Soms word ik gevraagd om een speech te schrijven en dat is toch wel zo leuk om te doen! Voor bekende opdrachtgevers is het appeltje, eitje. Ik ken de doelgroep en ben bekend met de filosofie en de tone of voice. Maar wat als ik de opdrachtgever niet ken? Dan stel ik gerichte vragen, waardoor ik een helder beeld heb van de essentie van het verhaal. Je kunt echter zelf ook een speech schrijven, dus lees snel verder over ‘hoe schrijf je een speech?

Weet voor wie je staat te speechen

  • Wie is je doelgroep? Als jij jouw publiek kent, dan weet je welk niveau ze ongeveer hebben. Je kunt geen beginnersverhaal ophangen voor een specialistisch publiek, dus stem dit op elkaar af. Doe onderzoek naar je doelgroep en speel hier handig op in, maar let op: zoek – als het even kan – een onderwerp wat jou ook enthousiasmeert, zodat je aanmoedigend kunt vertellen!
  • Wat is de juiste tone of voice? Spreek lekker nonchalant en lichtjes bij een informele doelgroep, maar zijn de stoelen gevuld met professionals, dan zou je toch een andere manier van spreken moeten overwegen. Vakjargon en zakelijke vocabulaire is hierbij meer op zijn plaats.

De opbouw van een overtuigende toespraak

  • Een correcte opbouw. De kernvraag van ‘hoe schrijf je een speech?’ is meestal: hoe ziet een speech er qua opbouw uit. Zorg dat je start met een korte introductie, maar verspil geen woorden. Kom snel to the point en verras je publiek met een leuke quote, verrassing of een grap. Na de inleiding volgt de kern van je verhaal. Je vertelt diverse punten en onderbouwt deze ook direct. Tenslotte de afsluiting, waarbij je voor een sprankelend slot zorgt.
  • Houd altijd in gedachten wat je wilt bereiken met je toespraak, want een lange speech brengt alleen maar risico’s met zich mee. Gebruik compacte zinnen, weid niet teveel uit en zorg ook voor een niet al te lang verhaal. Zeker als je geen volleerd spreker bent is het verstandig om het kort te houden, zodat je ook minder fouten maakt of teveel van de kern afwijkt.
  • Gebruik beeldspraak, want dat prikkelt het visueel vermogen. Schets een situatie, gebruik een praktijksituatie of speel in op het publiek. Hierdoor kan je publiek zich een voorstelling maken, waardoor ze de aandacht langer vasthouden.

Be you en wees zeker van jezelf

  • Voor sommige mensen is het lastig om te spreken, want ze worden al snel zenuwachtig, krijgen een rood hoofd of beginnen te stotteren. Wees je ervan bewust dat als jij relaxt bent en weet waar je over praat, jouw publiek ook een comfortabel gevoel heeft. Ben je onbekend met presenteren / speechen? Volg een training, bekijk wat filmpjes op youtube / ted x en weet waar je het over hebt. Ook een geoefend spreker bereidt zich voor, dus zet alles op papier en gebruik visuele hulpmiddelen.
Hoef schrijf je een speech? Kort, maar enthousiasmerend
  • Een tactische stilte of een goede vraag zorgt ervoor dat je publiek geïnteresseerd blijft. Je wilt natuurlijk niet dat ze tijdens jouw speech scrollen op Instagram, hun to-do lijst doornemen of alvast de volgende vergadering of workshop voorbereiden. Voorbeelden: ‘hoe pak je dit nu in de praktijk aan?’, ‘om het even samen te vatten’ of ‘dat brengt mij tot het volgende punt’
  • Controleer en vraag feedback! Lees je speech hardop voor aan jezelf, maar ook aan anderen en laat eventueel je tekst controleren. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Kun je wel wat extra inspiratie gebruiken? Kijk de kunst af van Roosevelt, Socrates of één van de 33 andere speeches. Wil je meer informatie over jouw vindbaarheid en zichtbaarheid? Bel ons eenvoudig op 085-0062866 of mailApp je liever? Ook dat is mogelijk!

Laat een reactie achter