2021 wordt een groot jaar voor online ondernemers, want dan worden de nieuwe core web vitals van Google geïntroduceerd. De gebruikservaring meten is voor de wereldwijde organisatie een key en dus voor SEO experts een grote uitdaging. We vertellen je graag meer over deze aankomende veranderingen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

Wat zijn deze core web vitals?

Google heeft drie pijlers, waarmee je de page experience optimaal meet:

  1. Paginasnelheid
  2. Interactiviteit
  3. Stabiliteit.

Je vindt de analyse van je site terug onder optimalisatie op Google Search Console. Het is bedoeling van Google om deze vitals te combineren met de andere factoren, zodat er een nog completere ranking pakket ontstaat.

Webmasters Google Blog, 2020

Paginasnelheid – Largest Contentful Paint – LCP

Een pagina moet vlot laden, wil je wat lekker meekomen in de zoekresultaten. Zit je onder de 2,5 seconden, dan zit je goed. Duurt het langer dan vier seconden? Dan zul je zeker aan de slag moeten, want daar straft Google je op.

Misschien ken je de term ‘First contentful paint’ wel. Dit houdt in dat er wordt gekeken naar de laadtijd van de eerste elementen bovenaan de pagina. Dit was de graadmeter, voordat Google innoveerde. Nu richt jij je dus liever op ‘Largest contentful paint’: de laadtijd van het grootste element dat je ziet, bovenaan de pagina. Dit kan een afbeelding zijn, maar ook tekst of een video.

Trage sites leiden tot frustraties en een slechte score, dus aanpakken die handel! Op naar punt 2 van de Core web vitals van Google…

Interactiviteit – First Input Delay – FIS

Een goed indexerende pagina moet een FID hebben 100 milliseconden of minder, want anders val je buiten de boot. De wat? De First input delay geeft aan wanneer er interactie plaatsvindt op de site. Zorg dat je elementen, zoals het klikken op een button of een product toevoegen aan de winkelmand, visueel weergeeft. De tijd die je site nodig heeft om te reageren op de actie van de gebruiker, dát is de FIS factor.

Stabiliteit – Cumulative Layout Shift – CLS

De laatste van de drie core web vitals van Google is stabiliteit en dan met name de visuele uitingen. Visuele uitingen worden ingeladen bij het bezoeken van de site, waardoor de werking soms vertraagd wordt. Ook kan de site niet responsive zijn, waardoor elementen niet goed naar voren komen.

De Cumulative layout shift meet hoe vaak er verstoringen plaatsvinden en wat de impact hiervan is. De CLS moet onder de 0.1 liggen, dus dat betekent dat er een klein percentage van de weergaven verstoord mag zijn. Er is namelijk niets erger dan ergens klikken waar niets gebeurt.

Wat moet je doen?

Deze invloed op het algoritme ga je pas in 2021 merken, waarbij Google ook nog een heads up geeft zo’n zes maanden van tevoren. Je kunt echter wel alvast beginnen met het verbeteren van je page experience, door je site te testen met een aantal tools, zoals:

Gabriëlla Modderman - CEO

Wil je meer informatie over de metrics? Bel ons eenvoudig op 085-0712676 of mailApp je liever? Ook dat is mogelijk! Voor meer informatie over onze dienstverlening vraag je direct ons gratis informatiepakket aan.

Laat een reactie achter