Google Bard – Alles wat je moet weten!

Google Bard - alles wat je moet weten

Met de komst van Chat GPT kon Google niet langer achterblijven. Ze lanceerden daarom deze week Google Bard: Bard is een generatieve AI-chatbot van LaMDA. Iedereen die zich bezighoudt met online publiceren, online verkopen of andere zoekgerelateerde bezigheden, moet weten wat dit inhoudt. In dit artikel nemen we je mee in wat het exact is, wat je ermee kan en hoe je ermee werkt. Are you ready?

Wat is Google Bard?

In deze fase is Google Bard nog een experiment in Nederland. Het is een chatbot van Google, die wordt aangedreven door een taalmodel (LaMDA). Je voert als gebruiker prompts in (opdrachten) en op basis hiervan genereert de tool op basis van kunstmatige intelligentie antwoorden, samenvattingen en andere inhoudsvormen. Bard kan ook onderzoek uitvoeren en bronnen verstrekken, zodat je zelf dieper kan graven.

Waarom kwam Google met deze AI-chatbot?

Toen in december Chat GPT werd gelanceerd, werden er bij Google overuren gedraaid. ‘Code Red‘, zo omschreef the New York Times de situatie bij de organisatie. Er moest snel gehandeld worden, want no way dat Google zich de kaas van het brood laat pikken. Chat GPT wordt gezien als een revolutionaire technologie. Het heeft de potentie om de complete zoekmachinewereld op z’n kop te zetten en het bijna-monopolie van Google in te pikken.

Op 6 februari 2023 was het dan zover. Krap aan anderhalve maand na het Code Red-bericht in the Times komt de zoekgigant met Google Bard op de proppen. Het is tijd voor een volledige AI-revolutie in de wereld van zoeken.

Waarom is Google Bard zo interessant voor jou?

Na de introductie van Bert en vervolgens MUM, stond de zoekwereld al op z’n kop. De menselijke taal kent inmiddels geen geheimen meer voor de zoekmachine. Meertalig begrip van informatie op hoger niveau zorgt ervoor dat cruciale informatie op de juiste manier wordt opgepikt. Maar de nieuwe technologieën van Google, zoals LaMDA, PaLM, Imagen en MusicLM bouwen hierop voort.

Niet alleen teksten nemen ze mee in die ontwikkelingen, maar ook beelden, video en audio wordt feilloos onderdeel van een optimaal informatiesysteem. Google Bard zal onderdeel gaan uitmaken van al deze formats, maar in het begin zal het geïmplementeerd worden in Search. Google legt zelf kort uit waarom Bard zo kundig is:

When people think of Google, they often think of turning to us for quick factual answers, like “how many keys does a piano have?” But increasingly, people are turning to Google for deeper insights and understanding — like, “is the piano or guitar easier to learn, and how much practice does each need?” Learning about a topic like this can take a lot of effort to figure out what you really need to know, and people often want to explore a diverse range of opinions or perspectives.

AI can be helpful in these moments, synthesizing insights for questions where there’s no one right answer. Soon, you’ll see AI-powered features in Search that distill complex information and multiple perspectives into easy-to-digest formats, so you can quickly understand the big picture and learn more from the web: whether that’s seeking out additional perspectives, like blogs from people who play both piano and guitar, or going deeper on a related topic, like steps to get started as a beginner.

Gaat Google zoeken dan veranderen?

Absoluut. Google Bard is geen zoekopdracht, maar het helpt gebruikers om verder te komen in hun zoekproces. Het maakt het mogelijk voor jou om toegang te krijgen tot de kennis die anderen al hebben vergaard voor jou. Google zei hier zelf over:

“When people think of Google, they often think of turning to us for quick factual answers, like ‘how many keys does a piano have?’

But increasingly, people are turning to Google for deeper insights and understanding – like, ‘is the piano or guitar easier to learn, and how much practice does each need?’

Learning about a topic like this can take a lot of effort to figure out what you really need to know, and people often want to explore a diverse range of opinions or perspectives.”

Wat is de invloed van Google Bard op SEO?

Voor gebruikers van de zoekmachine zal het een wereld van verschil zijn, wanneer Bard wordt geïntroduceerd in ons land. Dit betekent dat het ook invloed heeft op ons werk (en jouw werk als ondernemer)! Doordat deze nieuwe AI-technologie antwoord heeft op alle vragen die gebruikers in de zoekmachine gooien, zullen ze minder snel organisch bij jou terechtkomen.

Bard is echter geen shop of een site waar gebruikers iets op kunnen kopen of uitvinden. Ze kunnen antwoorden krijgen, maar creativiteit is nog ver te zoeken en shoppen doen gebruikers toch echt bij bedrijven. Wat je moet doen om up and running te blijven?

  • Belangrijk: start NU. Je hebt geen tijd te verliezen;
  • Maak content die uitvoerig is, compleet en menselijk. Bouw een relatie op met je lezer, zodat die standhoudt – ook na de implementatie van Bard;
  • Veelgestelde vragen worden straks beantwoord door Bard, dus investeer hier niet al teveel tijd in!;
  • Zie jezelf als een back-upsysteem van Google Bard. Als de AI-chatbot het antwoord niet weet, dan wordt er gebruik gemaakt van organische zoekresultaten.

In de toekomst zal er vast meer naar buiten komen over de relatie tussen SEO, zoekmachinemarketing en Google Bard. We houden je op de hoogte en helpen je met alle liefde om jouw weg te vinden in dit doolhof. Blijf relevant!