De vraag ‘Wat is conversieoptimalisatie?’ krijgen wij vaak voor de kiezen. Gelukkig is het niet zo moeilijk als het klinkt 😉 Het begint bij het genereren van conversies: de doelgerichte acties die jouw bezoekers uitvoeren. Denk aan het aankopen, inschrijven of aanvragen van iets. We berekenen het aantal conversies aan de hand van het conversieratio (5 conversies / 100 bezoekers = 5% conversieratio).
Wacht. Maar wat is dan conversieoptimalisatie?
Dat is simpelweg het optimaliseren van het aantal conversies, dus meer verkopen uit hetzelfde aantal bezoekers. Door de cijfers van je site te analyseren, het zoekgedrag in kaart te brengen en de functionaliteiten van je site in kaart te brengen kun je kijken waar bezoekers haperen of wegvallen. Door deze uitdagingen aan te grijpen en om te zetten in het behouden van je bezoekers kun je het aantal conversies verhogen.
Hoe werkt conversion optimization?
In de marketingwereld drukken we dit vaak uit in een funnel. De eerste stap van het funnel is het bezoeken van jouw site en de laatste stap een aankoop. Hier tussenin zitten nog één of meerdere stappen, waar bezoekers afvallen. Hoe meer stappen er in dit funnel bestaan, des te groter de kans dat jij een koopgerichte bezoeker kwijtraakt in het proces.
Conversieoptimalisatie bestaat dus eigenlijk uit het wegnemen van de stappen / problemen, waardoor de bezoeker direct door wordt gezet naar de verkoop-, inschrijf- of aanmeldpagina.

Hoe verhoog je conversies?
Hier kunnen we een boek over volschrijven, maar voor nu houden we het even bij het uitleggen van het begrip! Dit kun je alvast doen om het aantal conversies op jouw site te verhogen:
- Bied jij voldoende waarde aan jouw bezoekers? Denk aan een weggever, een nieuwsbrief, informatieve blogs en referenties van tevreden klanten;
- Zijn er technische obstakels, zoals lange laadtijd, 404-errors of gebrek aan responsive webdesign?;
- Maak je gebruik van conversie copywriting om jouw bezoekers te overtuigen?;
- Is de pagina fijn ingericht, logisch opgebouwd en heeft de bezoekers een fijne gebruikservaring?;
- Ben je betrouwbaar? Overtuig, beïnvloed, stel gerust en toon aan. Hoe meer zekerheid, des te eerder je de bezoeker transformeert in een klant!