Gabriëlla noemde het al in de laatste podcast episode: er komen vaak vragen binnen over Feestdagenmarketing. Deze vragen lopen nogal uiteen, van wat is het tot wat is de ROI. Daarom besloot ze na het opnemen van de aflevering een FAQ Feestdagenmarketing uiteen te zetten. Staat jouw vraag er niet tussen? Laat het ons direct weten!
Feestdagenmarketing – ook wel holiday marketing – is een marketingstrategie. Ondernemers en organisaties maken speciale promoties, advertenties en events, gericht op feestdagen als Kerst en Black Friday. Het doel van deze strategieën is uiteraard: extra cashflow genereren.
Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven voor holiday marketing kiezen:
– Extra cashflow – consumenten zijn vaak bereid om behoorlijk wat extra geld uit te geven tijdens de feestdagen;
– Naamsbekendheid – op creatieve wijze je naam onder de aandacht brengen (denk aan die bekende Coca Cola kerstreclames);
– Concurrentievoordeel – een goede campagne onderscheid je van je concurrenten;
– Seizoensgebonden kansen benutten – specifieke feestdagen kunnen grensverleggend werken voor je bedrijf;
– Creatieve vrijheid – begeef je voor even buiten de gebaande paden en laat zien wat je nog meer in huis hebt!
De invloed van deze FAQ Feestdagenmarketing als je het slim aanpakt 🙂
Dit is natuurlijk een vraag, waarop geen eenduidig antwoord mogelijk is. Ieder bedrijf is anders en dus ook elke strategie is uniek. De volgende elementen komen over het algemeen terug in een marketingstrategie voor de holidays:
1. Timing – tijdig lanceren en goed voorbereiden, zodat het voldoende effectief is;
2. Relevantie – creëer samenhang met je merk en je aanbod en zorg dat het past in de sfeer van de desbetreffende feestdag;
3. Creativiteit – ga los en trek de aandacht van je klant op bijzondere wijze;
4. Omnichannel – gebruik de socials, e-mailmarketing, online ads, events, in-store promoties en ga zo maar door;
5. Aanbiedingen – maak promoties die echt aanduiden dat het een bijzonder moment is voor jouw platform, want anders is het just another day!;
6. En deze FAQ Feestdagen kan niet zonder een stukje data-drivenmarketing – meet en analyseer!
Ik begin altijd met duiden dat Kerst en Black Friday de meest bekende momenten zijn, maar er zijn zat alternatieven. Je kan het zo gek niet bedenken of het is een optie. Black Friday wordt bijvoorbeeld ook al vaak gevierd als Green Friday, het duurzame alternatief. Maar daarnaast heb je ook talloze ‘de dag van’-momenten, zoals de Dag van de Verpleging bijvoorbeeld. Vergeet ook Valentijnsdag niet, Moederdag, Vaderdag, Halloween, Sinterklaas, Keti Koti, Eid al-Fitr, Zomertijd, Wintertijd, Pasen, de Ramadan, Pinksteren, Wereldmilieudag, Earth Hour, zomervakantie, kerstvakantie, etc. Wil je op de hoogte blijven van relevante campagnemomenten? Volg ons op Instagram!
In de podcast werd dit een chaotisch verhaal, maar je onderscheidt je het beste door jezelf te zijn. Wat zijn jouw unieke punten en hoe kun je die doorvoeren in je marketing? Voor ons is dat onze drang om te creëren, het feit dat Nadi een technische achtergrond heeft en Gabriëlle een juridisch-financiële en onze vaak nogal ‘aparte’ blik op de wereld. We zetten deze punten in voor onze klanten, waardoor ze afwijken van de gebaande paden en zowel klant als concurrent verrassen.
Ook dit is een persoonlijk iets. Ga na waar jouw doelgroep zit en wat het beste aansluit bij jouw wensen. Wij gebruiken bij voorkeur Instagram en Linkedin. Facebook vinden we maar oubollig en TikTok moeten we nog even inkomen. YouTube gebruiken we om video’s te posten, maar hier valt ook voor ons nog veel te optimaliseren!
En hoe zit het met de ROI van Holiday Marketing?
Het vastleggen, monitoren en analyseren van je resultaten is wel een dingetje. Het is enorm belangrijk, maar veel mensen maken nog geen gebruik van data driven marketing. Gebruik doels als Google Analytics, Google Search Consolse, Google Ads, Crazy Egg, om maar ergens te beginnen. Het is afhankelijk van wat je doelen zijn en welke middelen je gebruikt, maar je verkeer, aantal clicks en conversies meten is altijd essentieel. Wil je hier meer over weten, dan kan je altijd bij ons aankloppen.
Hier kunnen we minstens zo’n uitgebreid antwoord op geven als bij de vorige vraag. Nadi schreef al eens blog over de ROI van SEO, dus dat is een goed startpunt. Daarnaast kunnen we je meegeven om je KPI’s te bepalen. Wat wil jij halen uit je feestdagenmarketing? Hoeveel nieuwe klanten, welke producten zijn relevant? Ben je op zoek naar extra omzet of is juist naamsbekendheid het belangrijkst? Vervolgens ga je deze doelen verwerken in je tools en je strategie, zodat je uiteindelijk kan meten of je investeringen opwegen tegen de opbrengsten. Wil je meer weten over KPI’s, ROI en SEO? Let us know!