Het is inmiddels al juli, maar ik wil je toch nog even meenemen in de Google updates – juni 2019. De veranderingen die Google afgelopen maand heeft doorgevoerd hebben namelijk veel gevolgen voor je ranking. Wil jij weten wat voor invloed dit heeft op jouw positie in de zoekmachine? Lees dan even verder voor de meest recente seo-ontwikkelingen.

De aankondiging van Google komt via Twitter. Ze vertellen dat er twee significante wijzigingen aankomen:

  1. Een verandering in het algoritme | de June 2019 Core Update
  2. De Diversity Update

De tekst gaat onder de afbeelding verder

Google Update - Juni 2019 | Core update & Diversity Update

Core Update van Google

Hoe hoog je in de zoekmachines eindigt is een kwestie van strategisch werken en een beetje geluk. Je kunt natuurlijk je website update en zorgen voor geweldige content, maar ook het algoritme van Google bepaalt op welke positie je terechtkomt. Dit heb je dus absoluut niet zelf in de hand, althans niet voor 100%. In maart voerde Google ook veranderingen door en nu, in juni, wordt de seo-wereld dus weer even opgeschud. Deze Core Update – juni 2019 – is drastisch te noemen en omdat de veranderingen voor jou groots kunnen zijn besloten ze ditmaal de wijzigingen aan te kondigen.

Zoals eerder vermeld heb je niet alles in de hand, maar wat je wel kunt doen is werken naar het EAT-principe. Hoe meer expertise jij hebt, des te beter je wordt geoptimaliseerd. Vooral voor branches waar betrouwbaarheid een grote rol speelt, zoals in de financiële wereld en gezondheidssector, is het verschil zeker merkbaar. Steek energie in je seo en observeer je concurrenten, want als zij het kunnen, kan jij het ook!

Vele grote websites moeten hun verliezen nemen, waardoor anderen natuurlijk juist weer dik in de plus eindigen. Mirror en The sun maakten een beste groei door, terwijl de Daily Mail even moest slikken. Zie onderstaande afbeelding afkomstig van Sistrix.

Diversity Update – onderdeel van de Google Update – Juni 2019

Het tweede deel van de wijziging betreft de diversity update. Dit houdt in dat Google paal en perk stelt aan het aantal vermeldingen van jouw bedrijf in de zoekmachines. Met 1 zoekterm / keyword word je nu maximaal twee keer vermeld en kun je dus niet meer eindeloos jezelf omhoog duwen met allerlei blogs. Werd je voorheen misschien wel vijf keer gerankt, dan stopt het nu dus na je twee best scorende url’s.

Is dit bij jou het geval? Dan moet je aan de slag met je SEO. Kun je wel een steuntje in de rug gebruiken, dan staan we voor je klaar.

Laat een reactie achter