Om hoog in de zoekmachines te scoren maakt een goede tekstschrijver gebruik van seo, ook wel search engine optimization. Voor mijn gevoel wordt er soms wat teveel de nadruk gelegd op seo, want sterke teksten zijn belangrijker dan Google tegemoetkomen. Er worden longtail keywords en short tail keywords ingezet, maar wat is het verschil? 

Een voorbeeld van een short tail keyword is bijvoorbeeld auto. Dit is een korte zoekterm, waardoor de concurrentie énorm is. Een iets langere zoekterm, zoals auto kopen maakt het zoekvolume al wat kleiner, waardoor je meer resultaat zult behalen. 

Longtail keywords

Lontail keywords zijn zoektermen die bestaan uit minimaal drie zoekwoorden. Hierdoor wordt de zoekopdracht specifieker en krijg je alleen relevante resultaten te zien. Als jij, als autoverkoper, in plaats van auto kopen de lange zoekterm grote gezinsauto met panoramadak kopen gebruikt, dan daalt het zoekvolume van 117 miljoen naar 71.600. 

Hierdoor krijg je wellicht minder hits, maar wel enkel bezoekers die ook echt op zoek zijn naar dat ene product dat jij aanbiedt. De conversie zal hierdoor exorbitant stijgen. 

Zo vind je jouw lange zoektermen

Natuurlijk weet jij waar jouw (potentiële) klant naar op zoek is, waardoor je ook de juiste zoektermen kunt formuleren. Hoe specifieker, hoe beter. Maak vooral gebruik van de Google tools, die je hierbij kunnen helpen. Denk dan aan de Google Keyword planner, waardoor je de prognoses in het zoekvolume kunt raadplegen. Daarnaast heb je Google Suggest. Die helpt je bij het omzetten van Short Tail Keywords in Longtail Keywords. 

Laat een reactie achter