Het is bijna 2024 en dat betekent dat de SEO Trends van 2024 door ons in kaart zijn gebracht. Afgelopen jaar stond in het teken van de opkomst van AI-tools als ChatGPT. Maar hoe ziet dit er voor komend jaar uit? Kijk met ons mee naar dé SEO trends voor 2024.
SEO Trends 2024 – survival of the fittest 🔥
- Topical authority
- Zero-click searches
- Google Search Generative Experience (SGE)
- Answer Engine Optimization (AEO)
- Video SEO
- E-E-A-T
Als je geen kennis hebt over jouw core business dan kan je beter thuisblijven. Zo, dat klinkt hard hè? Maar je expertise laten blijken is wat je doet met topical authority en daar is diepgaande kennis voor nodig. Dus, in welke van onze 51 branches ben jij expert? 😉
Door jouw website te laten blinken als informatie bron voor een bepaald gebied of niche, blink jij uit in 2024. Dit realiseer je door strategisch te werk te gaan en deskundige, diepgaande content over een bepaald topic te creëren. Zet je website strategisch op, zodat zowel bezoekers (prorioriteit) als zoekmachine alles eenvoudig kan vinden.
Wil je meer weten over topic clusters en waar je idealiter begint? Lees mijn meest recente blog over dit onderwerp. Succes!
Zero-click searches
Zero-click zoekopdrachten nemen toe. Ruim 57% van de mobiele en 25% van de desktopzoekopdrachten maken geen gebruik van paid of organic zoekresultaten. Denk jij nu ook: huh, hoe kan dat? Nou, dat is eigenlijk heel simpel:
- Lokale bedrijven komen direct bovendrijven, waardoor bedrijven direct hun scherm in zich opnemen en actie ondernemen door bijvoorbeeld de locatie te bezoeken of het nummer te bellen.
- Tools gebruiken voor snelle berekeningen, zoals de valutatool van EUR naar USD of van Fahrenheit naar Celsius. Hier hoef je geen website meer voor te bezoeken, dit zit in gebakken in Google.
- Zoekopdrachten over veelgezochte topics hebben vaak een kennisvenster met basisinformatie boven de zoekresultaten.
Als ondernemer is het slim om je strategie aan te passen, zodat je ook zoveel mogelijk wordt weergeven in de lokale topresultaten én in de featured snippets. Ga je focussen op topical authority, zoals hierboven omschreven, dan zou het eenvoudiger moeten zijn om ook een nulpositie te verkrijgen op de posities die er voor jou toe doen.
Google Search Generative Experience (SGE)
Google Search Generative Experience (SGE). Een hele mond vol, maar wat betekent het eigenlijk? Chat GPT is geen echte zoekmachine, net zoals dat AI-tool Bard van Google geen echte zoekmachine is. Maar sinds ChatGPT geïntegreerd is in zoekmachine BING en Bard geïntegreerd wordt in Google, is er geen ontkomen aan dat zoeken gaat veranderen.
Door deze update zullen de zoekresultaten transformeren. Google test nu bijvoorbeeld een opzet, waarbij AI-resultaten worden getoond bovenaan de SERP’s. Hierdoor kan de gebruiker snel profiteren van duidelijke antwoorden, relevante visuals en gerelateerde zoekopdrachten.
SGE is geen chatbot maar wel degelijk een geavanceerde zoekfunctie, maar op dit moment is deze nog niet beschikbaar in Nederland. Hoe jij je hierop aanpaast?
- Focus op contentcreatie en geef direct uitgebreid antwoord op gebruikersvragen. Houd je content up-to-date en deel regelmatig nieuws.
- Verwijs naar links van relevante bronnen.
- Een combinatie van afbeeldingen met tekst, opsommingen en lijsten – kortom, rijke content dus.
- Ook hier komt de topical authority weer om de hoek kijken.
Answer Engine Optimization (AEO)
Answer Engine Optimization (AEO) staat voor het optimaliseren van jouw domein voor antwoordmachines. Met deze answer engines bedoelen we AI-chatbots en slimme assistenten, zoals ChatGPT, Google SGE en bijvoorbeeld de Chatbot van Bing. Mensen worden steeds gemakzuchtiger en daardoor willen ze direct antwoord op hun vragen. Of ze nou een vraag typen of inspreken: zorg ervoor dat jij je antwoord paraat hebt zonder dat ze hoeven door te klikken.
