Werk je als ondernemer, dan zul je de term SEO inmiddels wel moe zijn. Je lokale vindbaarheid in 2020 verbeteren is echter wel belangrijk! Je doet dit onder andere door het toepassen van zoekmachineoptimalisatie. Maar niet alleen, want SEO en copywriting is een als een 60-jarig huwelijk: los van elkaar niet voor te stellen!

Wat is lokale SEO?

SEO laat zich omschrijven als álle activiteiten, die je uitvoert om jouw webpagina’s te laten stijgen in de organische resultaten van de zoekmachines. Door in te zetten op, voor jou, relevante zoekwoorden- en termen kun jij jouw zichtbaarheid en vindbaarheid verbeteren. 

Je kunt je nu vast voorstellen dat lokale SEO onlosmakelijk verbonden is met dit deel van zoekmachinemarketing. De zoekwoorden- en termen zijn echter nu volkomen gericht op de lokale markt, dus denk aan ‘bloemenwinkel Nijmegen’ of advocaat in Emmen.’ 

Maar liefst 80% van alle zoekopdrachten zijn gericht op diensten, evenementen en producten in de buurt van de bezoekers. Ruim 50% van deze mensen komt terecht bij organisaties in de buurt (Think with Google, 2019), dus hoe mooi zou het zijn als jouw aanbod hier verschijnt. 

Zo kun jij jouw lokale vindbaarheid in 2020 verbeteren

Dit is natuurlijk allemaal heel aantrekkelijk, want wie wil er nu niet boven in de zoekmachines verschijnen, maar hoe pak je dit slim aan? Hoe duw jij jouw organisatie naar boven, zodat potentiële kopers in de regio naar jou toekomen? Je zult misschien denken dat het volledig om jouw website draait, maar niets is minder waar! Dit zijn de factoren die allemaal een duit in het zakje doen:

  • Allereerst natuurlijk de regio waarvandaan de potentiële klant de zoekopdracht uitvoert. Als zij bloemenwinkel intypt in Amsterdam, dan kom je niet in Groningen uit;
  • De contactgegevens van jouw bedrijf;
  • Reviews van je klanten wegen behoorlijk mee;
  • Google Mijn Bedrijf profiel volledig invullen en ook wekelijks benutten;
  • Categorieën en zoekwoorden op je Google Mijn Bedrijf profiel;
  • De activiteiten op social mediakanalen, maar ook de check-ins op je bedrijfslocatie;
  • Organische ranking van jouw bedrijfswebsite, dus zet in op zogenaamde regiopagina’s.

Verschijnen in de ‘map pack’

Al deze factoren verbeteren jouw positie, maar in de zogenaamde ‘map pack’ komen is helemaal super. Je zult misschien denken: wat is eigenlijk een map pack? Voorheen werd dit ook wel de local pack genoemd, maar het is niets anders dan de top 3-vermeldingen van lokale organisaties. Op onderstaande afbeelding kun je goed zien wat ik bedoel. Het is voor de hand liggend dat deze bedrijven meer traffic naar hun website genereren. Waardoor het aantal conversies ook eenvoudig stijgt. 

Ondanks dat er veel factoren meespelen in jouw lokale vindbaarheid en zichtbaarheid zijn je organische rankings óók gewoon van belang. Onder deze top 3 vind je immers de best rankende websites, dus daar zou je heel goed tussen passen!

Hoe zet ik regiopagina’s in?

Hierboven in de opsomming had ik het al even over het inzetten van zogenaamde regiopagina’s. Wat bedoel ik hiermee en hoe pas je dit zelf slim toe op je website? Stel je wilt gevonden worden als mensen ‘tekstschrijver Maastricht’, dan zou je een complete pagina aan dit zoekwoord kunnen wijden. 

Start met het voorstellen van jezelf en het omschrijven van jouw werkzaamheden in deze regio. De bezoeker krijgt direct een goed beeld van jouw kennis en kunde. Verdiep vervolgens een beetje, waardoor jij jouw specialiteit benadrukt. Wees ook niet te verlegen om hier wat recensies van klanten toe te voegen. 

Eén ding wat veel ondernemers vergeten in hun teksten is het benoemen van de voordelen. Wat gaat jouw product of dienst toevoegen in het leven van de klant? Wat maak jij beter, goedkoper, sneller, groter, mooier of leuker? Als je dan toch bezig bent kun je direct ook omschrijven wat ze mislopen als ze geen gebruikmaken van jouw aanbod. Niemand wil een kans missen!

Sluit af met het toevoegen van wat call-to-action buttons en jouw contactgegevens, want dit laatste is ook direct weer goed voor je ranking in het algemeen. 

Transitie van zoekwoorden naar gesproken zoektermen

Inmiddels heb ik al behoorlijk wat tips verwerkt in dit stuk over lokale vindbaarheid in 2020 verbeteren. Ik wil er nog even een stukje aan toevoegen over voice search. We bevinden ons namelijk in een tijd, waarin ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Eén van de transities die we nu doormaken is die van getypte zoekwoorden naar gesproken zoektermen. 

Hier zou ik een boek over kunnen schrijven, maar er gaat gewoon wat veranderen in het SEO-landschap. Ruim 20% van de mensen gebruikt tegenwoordig hun stem om zoekopdrachten in te spreken, waardoor zoekwoordenonderzoek een nieuwe dimensie krijgt. Een simpele zoekopdracht, zoals ‘dameskapper Amsterdam’ kan nu zomaar veranderen in ‘dameskapper in Amsterdam die nu open is.’ 

Houd hier rekening mee in je (lokale) SEO-strategie, maar ook met het updaten van je vermelding op Google Mijn Bedrijf. Als Google denkt dat jij op Hemelvaartsdag open bent, maar bezoekers staan voor een dichte deur, omdat jij je openingstijden online niet hebt aangepast… Dan zie je die potentiële afnemers niet meer terug! 

Wil jij meer weten, een informatiepakket ontvangen? Stuur een WhatsApp naar +31 (0)6 55 13 37 33 of neem contact op via één van de andere opties!

Laat een reactie achter