gelukkig hebben wij een zeer deskundig tekstteam voor jou klaarstaan ;))

E-A-T Google guidelines

Zo voldoe jij aan de strenge eisen van Google

Naast jouw expertise laten blijken is het ook van belang dat je betrouwbaar bent. Dat betekent met naam en toenaam op de site, maar in een notendop:

  • Een grondige over ons-pagina;
  • Contactpagina;
  • Linkjes naar gebruikte bronnen;
  • Algemene voorwaarden, privacyverklaring en andere officiële documenten;
  • De auteur boven ieder artikel.

5. Google Passage Ranking

Oktober 2020: Google kondigt Google Passage Ranking aan. Niet langer worden hele webpagina’s geïndexeerd, maar soms ook enkel waardevolle alinea’s. Voor jouw beeldvorming: het is dus eigenlijk een featured snippet, maar dan groter. Google zelf gebruikt dit voorbeeld:

Wat is Google Passage Ranking?

Wel maakt de zoekmachine nog even duidelijk dat ze niet overgaan tot het enkel indexeren van passages, maar dat het een extra ranking factor betreft.

Twitter Google SearchLiaison - passage ranking

Hoe maak jij jouw site aantrekkelijk voor Passage ranking? Nou, dat is helemaal niet zo lastig! Deel artikelen op in hapklare stukjes, die de moeite waard zijn om te lezen. Geef ieder uniek stukje content een H3-heading, zodat Google weet dat er iets interessants wordt aangestipt.

6. Kunstmatige Intelligentie wordt groter

Ik voorspelde dit ook al voor 2020, dus daarom neem ik dat stukje tekst deels over. Kunstmatige intelligentie – vaak aangeduid als Artificial Intelligence of AI – is ontzettend handig inzetbaar binnen jouw contentmarketingstrategie. Er zijn diverse niveaus binnen de AI:

  1. Artificial Narrow Intelligence;
  2. AI General
  3. Artificial Super Intelligence.

Hoe speel jij je in de kijker bij Google?

Op Frankwatching lees je er meer over, maar voor dit artikel is het goed om te weten dat we nu tussen niveau 1 en 2 zweven. Niveau 3 is het niveau waar Stephen Hawking van voorspelde dat het de mensheid gaan beheersen en mogelijk zelfs ons einde betekent. Maar goed, welke vormen van AI kun je inzetten binnen jouw bedrijf?

AI voor jouw bedrijf

  • Beeldherkenning;
  • Tekstherkenning (teksten analyseren en classificeren; ook wel bekend als machine translation en national language processing);
  • Spraakherkenning (speech recognition), denk hierbij aan Siri, Alexa en Google Home;
  • Voorspellen (predictive modelling). Hiermee voorspelt Facebook bijvoorbeeld al wat jij in je timeline wilt zien;
  • VA’s inzetten door middel van Chatbots;
  • Robotica is een gerenomeerd iets in de seniorenbranche. Smart robots, die ouderen gezelschap houden is hier een goed voorbeeld van.

Artificial Intelligence gaat hand in hand met bepaalde stromen automatiseren. Plan je posts in voor je social media kanalen en laat de chatbots je klanten te woord staan.

7. Voice Search óók onderdeel van SEO trends 2021 (net als 2020!)

Naar verwachting heeft volgend jaar – in 2022 – ruim 55% van de (Amerikaanse) huishoudens een smart speaker. Waar we voorheen – en nu nog steeds grotendeels – al onze zoekopdrachten intypten, gaat dit verschuiven naar gesproken opdrachten. Het grote verschil met de huidige zoekstrategieën is dat je dus moet schrijven, zoals mensen praten.

Hoe speel jij met je site in op Voice search?

Om hier als ondernemer op te vallen is het van belang dat je spreektaal gaat toepassing in jouw zoekstrategie. Dit betekent veelal long tail keywords en een uitgebreide FAQ-sectie op jouw site. Om even in het thema van dit artikel te blijven hangen kunnen we je het volgende voorbeeld geven:

  • Spreektaal: ‘Wat zijn de SEO trends voor 2021?’
  • Getypte zoekopdracht: ‘SEO trends 2021’.

8. Featured snippets are booming

Featured snippets worden weergeven boven de organische zoekresultaten, ook wel positie 0 genoemd. Ik schreef hier eerder een apart artikel over, wat je hier kunt lezen. De helft van alle zoekresultaten komen bij de Snippets vandaan; dit is natuurlijk een trend, die je niet kunt negeren.

Hoe optimaliseer jij voor featured snippets?

  • Onderzoek op welke keywords jij al rankt en verbeter deze pagina’s. Vaak worden pagina’s die al de eerste pagina ranken ook uitgelicht in de featured snippet;
  • Semrush vond uit dat de gemiddelde featured snippet zo’n 40 tot 60 woorden bevat. Op Hubspot vind je zelfs hapklare stukjes tekst midden in de blogs, dus er valt nog zoveel te verzinnen!;
  • Wil jij ranken op Snippet lists (die lijstjes bovenaan in Google) zorg dan dat ieder item op je lijst een H3-heading heeft;
  • Table snippets zijn eigenlijk gewoon handige tabellen in jouw content, die Google overneemt.
Featured snippet - 40 tot 60 woorden

9. Visual search is here

Visual search wordt steeds belangrijker en hoewel het nog niet booming zal zijn voor de SEO trends 2021, zit dit wel in de pijplijn. Google Lens en Pinterest zijn goede voorbeelden van hoe super visual search eigenlijk werkt! Stel je upload een foto van jouw kamerplant, dan is Google (maar onderschat ook BING niet!) heel goed in het identificeren van wat je hebt gefotografeerd.