AEO is eigenlijk een nieuwe vorm van SEO en dit wordt belangrijker in 2024. Ontwikkel een AEO-strategie boven op je SEO-strategie en leg de focus op bondige, duidelijke en directe content die door AI- en ML-algoritmen als snoepjes wordt opgepikt.
Implementeer een robuuste vraag- en antwoordstijl in je content, zoals Faq’s in artikelen en lange teksten rondom key questions. Gebruik een snipper-vriendelijk format, dat voornamelijk bestaat uit bullets, tabellen en korte teksten. Easy does it!
En oja, implementeer je schema markup, zodat de zoekmachine begrijpt waar je mee bezig bent.
Video SEO
Deze keer duiken we niet in op image SEO, maar vatten we Video SEO in z’n kraag. Er zijn wereldwijd zo’n 3,5 miljard videokijkers en die willen dat hun zoekopdrachten de beste video’s naar boven halen. SEMrush deelt dat 51% van de mensen video’s meer deelt dan andere contenttypen en dat 89% van de mensen zich laat overtuigen door een video om een product of dienst te kopen.
Dus ondernemer, je weet wat je te doen staat: maak een videoplan. Jaja, we weten het. Je moet tegenwoordig overal een strategie voor hebben en helaas kunnen we hier niets aan veranderen. Zorg dat je video’s opvallen en waardevol zijn, want de concurrentie is HOT.
- Maak overtuigende thumbnails om je CTR te verhogen
- Doe je zoekonderzoek voor in de metadata en de omschrijving
- Voeg transcripties toe en optimaal de UX
E-E-A-T
E-E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness en Experience. Voorheen ontbrak inderdaad de laatste E, dus er is sprake van een upgrade. Jouw content wordt continu beoordeeld aan de hand van deze maatstaven, dus hoe meer je hier aan voldoet des te hoger je in de zoekmachiens komt.
Net als alle anderen dingen, gebeurt ook dit helaas niet vanzelf. Goede content spreekt inmiddels wel voor zichzelf, maar daarbij moet je jouw autoriteit versterken. Dit doe je door reputatie op te bouwen. Geef interviews, werk samen met anderen en publiceer relevante content.
- Wees transparant en accuraat
- Laat je tevreden klanten hun woordje doen op jouw website
- Maak je site gebruiksvriendelijk en snel
- Deel je kennis in verschillende formaten
- Blijf continu verbeteren
Oja, denk je nu, waar is voice search gebleven? En de core web vitals en mobile-first? Maak je maar geen zorgen, dat is allemaal nog hot and happening. SEO-experts, en jij dus ook als ondernemer, krijgen het gigantisch druk in 2024!
SEO trends 2023: time to take the lead!
- E.E.A.T – Yep, daar zie je een extra E!
- Mobile-first ranking
- Voice search
- Zero-click zoekresultaten
- Visual search
- Content geproduceerd door AI
- Hoge kwaliteit en snelheid
- Waardevolle en nuttige content
Nou, we hebben er een mooi lijstje van gemaakt. Hieronder zal ik een korte toelichting geven op elk punt én een linkje naar de desbtreffende blog erover.
E.E.A.T. – Yep, daar zie je een extra E!
Als je al langer werkt aan je zoekmachineoptimalisatie, dan ken je het E.A.T-principe van Google ongetwijfeld. De E staat voor expertise, A voor authority en de T voor thrustworthiness. Er komt nu een E bij en die staat voor Experience. Wil je meer weten over deze techniek van Google, lees het dan hier.
Mobile-first ranking
Waar je voorheen indexering terugzag op desktops en mobiele devices is tegenwoordig smartphone echt prio één. Vier miljard mensen gebruiken dagelijks hun telefoon om zoekopdrachten uit te voeren, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw website in de top wordt weergeven? We schreven er een longread over.
Voice search
Voice search is het heden én de toekomst. We gaan steeds meer gesproken zoekopdrachten uitvoeren. Niet alleen op onze smartphones, maar ook tegen smart speakers en in onze auto’s. De groei is niet zo groot als verwacht, maar toch voert 27% van de wereldbevolking al spraakgestuurde opdrachten uit. Hier moet jij je SEO-strategie op aanpassen, want anders val je buiten de boot. Lees hier alles over voice search in 2023.
