Als senior copywriters van een award-winning SEO- en Tekstbureau, kennen wij de kneepjes van het vak wel. E-commerce copywriting is relevant voor elke (wannabe) webshop owner. Maar wat is e-commerce copywriting precies, waarom heb jij het nodig en wat zijn de trends in de wereld van e-commerce?
Wat is e-commerce copywriting?
E-commerce copywriting staat voor het proces, waarin wij boeiende, overtuigende en informatieve teksten creëren voor jouw doelgroep. We schrijven copy voor jouw website, in de breedste zin van het woord.
Het doel is om de bezoeker aan te zetten tot actie; interesse wekken en uiteindelijk moeiteloos overtuigen om een product of dienst aan te schaffen. Het is een cruciaal onderdeel van de online winkelervaring en speelt een belangrijke rol in het succes van jouw e-commercebedrijf.
Waarom is goede copy voor jouw webshop zo belangrijk?
Goede copy is essentieel voor een steady cashflow. En dat zeggen we heus niet alleen omdat wij er wel bij varen 😉 Om te beginnen dragen goede teksten bij aan jouw unieke verhaal. Storytelling is essentieel, zodat je verhalen vertelt en je klanten zich kunnen identificeren met jouw ervaringen. Daarbij, en dat is waar conversie copywriting voor bedoeld is, hebben goede teksten een directe impact op de conversiepercentages.
Zijn je pagina’s, blogs en productomschrijvingen op slimme wijze geschreven, dan verkoop je als een tierelier. Ook heeft copy invloed op jouw positie in de zoekmachines, maar dat leggen we in een andere blog uit.
7 x voordelen van e-commerce copywriting
We kunnen hier eindeloos over doorzagen, maar laten we direct duiken in de voordelen. Dat is namelijk waar jij als webshopeigenaar het meest aan hebt. Dit is waarom je vandaag nog zou moeten starten met loeigoeie teksten!
- Verbeterde conversiepercentages – goede teksten maken van jouw bezoekers betalende klanten;
- Hoger in Google – ijzersterke strategische copy zorgt ervoor dat je beter scoort in de zoekmachines;
- Vermindering van retouren – door je productomschrijvingen zo optimaal mogelijk te maken, voorkom je retourzendingen;
- Betere klantenservice – denk aan een chat, veelgestelde vragensectie en pagina’s met alles erop en eraan, zodat je doelgroep al haar vragen beantwoord krijgt;
- Verhoogde merkwaarde – maak een beleving voor jouw klant. Door een sterk staaltje storytelling gebruik je jouw contact met je doelgroep om een ervaring te bieden, die ze nooit weer vergeten;
- Hogere klanttevredenheid – klanten up-to-date houden en altijd volledig inlichten over alle essentiële details, helpt je om de klanttevredenheid op te krikken;
- Verhoogde social media score – content publiceren is één ding, maar content maken die jouw doelgroep inspireert en motiveert, dat is de ware uitdaging! E-commerce copywriting helpt je om je klant niet alleen te raken, maar ook direct te activeren.
E-commerce trends 2023
De trends in de wereld van e-commerce gaan dit jaar volledig los. Er is zoveel moois te schrijven, voelen en beleven:
- Omnichannel sales
- Live shopping
- Multi paying methods
- Artificial intelligence
- Extended reality
Heb jij hulp nog van een zeer ervaren e-commerce copywriter? Schakel ons dan nu nog in: