Je hebt vast het blok boven aan de zoekresultaten wel eens gezien. Ze noemen het positie 0, omdat de informatie boven de reguliere zoekresultaten wordt vermeld. Dit kader met tekst noemen we de featured snippets of answer boxes. Maar waar komt de informatie vandaan? In tegenstelling tot de Google Knowledge Graph komt deze informatie voort uit websites van derden, zoals jij en ik. Dit biedt natuurlijk enorme kansen op het gebied van SEO. 

Voor de eindgebruiker scheelt dit enorm veel zoekwerk, want antwoorden worden zo op een presenteerblaadje gegeven. Dus, stelt de bezoeker een vraag, dan wordt er – op programmatische wijze – een antwoord gegeven door Google. Dit wordt natuurlijk voor de zoekmachine wel steeds makkelijker, aangezien er steeds meer gebruik wordt gemaakt van longtail keywords. Waar voorheen ‘Amsterdam wonen’ werd gebruikt kun je nu uitgebreid zoeken op ‘Tweekamerflat huren in Amsterdam Centrum’. Google ziet het verband tussen de vraag en het antwoord et voila: een featured snippet.

Waarom zijn Featured Snippets een nieuwe SEO kans?

Als je de zoekmachine gebruikt, dan zie je helemaal bovenaan de advertenties, dus de betaalde inhoud. Daaronder volgen normaliter de organische zoekresultaten, maar tegenwoordig staat daar dus vaak een blok met tekst tussen. Het blok heeft een duidelijke kader en het font is wat groter. Als Google jouw website als bron gebruikt, dan heb je de beste gratis promotie die je maar krijgen kunt!

Daarnaast is het in sommige gevallen zo dat de bezoeker voldoende informatie kan halen uit de Featured Snippets, waardoor je minder bezoekers op je website zou ontvangen. Dit brengt je wellicht aan het twijfelen of SEO nou echt wel nog handig is voor jou om in te investeren. Well, goed dat je erover nadenkt, maar deze kleine box bovenaan de zoekresultaten biedt slechts een samenvatting. Er zal nog steeds veel naar de oorspronkelijke bron worden doorgeklikt of alsnog worden gekozen voor een organisch zoekresultaat.

Uiteindelijk zal deze manier van informatieverstrekking vast worden uitgebreid met producten, diensten en andere zoekresultaten dan enkel de informatieve. Daarom zou ik je toch echt op het hart willen drukken om nú te investeren in je seo. Hulp nodig?

Laat een reactie achter