Ontzettend veel mensen, bijna iedereen om je heen, gebruikt dagelijks meerdere malen de zoekmachines om een product, dienst of informatie te vinden. De meestgebruikte zoekmachine is toch echt wel Google. Jij als ondernemer, projectleider of organisatie moet dan toch ook zeker vindbaar zijn tussen alle zoekresultaten. In de tool ‘Google Mijn Bedrijf’ kun je al jouw bedrijfsgegevens invullen, inclusief opvallende foto’s en jouw services, zodat bezoekers dit in één oogopslag kunnen beoordelen. Heb jij al zo’n bedrijfspagina? Lees dan verder, zodat je zeker weet dat je het onderste uit de kan haalt. Maak je nog geen gebruik van deze tool? Stel ‘m direct in of vraag ons om hulp, want je kunt niet meer zonder! (spoiler: we vertellen verderop hoe je dit gemakkelijk zelf kunt doen)

De voordelen van Mijn bedrijf

  • Je wordt beter gevonden tussen de zoekresultaten;
  • Tevreden klanten kunnen een recensie achterlaten en jij kunt hierop reageren;
  • Je kunt berichten plaatsen, die direct worden weergeven in de zoekmachine;
  • Een optimaal ingevulde bedrijfspagina maakt indruk op je bezoekers;
  • Het is een gratis lead magnet;
  • Upload foto’s zodat je er tussenuit springt;
  • Voer jouw producten en services in, zodat je direct kunt verkopen (update 2019).

Het mooie is dat hoe meer energie je hierin steekt, des te beter je naar voren komt. Heb jij jouw complete profiel ingevuld? Post je regelmatig content en heb je meer dan 5 reviews? Dan kom je boven concurrenten, die dit niet hebben behaald. Zo heb je gratis reclame en wordt jouw telefoonnummer en website etc toch maar even weergeven!

Hoe maak ik Google Mijn Bedrijf aan?

Stap 1 is het aanmaken van een google-account, beter bekend als de Gmail-account. Deze registratie wordt de spil van jouw bedrijfspagina en later ook van andere Google diensten. Heb je al een gmailadres? Dan kun je deze gerust gebruiken als basis. Heb je dit deel achter de rug? Dan ga je direct door naar het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf account. Er wordt om informatie gevraagd, zoals:

  • Jouw bedrijfsnaam;
  • Je vestigingsadres;
  • Postcode en woonplaats;
  • Telefoonnummer;
  • Bedrijfscategorie.

De laatste stap is de verificatie. Google moet zeker weten dat jij verantwoordelijk bent voor het bedrijf dat je registreert en dat je ook bevoegd bent om deze actie te ondernemen. Waar ze je vroeger lieten wachten op een briefkaart, die 15 dagen onder weg was, kun je vandaag de dag vaak telefonisch of per sms activeren. Dit is echter niet altijd het geval, dus wees niet verbaasd als jij wel moet wachten. Heb je de code binnen en is jouw account geactiveerd? Dan wordt je informatie ook daadwerkelijk weergeven op Google.

Let op: dit proces is continu aan veranderingen onderhevig, dus krijg jij andere informatie in je scherm? Wees gerust: het komt vast en zeker in orde 😉

Vul alle gegevens in en houd je Google Mijn Bedrijf up-to-date!

Als je account gereed is dan kun je de gegevens aanvullen. Dit is enorm belangrijk, want jouw potentiële klanten zullen hier gebruik van gaan maken. Hoe duidelijker de informatie is die je versterkt, des te eerder ze aan jouw belletje trekken.

  • Stel je openingstijden in, zodat ze niet voor een dichte deur staan;
  • Kijk of de juiste categorie is ingesteld (bij een winkel kun je dus vanaf heden producten registreren);
  • Zorg voor een kloppend telefoonnummer;
  • Vergeet je website niet – misschien wel het belangrijkste veld!;
  • Vul een beschrijving in;
  • Voeg relevante foto’s toe van je bedrijfspand, jouw team, je werkplek en je producten en of diensten.

Heb je een winkelketen met meerdere vestigingen? Ook deze kun je gewoon per vestiging toevoegen!

Juli 2019 –> Google Mijn Bedrijf Update!

Download de Google Mijn Bedrijf Gids voor 2020!
GMB Gids 2020 - Google Mijn Bedrijf handleiding

Laat een reactie achter