Lokale SEO wordt steeds belangrijker. Ondanks dat giganten als Amazon hun horizon blijven verbreden, zoekt de huidige generatie het liever dicht bij huis. We gaan duurzamer, klimaatneutraal en bewuster om met ons leven en dat van de mensen om ons heen. Is er een kleine ondernemer in de buurt, die ons net zo goed kan helpen als een multinational? Dan gaat de voorkeur uit naar lokale samenwerkingen. Speel hier als ondernemer op in met lokale SEO; een prima aanvulling op je huidige SEO-strategie.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie. Potentiële klanten die in de directe omgeving van jouw bedrijf wonen, die kun je met deze SEO-strategie binnenhalen. Je werkt met teksten, Google Mijn Bedrijf en geografische content. Als ik vanuit mijn regio zoek op een tekstschrijver bij mij in de buurt, dan krijg ik compleet andere resultaten dan als jij 150 km verderop dezelfde zoekopdracht uitvoert.
Is dit relevant voor jou?
Je kent misschien wel die zoekpagina’s die je een paar jaar terug in de zoekresultaten zag verschijnen. Eén bedrijf die zich richtte op de regio met pagina’s als ‘tandarts Amsterdam, tandarts Diemen, tandarts nabij Schiphol.’ Hoewel dit in het verleden werd gezien als the way to go is deze wereld echt wel aan veranderingen onderhevig. Laten we eerst kijken naar of lokale SEO voor jou als ondernemer wel interessant is.
Local SEO is voor jou interessant als jij:
- Een regionale doelgroep hebt;
- Meerdere vestigingen hebt op nationaal of internationaal niveau;
- Enkel lokaal actief bent;
- De aandacht wilt trekken in een bepaalde regio.
Waarom lokale SEO onmisbaar is
Je hebt hiervoor al kunnen lezen over het belang van goede teksten en optimalisatie voor de zoekmachines. Doeltreffende teksten zijn in deze tijd belangrijker dan ooit, maar wat ik daar graag aan toe wil voegen is lokale SEO.
Bijna 80% van alle zoekopdrachten zijn gericht op producten, diensten en evenementen in de buurt en ruim 50% zal direct terechtkomen bij organisaties die inzetten op lokale vindbaarheid (Think with Google, 2019). Mensen houden van gemak en daarom is iedere ‘dichtbij mij’-zoekopdracht een ‘dichtbij jou’-kans!
Hoe werkt lokale SEO?
Waar we voorheen met name gebruikmaakten van generieke zoektermen als ‘SEO bureau’ richten we ons tegenwoordig op professionals in de buurt of dichtbij: ‘SEO bureau Leeuwarden.’ Je begrijpt dat bij verandering van zoekstrategieën ook aanpassing van de teksten moet plaatsvinden. Dit is echter pas de eerste stap voor een doeltreffende strategie om je lokale vindbaarheid verbeteren. Daarbij zijn de volgende factoren ook van belang:
- Google Mijn Bedrijf, ook wel Google Business;
- Linkbuilding gericht op de lokale markt;
- Structured data LocalBusiness.
- Google Local Pack;
- Verzamel reviews, want reviewmarketing is essentieel als je lokaal wilt groeien
Het klinkt allemaal natuurlijk als muziek in de oren, maar hoe zorg je nu dat jouw organisatie naar voren komt als ál die mensen zoeken naar een ondernemer in de buurt? Dit heeft niet enkel met de vindbaarheid van jouw site te maken, dus let goed op, want ook al deze factoren tellen mee:
- De plaats waarvandaan de potentiële klant de zoekopdracht uitvoert;
- Adresgegevens, naam en telefoonnummer van jouw bedrijf;
- Ranking van jouw bedrijfswebsite, dus maak ook unieke content voor verschillende steden en dorpen (bijv. in de vorm van landingspagina’s);
- Zoekwoorden en categorieën die je gebruikt in jouw Google Mijn Bedrijf vermelding;
- Reviews van jouw klanten;
- Social media resultaten, maar ook de zogenaamde ‘check-ins’ op deze locatie.
Wat zegt het Google Algoritme over jouw lokale positie?