Zero-click resultaten
Zero-click zoekresultaten draait om de antwoorden die Google zelf geeft op de door gebruikers gestelde vragen. Er was een tijdje paniek, omdat SEO dan een stuk minder relevant zou zijn, maar gelukkig valt het aantal zero-click results in de praktijk tegen. Wil je weten wat het exact inhoudt en over je ervan wakker moet liggen? Lees hier ons artikel!
Visual Search
Visueel search wint al een tijdje aan populariteit en deze groei zal doorzetten. Er komen steeds meer visuele zoekmachines en tools, zoals Google Lens, Pinterest en Google Images. Het is dus essentieel dat je jouw visuals op de juiste manier optimaliseert, want anders komt de visuele content van de concurrent eerst!
Content geproduceerd door AI
AI-content is een hot topic. Sinds de launch van Chat GPT staat de wereld van copywriters op hun kop. Wij zijn van mening dat Artificial Intelligence in de wereld van tekst zeker een hoop gaat overnemen, dus het is aan ons om jou te overtuigen van onze toegevoegde waarde. Wil jij weten hoe je AI-content op slimme wijze inzet, zonder dat het je SEO-positie schaadt? Check het hier!
Hoge kwaliteit en snelheid
Je kent misschien de rage rondom de Web Core Vitals nog wel. Nou goed nieuws (soort van): ze staan dit jaar weer met hun neus vooraan! We werken samen met een super goed team aan webdesigners, die niet alleen erover kunnen vertellen, maar ook daadwerkelijk je website versnellen en optimaliseren 😉
Waardevolle en nuttige content
Dan komen we nu bij het laatste én het allerbelangrijkste punt: content die waardevol en nuttig is. Je kan wel schrijven om zo hoog mogelijk in Google te komen, maar dat is maar de helft van het verhaal. De bezoeker moet namelijk op de eerste plaats staan. Jouw content moet problemen oplossen, mensen inspireren of ze iets leren. Als je bijdraagt op een waardevolle manier, dan zit je goed. We kunnen hierin met je meedenken, maar als je ‘gewoon’ wilt weten hoe je SEO-teksten schrijft, lees dan deze blog.
We willen je ook informeren over de trends op het gebied van copywriting en dat gaat écht verder dan alleen AI-copywriting. Benieuwd naar hoe het schrijven van daadkrachtige teksten je verder brengt in je reis als ondernemer? Download hier ons e-book over de copywriting trends van dit moment!
Dé SEO trends 2021 op een rijtje
- Core Web Vitals
- Mobile-friendly op ieder vlak
- Next-level contentmarketing
- E-A-T a.k.a Domain Authority 2.0
- Google Passage Ranking
- Kunstmatige intelligentie wordt groter
- Voice search
- Featured snippets are booming
- Visual search is here!
- Video SEO wordt belangrijker
- Search intent is essentieel
- Lokale vindbaarheid is upcoming
- Zonder strategie ga je stranden
- Social soep
2020 is eindelijk over. What’s next?
Waar vorig jaar vooral de focus lag op bijspijkeren, finetunen en de groei van social media marketing is dit jaar alles anders. De SEO trends 2021 liegen er niet om, want zonder uitgestippelde route ga je ten onder. Het klinkt hard, maar nu is dé tijd om alles om te gooien.
Bovenstaande opsomming zullen we hieronder uitgebreid behandelen, dus ben jij voornemens om dit jaar te gebruiken om jouw bedrijf te redden, doen groeien of op de kaart te zetten? Dan zit je hier goed!
Core web vitals: dé uitdaging van dit jaar
In mei 2021 worden de Core web vitals een officiële ranking factor. De complete beleving van de bezoekers staat hierbij centraal, want de volgende onderdelen moeten aanzienlijk worden verbeterd:
- Paginasnelheid (Largest Contentful Paint)
- Interactiviteit (First Input Delay)
- Stabiliteit (Cumulative Layout Shift)
1. Hoe verbeter je deze factoren?
Het is lastig om hier exacte taken aan te hangen, want het is geheel afhankelijk van jouw website of webshop. Je kunt jouw uitdagingen achterhalen door direct even in te loggen op jouw Google Search Console.
