Skip to content

Zo stijgt jouw winst door e-mailmarketing

Voor veel ondernemers is de drempel hoog. Een nieuwsbrief maken? Hoe zet ik dit op? Moet ik klanten vragen om hun e-mailadres? En dan dat schrijven… dat is niets voor mij hoor! Laat het nou net zo zijn, dat je hiermee heel veel klanten misloopt. Trust me, ik kan het weten, want sinds ik hiermee ben begonnen verkoop ik veel meer! In dit artikel neem ik je mee in de do’s en don’ts van e-mailmarketing.

Een reden om in te schrijven voor jouw e-mailmarketing

Voordat je nieuwsbrieven kunt gaan versturen is het belangrijk dat je de juiste nieuwsbrief software kiest en je bezoekers een reden geeft om zich in te schrijven. Zelf heb ik gekozen voor ConvertKit, omdat dit écht een super handig programma is. Je kunt diverse lijsten aanmaken, lead magnets instellen, geautomatiseerde e-mails instellen en je lezers segmenteren.

Ik hoor je denken: een lead magnet? Dit is een aantrekkelijk aanbod voor bezoekers, waarmee je omtovert in een lezer. Ze schrijven zich in op jouw mailinglist, omdat jij hen een aantrekkelijk aanbod doet, zoals een kortingscode, een printable of een gratis e-book. Bij mij krijgen nieuwe lezers een gratis contentkalender, die ze zelfs op A3-formaat (!) kunnen afdrukken. Erg handig voor ondernemers, want je mist nooit meer een inhaakmoment.

Naast het aantrekken van bezoekers moet je ook rekening houden met hun privacy. Iets wat hiermee samenhangt is het verschil tussen Single opt-in (SOI) en Double opt-in (DOI). Bij de eerste variant vullen bezoekers een aanmeldformulier in en BAM; ze krijgen hun freebie of kortingscode. Bij double opt-in krijgen ze eerst nog een bericht, waarin ze via een button hun inschrijving moeten bevestigen.

Deel jouw kennis en geef jouw lezers tips

Houd altijd in gedachten dat jij jouw lezers iets te bieden hebt. Ze zijn bij jou terechtgekomen, doordat jij een bepaalde expertise bezit waar zij van willen leren. De eerste stap is kennismaking, dus ga zeker niet een totale mail volproppen met jouw producten en diensten. Heel subtiel een keer een product van jou aanbieden in een mail is niets mis mee, maar maak het niet te gek. Zo deelde ik in mijn laatste e-mailmarketing campagne een gratis Instagram bio checklist. Een handige manier om een effectieve mailing, met een doel, op te stellen is door jezelf een doel voor ogen te houden:

  • iets verkopen;
  • verkeer creëeren naar een sales page;
  • een e-book downloaden;
  • aanmelden voor een evenement;
  • social media engagement aanmoedigen;
  • lancering van een nieuw product;
  • etc.

Haak in op actuele gebeurtenissen

Het is belangrijk dat je inspeelt op de behoeften en wensen van de lezer. Door midden in de zomer kerstartikelen te verkopen ga je er immers niet komen. Ik gebruik zelf een contentkalender, wat ook wel een inhaakkalender wordt genoemd. Hierin staan alle ‘dagen van…’ en nationale feestdagen, zodat je altijd een goede inhaker hebt om je doelgroepen aan te spreken. Naast inhaken op gedeelde nationale momenten kun jij je e-mailmarketing ook persoonlijk maken door een herkenbaar probleem te beschrijven.

Wees persoonlijk

Zou jij bij voorkeur een algemene mailing ontvangen van een groot formeel bedrijf of doe je liever zaken met échte mensen. Persoonlijkheid verbindt mensen en zorgt ervoor dat we iets gemeen hebben. Deel persoonlijke ervaringen, stel je team voor, vertel waar jij je mee bezighoudt of wat ze nog kunnen verwachten van jouw bedrijf de komende tijd. E-mailmarketing is op z’n krachtigst als je persoonlijk te werk gaat.

Daarnaast kunnen de zogenaamde power words een opmerkelijk verschil maken. Dit kunnen vrij voor de hand liggende woorden als urgent, snel en geheim zijn, maar er zijn er nog veel meer! Die hebben we voor jou in deze handige printable op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee 😉

Experimenteren met verzenden en design

Tegenwoordig is het – naast persoonlijk zijn – een echte trend om de opmaak van de mailing zo subtiel mogelijk te houden. Persoonlijk vind ik een mooi vormgegeven mailing echt geweldig, maar de cijfers wijzen uit dat sinds dit jaar de voorkeur uitgaat naar minimalistisch en strak, zonder enige opsmuk. Los van design kun je ook experimenteren met de frequentie en het tijdstip van verzenden. Sommige ondernemers zweren bij een vaste dag in de week / maand en zelfs op een vaststaand tijdstip. Zelf verzend ik altijd wanneer ik genoeg nieuws te vertellen heb; allemaal dingen om over na te denken als jij aan de slag gaat met e-mailmarketing.

