Skip to content

Copywriting + SEO trends voor 2020

Copywriting trends en seo trends 2020 hebben de grootste impact als je ze combineert. Daarom maken we één artikel van alle trends op het gebied van contentmarketing. Dit zijn de aandachtspunten voor komend jaar, die we met jou willen bespreken:

  • Artifical intelligence & Automatisering
  • Voice search
  • Toenemend aantal snippets
  • Video’s (Youtube wordt de nieuwe TV-standaard)
  • Content van hoge kwaliteit
  • Vertaal al je artikelen ook naar audiobestanden
  • Social Media Marketing is belangrijker dan ooit tevoren
  • Optimaliseer de user experience
  • Pas exclusief drukwerk toe voor gerichte doelgroepen
  • Verdiep je in andere zoekmachines
  • UX-writing
  • Data & Veiligheid

Artificial intelligence en contentmarketing

Kunstmatige intelligentie – vaak aangeduid als Artificial Intelligence of AI – is ontzettend handig inzetbaar binnen jouw contentmarketingstrategie. Er zijn diverse niveaus binnen de AI:

  1. Artificial Narrow Intelligence;
  2. AI General
  3. Artificial Super Intelligence.

Op Frankwatching lees je er meer over, maar voor dit artikel is het goed om te weten dat we nu tussen niveau 1 en 2 zweven. Niveau 3 is het niveau waar Stephen Hawking van voorspelde dat het de mensheid gaan beheersen en mogelijk zelfs ons einde betekent. Maar goed, welke vormen van AI kun je inzetten binnen jouw bedrijf?

  • Beeldherkenning;
  • Tekstherkenning (teksten analyseren en classificeren; ook wel bekend als machine translation en national language processing);
  • Spraakherkenning (speech recognition), denk hierbij aan Siri, Alexa en Google Home;
  • Voorspelen (predictive modelling). Hiermee voorspelt Facebook bijvoorbeeld al wat jij in je timeline wilt zien;
  • VA’s inzetten door middel van Chatbots;
  • Robotica is een gerenomeerd iets in de seniorenbranche. Smart robots, die ouderen gezelschap houden is hier een goed voorbeeld van.

Artificial Intelligence gaat hand in hand met bepaalde stromen automatiseren. Plan je posts in voor je social media kanalen en laat de chatbots je klanten te woord staan. Van het ene slimme trucje stappen we over naar het tweede punt in dit artikel: voice search.

Voice search: niet te negeren voor jou als ondernemer

Waar we voorheen – en nu nog steeds grotendeels – al onze zoekopdrachten intypten, gaat dit verschuiven naar gesproken opdrachten. Het grote verschil met de huidige zoekstrategieën is dat je dus moet schrijven, zoals mensen praten. Verwerk de vragen – die mondeling gesteld worden aan bijvoorbeeld hun smartphone – in jouw stukken tekst. Daarop geef je vervolgens antwoord, zodat je bezoekers de juiste informatie krijgen. De grote vraag is natuurlijk: ‘Hoe optimaliseer ik mijn website voor Voice Search?‘. We vervolgen deze lijst met copywriting en SEO Trends 2020 met snippets, want die gaan toenemen!

Snippets: een toenemend fenomeen in Google

Featured snippets worden weergeven boven de organische zoekresultaten, ook wel positie 0 genoemd. Ik schreef hier eerder een apart artikel over, wat je hier kunt lezen. De helft van alle zoekresultaten komen bij de Snippets vandaan; dit is natuurlijk een trend, die je niet kunt negeren.

Online video’s de vervanger van TV kijken

En doooorrrrr, naar videomarketing. TV kijken is een verouderd fenomeen, want tegenwoordig kijken we vooral onze video’s online. Maar liefst 60% van de mensen kijkt liever online naar beelden, dan dat zij de TV aanzetten. Dit is wel een bijzondere trend, want ook Netflix, Videoland en bijvoorbeeld Disney+ nemen al een deel van deze kijkers over. Maar hoe beïnvloed dit jouw SEO-strategie? Nou, heel simpel 😉 Gebruik keywords in de titels, en omschrijvingen, van je video’s, maar gebruik ook zeker diverse soorten content. Begin met een video (bijvoorbeeld) en dan schrijf je er ook een blog over of neem je een audiobestand op. Hoe meer soorten content, des te beter voor je SEO.

Content creëren van hoge kwaliteit

Wat nog veel belangrijker is dan een grote database met talloze artikelen is de kwaliteit van jouw content. Ik schreef een artikel met de titel ‘Waarom SEA niet werkt zonder SEO‘ en hier vindt je eigenlijk de uitleg van dit kopje terug. Je kunt namelijk enorm veel investeren in Ads, maar dat is letterlijk weggegooid geld als de bron niet optimaal is ingericht. Dus ga creëeren: blogs, podcasts, infographics, video’s, fotografie, etc. Het volgende punt – vertaal al je artikelen ook naar audiobestanden – is dan eigenlijk direct al toegelicht. Het gaat erom dat je jouw doelgroep meerdere opties biedt: enkel geschreven tekst of geschreven teksten aangevuld met audio, video en visuals.

Social Media Marketing en SEO: een gouden huwelijk?

Solo entrepreneurs en de zogenaamde micro-businesses hebben ontzettend veel invloed op hun doelgroep, vooral als zij social media inzetten. Bouw een relatie op met je bezoekers: deel dingen uit je dagelijks leven met ze, neem ze mee in je bedrijf en deel je kennis (ook in netwerkgroepen en dergelijke). Dit gaat sowieso jouw vindbaarheid verbeteren! #IncreaseYourVisibility

Optimaliseer de user experience

Zorg ervoor dat jouw website / webshop goed werkt! Iedere seconde, die het laden van jouw pagina in beslag neemt, doet jouw conversiepercentage dalen tot 7%! Geef je website een duidelijke structuur, maak het zo gebruiksvriendelijk als maar mogelijk is en zorg dat het snel werkt. Wil je hier hulp bij? Let us know!

Exclusief en doelgericht drukwerk heeft absoluut waarde

Wees creatief en weet wat jouw doelgroep wil. Alles en iedereen gaat digitaal en dit is ook zeker weten ‘de toekomst’, maar vergeet niet dat marketing enkel effectief is als je ook tegen de stroom in durft te gaan. Durf eens een geprinte nieuwsbrief af te leveren of stuur geïnteresseerden een exclusief informatiepakket op print. Yes, you can!

Breid uit naar andere zoekmachines

Je zou wellicht denken dat SEO Trends 2020 zich enkel richten op Google, maar het tegendeel is waar. Youtube, Bing, DuckDuckGo, Ecosia en Yahoo zijn allemaal alternatieven. Er zijn er nog meer, maar hier kun je misschien wat aandacht aan besteden. Richt niet al je pijlen op één zoekmachine!

UX-Writing

Korte, doeltreffende teksten, waarmee je zowel de lezer als de zoekmachine kunt triggeren: ux-teksten. Ik schreef er eerder een blog over, maar weet dat deze schrijf- en designtechniek essentiëler wordt. Simpele teksten in de juiste tone of voice; wij helpen je erbij.

Data & veiligheid

Ik wil dit artikel over de SEO Trends voor 2020 afsluiten met een kopje over data & veiligheid. Qua veiligheid moet je ten eerste aan de veiligheidseisen voldoen, maar je kunt daarna ook actie ondernemen om je bezoekers tegemoet te komen. Verdiep je in de AVG, upgrade je website en doe alles om de persoonsgegevens veilig te stellen. Laat dit ook zeker weten aan je lezers!

Wat betreft data: meten is weten. Ik zeg dit altijd tegen al onze opdrachtgevers, maar als je weet waar je bezoekers zich bevinden in het de customer journey, dan kun je hierop inzetten. Verzamel gegevens, analyseer en retarget; om maar eens wat te noemen.

Copywriting en SEO Trends 2020 / Contentmarketing 2020 / Pinterest

Laat een reactie achter





Pas de grootte van de tekst aan
Contrast