Waar kun je visual search voor gebruiken?

  • Vertalingen
  • Shoppen
  • Routebeschrijvingen
  • Voedingsinformatie
  • Reviews van lokale bedrijven
  • Recepten
  • & nog veel, veel meer!

Highlights visual search

Uit onderzoek van Backlinko is gebleken, dat 90% van de sites die gebruikmaakt van visual search een mobile-friendly site heeft. Ook bleek dat de old fashioned way van optimaliseren van afbeeldingen – bestandsnamen en alt-attributen – eveneens positieve invloed heeft op Google Lens rankings. De meeste afbeeldingen worden gepakt van pagina’s met een gemiddelde van 1631 woorden, want context is essentieel.

10. Video SEO wordt belangrijker

Cisco verwacht dat maar liefst 82% van alle content in 2022 video’s zal bevatten. Als je ervan uitgaat dat bezoekers nu al veel video’s bekijken, want het is booming, maar het liefst nog meer video zien… Dan weet je eigenlijk al genoeg!

Hoe optimaliseren voor video SEO?

Naast table snippets, snippet lists, passage snippets en numbered snippets heb je ook nog video snippets. We hebben het hierboven aangestipt, maar benadrukken het nogmaals: deel je webpagina op in secties. Google begrijpt de context zo beter, waardoor je meer kans hebt op een hogere ranking.

Daarbij schreef ik het in SEO trends 2020 ook al, want je video-informatie moet je ook optimaliseren. Titels, tags, meta-gegevens en uiteraard de beschrijving. Voeg voldoende relevante informatie toe en gebruik natuurlijk zoekwoorden.

Tip: voeg video’s toe aan jouw blogcontent, zodat bezoekers de keus hebben. Je zult zien dat je traffic toeneemt!

11. Search intent is essentieel

Search intent is al een tijdje een populair onderwerp in de wereld van SEO en dat is niet voor niets. We bedoelen met deze term dat het doel van de zoekopdracht duidelijk is. Wil jouw bezoeker iets kopen, geïnformeerd worden, iets onderzoeken of genavigeerd worden.

Als je wilt dat jouw website gaat ranken, dan moet je weten wat de bedoeling is van jouw bezoeker. Diep je dit niet uit, dan gaat je content niet voldoende ranken.

Zo onderzoek je search intent

Search intent op Google

Als je hoe krijg ik youtube subscribers als zoekopdracht invoert, dan krijg je veel video’s. Daarnaast zijn het ontzettend veel berichten met lijstjes, dus veel how to-posts. Wil je op dit onderwerp gaan scoren, dan doe je er verstandig aan om ook een lijstjes-post te maken, maar dan beter dan je concurrentie.

12. Lokale vindbaarheid is upcoming

Lokale vindbaarheid wordt alleen maar belangrijker, naarmate voice search meer centraal komt te staan. Ook tijdens de coronapandemie in 2020 bleek maar weer hoe interessant lokale diensten en producten zijn. Veel marketeers streven een zero-click search na. Dit houdt in dat je na het googelen je antwoord direct uit de SERP haalt, zoals de local pack.

Dit heeft natuurlijk alles te maken met een goed linkbuildingprofiel, maar vooral een Google Mijn Bedrijf pagina. Zie hieronder een voobeeld van ons eigen profiel op Google My Business.

Google mijn bedrijf - stappenplan - Gabriëlla Media - SEO | Review marketing

13. Zonder strategie ga je stranden

Waar je ook op gaat inzetten qua SEO trends 2021, het is zeker dat een plan onmisbaar is. Je doet er goed aan tools als Google Analytics en Google Search Console te gebruiken, zodat je voor jouw essentiële data kunt genereren, zoals laadtijd, bounce rate, dwell time, 404-errors, core web vitals en redirects.

Wij gebruiken graag SEO-tools van Semrush, NeilPatel en Ahrefs om een goed beeld voor onze opdrachtgevers te verkrijgen. Stel je doelen op, deel het op in stukken en zorg ervoor dat je door je eigen barrières knalt.

14. Social soep

Social SEO komt in bijna geen één trendrapport naar voren wat wij heel gek vinden. Het is erg lucratief om een community op te bouwen, zodat je fijne relaties onderhoudt met jouw online relaties. Deel je kennis, ervaringen en versterk elkaar. Een wereld alleen, is ook maar een wereld alleen.

In 2021 zal vooral Pinterest SEO, Instagram SEO en Youtube SEO ontzettend hard groeien.

SEO trends 2021: Laat een reactie achter!

Nu is het jouw beurt! Wat ga jij dit jaar op inzetten om te zorgen dat je groeit als kool? Laat hieronder een korte reactie achter.

Laat een reactie achter