Dé naoorlogse generatie die door marketeers enorm onderschat wordt: de babyboomer. De aansluitende generatie is Generatie X, die veel overeenkomstige kenmerken heeft. Wat eigenlijk best merkwaardig is, want als er één kenmerkende eigenschap staat voor deze generatie is het wel overvloed. 

Deze generatie ging massaal naar universiteiten, betrad volop de arbeidsmarkt en gingen direct vanuit huis een gezin stichten. Hierdoor werd het dringen geblazen op de woningmarkt en het werd nog drukker toen ook scheiden genormaliseerd werd. Nu kan dit misschien overkomen als een generatie met vele aandachtspuntjes, maar feit is dat ze met veel zijn én veel te besteden hebben. Voor jou als ondernemer dus een kans!

Maar ouderen kopen toch alleen maar hulpmiddelen?

Senioren worden al gauw geassocieerd met hulpmiddelen, zoals rollators, gehoorapparaten en scootmobielen, maar in de praktijk ligt dit heel anders. Het hele ouder worden begint al bij een jaar of 50, waardoor dat tegenwoordig dus zomaar de helft van je leven kan beslaan. De helft! Als je denkt aan je opa en oma dan zie je wellicht grijze koppies met vergrotende brillenglazen, die vol onbegrip naar een computerscherm staren voor je. Maar denk dat nu eens aan je ouders. 

Misschien hebben ze een chronische aandoening, maar veel ouderen hebben dit compleet niet. Ze blijven lang gezond, in beweging en zelfs forever young, dankzij de innovatieve beautybranche. De materialistische inslag is bij hun dikwijls aanwezig, waarbij ze ook nog eens meer besteden aan abonnementen, dagjes uit, nieuwe auto’s en luxe vakanties. Ook hebben ze gewoon een smartphone en een iPad, dus hoe richt jij je nu op deze interessante doelgroep? 

De doelgroep senioren aanzetten tot actie

Houd in gedachten dat de groep senioren niet één homogene massa is, want je kunt deze doelgroep onderverdelen in lagen. Je hebt de fitte, werkende vijftigplussers en de échte ouderen die met gemak de 100 passeren. Alles ertussenin biedt net zoveel perspectief, dus verdiep je goed in hoe de behoeften van ouderen in lijn staan met jouw aanbod. Hier zijn wat tips voor jouw seniorenmarketing:

  1. Net als bij alle andere doelgroepen is het verstandig om te starten met zoekwoordenonderzoek, want dat is de basis;
  2. Richt jouw website overzichtelijk in, zodat de bezoeker in enkele seconden weet wat er te vinden is en wat er verwacht wordt. Zorg ervoor dat de kans op fouten nihil is, want falen vindt niemand leuk, maar zeker de senior niet. Vermijd pop-ups van nieuwsbrieven en verschuivingen, want ook op de tablet moet alles eruit zien net als op de pc;
  3. Werk je met keurmerken of kun je op andere manieren jouw betrouwbaarheid aantonen? Doen! Ouderen hechten veel waarde aan vertrouwen;
  4. Breng alle tips en tops bij jouw aanbod helder in kaart, dus zorg dat de omschrijving duidelijk, plaats een extra gebruikersvideo en plaats reviews van tevreden klanten. Hierdoor zullen je conversies zeker stijgen;
  5. Maak contact opnemen eenvoudig, want vijftigplussers hebben behoefte aan ‘real life’ contact. Plaats je adres, telefoonnummer, e-mailadres en naam;
  6. Steeds meer ouderen zitten gewoon op social media, dus pak hier je kans om persoonlijk te zijn en echt contact te maken met de ouder wordende mens. Advertenties op tv en in de krant zijn wel populair bij deze doelgroep, maar echt geen bittere noodzaak;
  7. Gebruik representatieve informatie, waarin de bezoeker zich herkent. Niemand heeft er wat aan als jij veertigers gebruikt voor een product of dienst voor zestigers. Dan sla je compleet de plank mis, want de senior wil zich kunnen identificeren.

Smart homes voor slimme senioren

Misschien heb je wel eens gehoord van domotica en het ‘Huis van de Toekomst’. Deze innovatieve, technologische ontwikkelingen verbeteren in sneltreinvaart, zodat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Dankzij de integratie van technologie (en diensten) verbeter je eenvoudig de kwaliteit van leven. Het is eigenlijk vergelijkbaar met de smart homes, die je eenvoudig thuis realiseert door middel van bijvoorbeeld Google Home. 

Je zult misschien denken ‘ja, leuk, maar wat moet ik met deze kennis?’, dus dat zal ik je uitleggen. Doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van gesproken zoekopdrachten, en technologie die dit begrijpt, maak je het leven van ouderen in de thuissituatie aantrekkelijker en veiliger. De verbinding met de kinderen, zorgmedewerkers en andere professionals wordt zo via korte lijntjes tot stand gebracht. Jij als marketeer kan hier gebruik van maken. 

Denk aan het opzetten van je SEO-strategie, waarbij je rekening houdt met eenvoud én de lokale kracht voor ouderen. Een bekend gezicht uit de regio, maar ook eenvoudig bereikbaar, via de domotica. Eten bestellen, de huisarts op de hoogte brengen, de tijd vragen, een slotenmaker spreken of misschien zelfs het geruststellen van ouderen met dementie. 

Kortom, laat deze rijke, competentie doelgroep niet zomaar links liggen! 

Laat een reactie achter