E-A-T Google: zo kom je hoger in de zoekmachine

Google E-A-T

Als je pas net bezig bent met vindbaarheid en optimalisatie – SEO – dan weet je waarschijnlijk niet waar je moet zoeken. Er is zoveel informatie op dit vlak beschikbaar! Wat is eigenlijk het geheim van Google? Wat is E-A-T en hoe pas jij het toe?

E-A-T is een afkorting voor: Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Tezamen geeft dit de waarde van jouw pagina’s weer, waarop Google jou rankt. Scoor jij goed op de punten die Google hoog heeft zitten, dan kun je ervan uitgaan dat het zoekmachinealgoritme jou daarmee beloont.

In het Nederlands staat het E-A-T-principe van Google voor expertise, autoriteit en betrouwbaar zijn. Dit kun je op de volgende manier vertalen naar jouw website.

Wat is E-A-T?

Expertise: ben jij ergens heel erg goed in, dan wil je dit aan je (potentiële) klanten laten zien. Er zijn verschillende manieren om aan te tonen dat je ergens verstand van hebt. Google checkt ondermeer de volgende punten:

  • Het gebruik van vakjargon;
  • Verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek;
  • Bronvermeldingen.

Hoe meer jij schrijft over jouw vak, des te hoger je wordt ingeschat. Als jij iedere dag over iets anders schrijft, dan is het moeilijk om hier een beoordeling aan te geven. Publiceer je iedere dag een artikel over Franse Bulldogs, dan kan Google daaruit opmaken dat je daar erg veel van weet en een expert-status verdient. Heb je prijzen gewonnen of ergens een bepaalde graad in gehaald? Dit werkt allemaal in jouw voordeel!

Autoriteit: naast expertise is ook autoriteit, als tweede stap van het Google E-A-T-principe, van belang. Waardering van buitenaf is nodig om jouw uitingen te staven. Is het wel echt waar wat jij beweert?

Dit is op een gemakkelijke manier te controleren voor Google, namelijk door het controleren van inkomende links. Schrijven andere mensen over jou en linken ze naar je website? Dan is dit voor Google een plus 1. Publiceer jij regelmatig veelzeggende content? Dan kan het bijna niet anders dan dat je veel backlinks genereert. Let op: een waardevolle link komt het liefst van een ander platform met een autoriteitswaarde. Een link van een website van de overheid is veel waardevoller dan één van de bakker om de hoek. Het aantal lezers telt zwaar mee.

De laatste letter gaat natuurlijk over betrouwbaarheid: dit is ook een beetje een soort van technisch klusje. Je website moet zo clean mogelijk zijn en de usability tiptop in orde. Zorg ervoor dat je onderstaande zaken tot in de puntjes verzorgt:

  • Werken volgens de AVG-wetgeving;
  • Werk achter een beveiligde verbinding (https / ssl-certificaat);
  • De navigatiestructuur moet overzichtelijk zijn;
  • Responsible, zodat je site op allerlei devices snel laadt;
  • Contactformulier duidelijk aanwezig;
  • Kamer van Koophandel, contactgegevens, over ons pagina, algemene voorwaarden: maak het zo compleet mogelijk voor je bezoekers.

Relevante, hoogwaardige content

Hierboven had ik al even kort over de content, maar niet alleen de inhoud is van belang om als expert gezien te worden. Het gaat ook om het updaten van artikelen. Maak regelmatige een update en schrijf over actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied.

Laat de content schrijven door een expert of zorg ervoor dat jijzelf als expert wordt gezien. Dit loopt als een rode draad door het gehele artikel, maar is dus ook enorm belangrijk! Kunnen bezoekers goed vinden wat ze zoeken op jouw pagina’s? Is er een duidelijke structuur en is de site helder ingedeeld?

Bekijk hier de general guidelines van Google inzake Search Quality Raint (2018)

Één reactie

Geef een reactie