Kijk vooral naar de mobiele indexering, want desktop is met het Google Mobile-Friendly niet relevant. Zorg dat je geen enkele slechte links (rode vakje) hebt, want anders zit je een optimale gebruikservaring in de weg.
Ik heb hieronder even een screenshot van een opdrachtgever van mij gebruikt. Goede links zijn uit de gevarenzone en slechte pagina’s worden afgestraft door Google, that’s the case.
Ik heb onze eigen site weer even gescand, want ondanks dat we wel goed ranken zou dat best in het geding kunnen komen met deze nieuwe Google Update. Je ziet bij ons dat desktop prima in orde is, maar de mobiele weergave kan toch echt nog wel wat verbetering gebruiken. Gelukkig is ons team hiervan op de hoogte, dus work in progress 🙂
2. Mobile-friendly op ieder vlak
Het indexeren van mobielvriendelijke website is pas in 2019 geïntroduceerd, maar wordt slechts twee jaar later al een onmisbare factor in jouw strategie. Het is natuurlijk ook niet zo gek, aangezien pak ‘m beet 75% van de bezoekers de smartphone of tablet gebruikt voor het Googelen.
Voordat je direct begint te sleutelen is het verstandig om een nulmeting te doen. Google heeft hier uiteraard een eigen tool voor, dus gooi je URL even in de machine: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Je kunt vervolgens klikken op het volledige rapport raadplegen in Google Search Console, waarna je diverse tips krijgt. Let op: je website mobile-friendly maken is GEEN suggestie, het is een MUST.
3. Next-level contentmarketing
De SEO trends voor 2021 draaien allemaal om verbeteren van de kwaliteit van jouw website of webwinkel. Zo ook je contentmarketing! Ik schreef eerder al over het E-A-T-principe van Google, maar dit jaar is dat belangrijker dan ooit tevoren. Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid zijn key. Goede content is op maat geschreven voor jouw doelgroep, maar voldoet ook echt aan hun verwachtingen:
- Search intent is niet langer zomaar een term;
- Het is tijd om keuzes te maken. Welke doelgroep bedien jij?;
- Ga voor multimedia, dus tekst, video, audio, afbeeldingen, etc;
- Gebruik cijfers, statistieken en link naar wetenschappelijke bronnen.
Quality content voor jouw publiek
Goede content schrijven is één, maar jouw doelgroep vinden is echt wel een onmisbare tweede. Doe zoekwoordenonderzoek, verdiep je in search intent en schrijf echte monsterblogs. Lange, waardevolle content, die zich ook nog eens makkelijk laat delen. Alles over contentmarketing vind je hier.
4. E-A-T a.k.a. Domain Authority 2.0
Hierboven omschreven we het al, maar E-A-T is zo belangrijk geworden dat een random freelance copywriter jouw content misschien wel niet meer kan schrijven. Je schrijft als expert óf zelf je teksten óf je huurt een tekstexpert in, want verstand van zaken is essentieel. (Gelukkig hebben wij een zeer deskundig tekstteam voor jou klaarstaan ;))
Zo voldoe jij aan de strenge eisen van Google
Naast jouw expertise laten blijken is het ook van belang dat je betrouwbaar bent. Dat betekent met naam en toenaam op de site, maar in een notendop:
- Een grondige over ons-pagina;
- Contactpagina;
- Linkjes naar gebruikte bronnen;
- Algemene voorwaarden, privacyverklaring en andere officiële documenten;
- De auteur boven ieder artikel.
5. Google Passage Ranking
Oktober 2020: Google kondigt Google Passage Ranking aan. Niet langer worden hele webpagina’s geïndexeerd, maar soms ook enkel waardevolle alinea’s. Voor jouw beeldvorming: het is dus eigenlijk een featured snippet, maar dan groter. Google zelf gebruikt dit voorbeeld:
Wel maakt de zoekmachine nog even duidelijk dat ze niet overgaan tot het enkel indexeren van passages, maar dat het een extra ranking factor betreft.
Hoe maak jij jouw site aantrekkelijk voor Passage ranking? Nou, dat is helemaal niet zo lastig! Deel artikelen op in hapklare stukjes, die de moeite waard zijn om te lezen. Geef ieder uniek stukje content een H3-heading, zodat Google weet dat er iets interessants wordt aangestipt.
