Je website moet technisch in orde zijn, de laadtijd dien je binnen de perken te houden, jouw content moet van hoogwaardige kwaliteit zijn en er moeten optimale zoektermen worden gebruikt. Het is nogal wat om rekening mee te houden en dan komt ook nog de meta-description (ook wel meta omschrijving, meta beschrijving of meta keywords) om de hoek kijken.

Als je hoger wilt scoren in de zoekmachines, zoals Google, dan is dat niet 1,2,3 gedaan. Tekst is wellicht wel de belangrijkste factor in dit hele verhaal en daarom help ik, als conversie copywriter, je graag op weg. Hoe zorg je ervoor dat je een onweerstaanbaar stuk publiceert, wat ook nog eens gelezen wordt door jouw doelgroep? Volg onderstaande stappen en profiteer:

  1. Schrijf een tekst waarin jij echt waarde toevoegt voor je lezers. Gebruik je kennis; geef al je waarde weg en schrijf zoals je tegen een vriend of klant zou praten;
  2. Maak gebruik van het zogenaamde seo-schrijven. Dit betekent dat jij je houdt aan de (ongeschreven) wetten van de zoekmachineoptimalisatie. Hier heb ik een handige checklist voor ontwikkeld, je download ‘m hier!;
  3. Onderdeel van je artikel is de meta omschrijving. Onderschat dit kleine stukje niet, want het verhoogt je clickrate. Lees hieronder hoe je dit slim aanpakt!
  4. Zorg dat er verkeer naar je artikelen komt: deel je artikelen, deel de weggevers en wees gul op sociale media. Hoe meer bezoekers en links er naar je website wijzen, des te beter het is;

Wat is een meta-description?

Als je de zoekresultaten van Google bekijkt dan krijg je direct al een beetje informatie per website:

  • De titel van de site;
  • URL (het webadres);
  • de omschrijving, ofwel de meta-description.

Dit artikel gaat om die korte omschrijving, want die kun je zelf invoeren. De zoekmachine neemt deze informatie over, zodat je bezoekers direct kunnen inventariseren of dit inderdaad de informatie is waarna ze op zoek zijn. Officieel gezien is de meta omschrijving geen ranking-factor meer voor Google, maar toch heeft wel waarde voor de zoekmachine.

Wat? Telt het nou wel of niet mee voor je vindbaarheid? De meta beschrijving telt niet mee voor de vindbaarheid, maar het kan wel je bezoekers over de streep trekken, waardoor je doorklikpercentage stijgt. Heb je concurrenten in de zoekmachine, maar wordt er bij jou vaker doorgeklikt? Dan krijg jij hoogstwaarschijnlijk in het vervolg voorrang.

Hoe overtuig jij jouw potentiële bezoekers?

Internetgebruikers willen het liefst dat de informatie voor ze wordt voorgelezen. Ze willen eronder bedolven worden en begraven worden onder een laag informatie. Ze scannen de teksten, zien graag in één oogopslag de unique selling points en willen graag direct horen wat er van ze wordt verwacht. Een duidelijke call to action!

Werk je met WordPress? Dan kun je in no-time een meta beschrijving toevoegen met de yoast plugin. Wil je jouw teksten naar een hoger seo-level tillen, dan is deze plugin echt onmisbaar! Je ziet direct of de lengte van de meta omschrijving te kort of te lang is of perfect de juiste lengte heeft.

In WordPress kun je eenvoudig een meta-omschrijving toevoegen met de onmisbare plugin Yoast SEO. Onder elk artikel krijg je een apart veld voor de meta-description en je ziet direct of hij te kort, precies goed of te lang is.

Laat een reactie achter