Wat zijn de meest cruciale designelementen van een nieuwsbrief?

Ik vond een interessant artikel op business.com, waarin 12 leden van Young Entrepreneur Council werden gevraagd naar onmisbare designelementen in nieuwsbrieven. Ik kan mij volkomen aansluiten bij hun bevindingen en daarom wil ik deze punten met jou delen:

  1. Herkenbaar onderwerp en bekende afzender. Als je lezers de afkomst niet herkennen, dan ga je regelrecht de spam-box in;
  2. Mobile-friendly is een must, zeker in 2019. Gebruik niet teveel kleur, verschillende fonts en eindeloos veel afbeeldingen, want dat wordt een chaos als je dit probeert te lezen op een mobiel device;
  3. Gebruik een optimaal opt-in formulier. Door de juiste inschrijvingen te registreren en vervolgens te kunnen analyseren, segmenteren en taggen, ga jij het verschil maken;
  4. Wees consistent in je branding. Herhaling is key in de marketing, want als jij continu andere kleuren, fonts en slogans gebruikt, weten jouw klanten echt niet meer wie je bent;
  5. Stel per nieuwsbrief een duidelijke Call to action op. Wat is het doel van deze mailing en wat is de boodschap die jij je klanten wilt meegeven?;
  6. Maak het mogelijk om te delen met share buttons. Als jij jouw kennis en waarde deelt met je lezers, dan moet het voor hen makkelijk zijn om jouw nieuwsbrief door te sturen;
  7. Target jouw lezers aan de hand van persona’s. Je kunt op deze manier iedereen de juiste informatie doen toekomen;
  8. Zorg ervoor dat je geen click-bait in je onderwerp hebt staan, maar onderbouw je regel hier met waardevolle content. Het moet echt de moeite waard zijn voor je lezer, want anders ga je alsnog op de spam-lijst;
  9. Effectieve branding in de template: contactgegevens, logo en evt. slogan moeten herkenbaar zijn;
  10. Gebruik visuals om jouw e-mailmarketing op te spicen. Denk erom dat ze makkelijk te openen zijn op mobiel, zoals vermeld in punt 2;
  11. Voldoe aan de vereisten van de privacywetgeving. Voeg altijd een unsubscribe button toe, want ook daarmee kun je het beste je klanten tegemoetkomen;
  12. Feedback. Vraag af en toe aan je klanten wat er beter kan in jouw berichtgeving. Door hun antwoorden te verwerken in jouw e-mailmarketing word je elke stap een stukje beter.
Meet je resultaten voor optimale e-mailmarketing

Misschien hebben we de belangrijkste tip wel voor het laatst bewaard, want je resultaten meten is de basis voor jouw succes. Als je weet door hoeveel lezers je nieuwsbrief daadwerkelijk geopend is, er wordt doorgeklikt, uitgeschreven of doorgestuurd, dan kun je pas echt spijkers met koppen slaan. Denk jij dat jouw trouwe lezers allemaal je mailtjes openen? Dan zie je het zeker door een roze bril. Volgens Campaign Monitor zijn dit de gemiddelde cijfers voor e-mailmarketing in 2019:

  • Gemiddeld wordt een nieuwsbrief door 17.92% geopend;
  • Slechts 2.69% klikt door;
  • 0.17% schrijft zich uit voor jouw nieuwsbrief;
  • Bounce-ratio van 1.06%.

Wat zijn de beste dagen voor jouw e-mailmarketing campagne?

We stipten het hierboven al even aan, want het is echt aan jou om te experimenteren met de juiste dagen, tijden en designs voor je nieuwsbrief. Maar door de regel genomen kun je de volgende richtlijnen aanhouden:

  • De meeste nieuwsbrieven worden namelijk gelezen op donderdag;
  • Doorklikken? Dat gebeurt het meest op dinsdag;
  • Mensen schrijven zich bijna niet uit op zondag en maandag.

Ben je werkzaam in één van de volgende branches, dan heb je geluk. Hier worden de e-mailmarketing campagnes het beste gelezen:

  1. Non-profit;
  2. Agrarische niches, zoals bebossing en vissen;
  3. Overheidsinstellingen;
  4. Gezondheid & Welzijn.

Waar ik mee af wil sluiten is gemak. Zorg ervoor dat jouw lezers met gemak contact kunnen krijgen met jou. Vergeet met het nieuwsbrief maken niet de linkjes naar contact-buttons toe te voegen: messenger, whatsapp, telefoon, e-mail en social media. Wees laagdrempelig en open en verover de wereld!

Wil jij geen tips missen, waarmee jij jouw bezoekers omtovert in klanten? Schrijf je in voor de nieuwsbrief. Heb je interesse in een gratis informatiepakket, dan kun je dat hier bestellen.

Laat een reactie achter





Pas de grootte van de tekst aan
Contrast