6. Kunstmatige Intelligentie wordt groter
Ik voorspelde dit ook al voor 2020, dus daarom neem ik dat stukje tekst deels over. Kunstmatige intelligentie – vaak aangeduid als Artificial Intelligence of AI – is ontzettend handig inzetbaar binnen jouw contentmarketingstrategie. Er zijn diverse niveaus binnen de AI:
- Artificial Narrow Intelligence;
- AI General
- Artificial Super Intelligence.
Hoe speel jij je in de kijker bij Google?
Op Frankwatching lees je er meer over, maar voor dit artikel is het goed om te weten dat we nu tussen niveau 1 en 2 zweven. Niveau 3 is het niveau waar Stephen Hawking van voorspelde dat het de mensheid gaan beheersen en mogelijk zelfs ons einde betekent. Maar goed, welke vormen van AI kun je inzetten binnen jouw bedrijf?
AI voor jouw bedrijf
- Beeldherkenning;
- Tekstherkenning (teksten analyseren en classificeren; ook wel bekend als machine translation en national language processing);
- Spraakherkenning (speech recognition), denk hierbij aan Siri, Alexa en Google Home;
- Voorspellen (predictive modelling). Hiermee voorspelt Facebook bijvoorbeeld al wat jij in je timeline wilt zien;
- VA’s inzetten door middel van Chatbots;
- Robotica is een gerenomeerd iets in de seniorenbranche. Smart robots, die ouderen gezelschap houden is hier een goed voorbeeld van.
Artificial Intelligence gaat hand in hand met bepaalde stromen automatiseren. Plan je posts in voor je social media kanalen en laat de chatbots je klanten te woord staan.
7. Voice Search óók onderdeel van SEO trends 2021 (net als 2020!)
Naar verwachting heeft volgend jaar – in 2022 – ruim 55% van de (Amerikaanse) huishoudens een smart speaker. Waar we voorheen – en nu nog steeds grotendeels – al onze zoekopdrachten intypten, gaat dit verschuiven naar gesproken opdrachten. Het grote verschil met de huidige zoekstrategieën is dat je dus moet schrijven, zoals mensen praten.
Hoe speel jij met je site in op Voice search?
Om hier als ondernemer op te vallen is het van belang dat je spreektaal gaat toepassing in jouw zoekstrategie. Dit betekent veelal long tail keywords en een uitgebreide FAQ-sectie op jouw site. Om even in het thema van dit artikel te blijven hangen kunnen we je het volgende voorbeeld geven:
- Spreektaal: ‘Wat zijn de SEO trends voor 2021?’
- Getypte zoekopdracht: ‘SEO trends 2021’.
8. Featured snippets are booming
Featured snippets worden weergeven boven de organische zoekresultaten, ook wel positie 0 genoemd. Ik schreef hier eerder een apart artikel over, wat je hier kunt lezen. De helft van alle zoekresultaten komen bij de Snippets vandaan; dit is natuurlijk een trend, die je niet kunt negeren.
Hoe optimaliseer jij voor featured snippets?
- Onderzoek op welke keywords jij al rankt en verbeter deze pagina’s. Vaak worden pagina’s die al de eerste pagina ranken ook uitgelicht in de featured snippet;
- Semrush vond uit dat de gemiddelde featured snippet zo’n 40 tot 60 woorden bevat. Op Hubspot vind je zelfs hapklare stukjes tekst midden in de blogs, dus er valt nog zoveel te verzinnen!;
- Wil jij ranken op Snippet lists (die lijstjes bovenaan in Google) zorg dan dat ieder item op je lijst een H3-heading heeft;
- Table snippets zijn eigenlijk gewoon handige tabellen in jouw content, die Google overneemt.
9. Visual search is here
Visual search wordt steeds belangrijker en hoewel het nog niet booming zal zijn voor de SEO trends 2021, zit dit wel in de pijplijn. Google Lens en Pinterest zijn goede voorbeelden van hoe super visual search eigenlijk werkt! Stel je upload een foto van jouw kamerplant, dan is Google (maar onderschat ook BING niet!) heel goed in het identificeren van wat je hebt gefotografeerd.
Waar kun je visual search voor gebruiken?
- Vertalingen
- Shoppen
- Routebeschrijvingen
- Voedingsinformatie
- Reviews van lokale bedrijven
- Recepten
- & nog veel, veel meer!
Highlights visual search
Uit onderzoek van Backlinko is gebleken, dat 90% van de sites die gebruikmaakt van visual search een mobile-friendly site heeft. Ook bleek dat de old fashioned way van optimaliseren van afbeeldingen – bestandsnamen en alt-attributen – eveneens positieve invloed heeft op Google Lens rankings. De meeste afbeeldingen worden gepakt van pagina’s met een gemiddelde van 1631 woorden, want context is essentieel.
10. Video SEO wordt belangrijker
Cisco verwacht dat maar liefst 82% van alle content in 2022 video’s zal bevatten. Als je ervan uitgaat dat bezoekers nu al veel video’s bekijken, want het is booming, maar het liefst nog meer video zien… Dan weet je eigenlijk al genoeg!
Hoe optimaliseren voor video SEO?
Naast table snippets, snippet lists, passage snippets en numbered snippets heb je ook nog video snippets. We hebben het hierboven aangestipt, maar benadrukken het nogmaals: deel je webpagina op in secties. Google begrijpt de context zo beter, waardoor je meer kans hebt op een hogere ranking.
Daarbij schreef ik het in SEO trends 2020 ook al, want je video-informatie moet je ook optimaliseren. Titels, tags, meta-gegevens en uiteraard de beschrijving. Voeg voldoende relevante informatie toe en gebruik natuurlijk zoekwoorden.
Tip: voeg video’s toe aan jouw blogcontent, zodat bezoekers de keus hebben. Je zult zien dat je traffic toeneemt!
11. Search intent is essentieel
Search intent is al een tijdje een populair onderwerp in de wereld van SEO en dat is niet voor niets. We bedoelen met deze term dat het doel van de zoekopdracht duidelijk is. Wil jouw bezoeker iets kopen, geïnformeerd worden, iets onderzoeken of genavigeerd worden.
Als je wilt dat jouw website gaat ranken, dan moet je weten wat de bedoeling is van jouw bezoeker. Diep je dit niet uit, dan gaat je content niet voldoende ranken.
Zo onderzoek je search intent
Als je hoe krijg ik youtube subscribers als zoekopdracht invoert, dan krijg je veel video’s. Daarnaast zijn het ontzettend veel berichten met lijstjes, dus veel how to-posts. Wil je op dit onderwerp gaan scoren, dan doe je er verstandig aan om ook een lijstjes-post te maken, maar dan beter dan je concurrentie.
12. Lokale vindbaarheid is upcoming
Lokale vindbaarheid wordt alleen maar belangrijker, naarmate voice search meer centraal komt te staan. Ook tijdens de coronapandemie in 2020 bleek maar weer hoe interessant lokale diensten en producten zijn. Veel marketeers streven een zero-click search na. Dit houdt in dat je na het googelen je antwoord direct uit de SERP haalt, zoals de local pack.
Dit heeft natuurlijk alles te maken met een goed linkbuildingprofiel, maar vooral een Google Mijn Bedrijf pagina. Zie hieronder een voobeeld van ons eigen profiel op Google My Business.
13. Zonder strategie ga je stranden
Waar je ook op gaat inzetten qua SEO trends 2021, het is zeker dat een plan onmisbaar is. Je doet er goed aan tools als Google Analytics en Google Search Console te gebruiken, zodat je voor jouw essentiële data kunt genereren, zoals laadtijd, bounce rate, dwell time, 404-errors, core web vitals en redirects.
Wij gebruiken graag SEO-tools van Semrush, NeilPatel en Ahrefs om een goed beeld voor onze opdrachtgevers te verkrijgen. Stel je doelen op, deel het op in stukken en zorg ervoor dat je door je eigen barrières knalt.
14. Social soep
Social SEO komt in bijna geen één trendrapport naar voren wat wij heel gek vinden. Het is erg lucratief om een community op te bouwen, zodat je fijne relaties onderhoudt met jouw online relaties. Deel je kennis, ervaringen en versterk elkaar. Een wereld alleen, is ook maar een wereld alleen.
In 2021 zal vooral Pinterest SEO, Instagram SEO en Youtube SEO ontzettend hard groeien.
Nu is het jouw beurt! Wat ga jij dit jaar op inzetten om te zorgen dat je groeit als kool? Laat hieronder een korte reactie achter.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.