Voordat Google jouw onderneming gaat plaatsen in de zoekresultaten en Google Maps, meten ze jouw site door op basis van een aantal factoren. Uiteraard gebeurt dit geheel automatisch, want er ziet niet een mannetje of vrouwtje jouw site te begluren na iedere wijziging… Dit zijn volgens Google belangrijke factoren:
- Afstand – Waar op de kaart bevind jij je, ten opzichte van diegene die de zoekopdracht uitvoert?;
- Status – Hoeveel reviews heb je en wat zeggen anderen over jou?;
- Relevantie – In hoeverre is jouw site een match met diegene die zoekt?
Lokale zoektermen & zoekintentie
Je kunt aan de zoekterm al zien of iemand op zoek is naar een lokale aanbieder. We noemen dit een lokale zoekintentie, aangezien iemand de intentie heeft om lokaal iemand te benaderen voor een aankoop of advies. Voorbeelden van zoektermen:
- Advocaat
- Advocaat + Utrecht
- Juridisch advies + ‘in de buurt’
- Dichtsbijzijnde advocatenkantoor
Of er nu wel of niet een daadwerkelijk plaatsnaam of regio wordt toegevoegd, veelal gaat onze voorkeur uit naar een professional of een winkel in de buurt ban onze eigen locatie. Volgens Google heeft maar liefst 46% van alle zoekopdrachten een lokale zoekintentie.
Lokale zoekintentie
Lokale zoekintentie wordt niet door iedere professional als aparte vorm gezien, want meestal gebruiken ze informatie, commercieel, navigationeel en transactioneel. Deze vorm speelt echter een grote rol, dus wat ons betreft een waardig facet in de SEO-markt.
What about the local pack?
Al deze gegevens helpen mee om jouw positie te verbeteren, zodat je in de ‘map pack’ (voorheen ook wel local pack) terechtkomt. Dit zijn de top 3-vermeldingen van lokale organisaties in de buurt. Een voorbeeld: jij typt op Google in ‘bloemist Utrecht’. Jij krijgt nu de best geïndexeerde vermeldingen direct in een soort van box gepresenteerd. Je kunt je voorstellen dat je veel meer verkeer naar jouw site genereert als je in dit rijtje voor komt!
Tellen de organische rankings nog wel mee?
Goed, nu je weet dat de ‘map pack’ de beste resultaten voor de locatie van de bezoeker bevat, dan weet je vast ook dat de organische zoekresultaten daaronder staan. Het mooie is dat deze ook heel zwaar wegen, dus vergeet ook zeker niet de tips voor het schrijven van SEO-teksten te raadplegen, want deze gaan je zéker verderhelpen!
Transitie van zoekwoorden naar gesproken zoektermen
Je kent nu de basis van lokale SEO, waarmee je waarschijnlijk jouw website al behoorlijk kunt upgraden. Er is echter nog een belangrijke ontwikkeling waar je rekening mee moet houden als ondernemer en dat is voice search. Steeds meer mensen (+20%!) gebruiken hun stem om zoekopdrachten in te spreken, waardoor de manier van zoeken behoorlijk verandert. Een simpele lokale zoekopdracht, zoals ‘dameskapper Amsterdam’ zal gaan veranderen in een langere term: ‘dameskapper in Amsterdam die nu open is’.
Alle to do’s op een rijtje
We hebben nu lokale SEO besproken op een niveau, waarmee jij zelf aan de slag kunt. Start direct met het regelen van onderstaande zaken en heb je hulp nodig? Dan weet je ons te vinden!
- Zorg dat je veel positieve reviews krijgt van jouw klanten en bezoekers en reageer hier ook op;
- Vermeld je naam, adres en telefoonnummer niet alleen op jouw eigen site, maar op zoveel mogelijk sites van respectabele organisaties. Je kunt je huidige vermeldingen checken door deze zoektermen te Googelen: [bedrijfsnaam] -site:websitenaam.nl;
- Maak een compleet Google Mijn Bedrijf profiel en vermeld regelmatig links naar jouw eigen website door te posten, producten toe te voegen en foto’s te linken.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.