Skip to content

Maak jouw eigen brand book + brand book voorbeeld!

Bij Gabriëlla Media kunnen we je ook adviseren en begeleiden op weg naar jouw eigen brand identity. We hebben specialistische kennis in huis, zodat we jouw goed kunnen begeleiden. Veel van jullie zullen binnenkomen via loft18 / branding&design, maar schrik niet: je bent aan het juiste adres 😉 Staat jouw huisstijl, personal branding of brand identity vast? Dan is het tijd voor het maken van een brand book.

Wat is een brand book?

Een brand book – ook wel brand guide, brand manual, style guide, brand toolkit of visual identity guide – is een officieel document. Veel bedrijven, ondernemers en projecten missen echter dit belangrijke onderdeel van de bedrijfsdocumentatie. In het boek / document staat omschreven hoe jij jouw identiteit visueel wilt weergeven. Neem alleen de huisstijl, logo’s en fonts op of omschrijf eveneens het bedrijfsprofiel en communicatierichtlijnen.

Stappenplan voor het maken van jouw brand book

  1. Maak een opzet en zet de lijnen uit van jouw visuele merkboek;
  2. Zet een aantrekkelijk document op en wees niet bang om mooie afbeeldingen te gebruiken;
  3. Laat het document checken door een specialist en zorg ook dat de teksten in orde zijn;
  4. Opslaan, exporteren, publiceren ✔

Laat je huisstijl niet verstoffen

Jouw huisstijl is iets wat jouw klanten herkennen. Hoe vaker ze het zien, des te meer ze zich identificeren met jouw bedrijf. Je kunt je voorstellen dat dit effect wegvalt als je continu andere stijlen toepast. Consistentie is key. Als je geen brand book gebruikt, dan kunnen marketeers – en alle anderen – jouw bedrijf neerzetten, zoals ze zelf willen. Variatie is geen probleem an sich, maar doordat de herhaling dan wegvalt mis je dit voordeel als ondernemer. Werk je voornamelijk online? Dan moet je ook rekenen dat consistentie bijdraagt aan je expertise en betrouwbaarheid.

Het gehele werkt mee aan het creëren van de guidelines van jouw bedrijf. Copywriters, designers, marketeers: iedereen heeft een deel in de creatie en vaststelling van jouw stijl. Niet te vrij, maar zeker niet te strak, want je wilt de creativiteit ook niet belemmeren. Komen nieuwe medewerkers de branding afdeling verrijken? Wees er dan ook zeker van dat ze deze informatie onder ogen krijgen.

Wat moet je zeker opnemen in je brand book?

Verderop in dit artikel zullen we ook zeker een brand book voorbeeld presenteren, waaronder die van onszelf. Gabriëlla Media heeft zelfs meerde brand books, want sommige initiatieven hebben een eigen huisstijl / beeldmerk. Ieder brand book heeft een eigen vorm, maar de kern van de documenten zijn meestal overeenkomstig:

  1. Over ons / about the brand
  2. Visuele richtlijnen
  3. Communicatierichtlijnen

About the brand

  • De visie
  • Missie
  • Waarden
  • Doelstellingen
  • Doelgroep

Hier hoef je niet al teveel over uit te wijden, want een pagina’s lange uitleg over de missie en doelen van het bedrijf zijn niet op hun plek in een merkboek.

Visuele richtlijnen

Deze sectie verdient juist wel weer veel aandacht, want je huisstijl en grafische vormgeving is essentieel. Dit zijn de beelden die je zeker dient te vermelden:

  • Het logo (kleuren, verhoudingen, variaties, maar ook voorbeelden van hoe het niet moet)
  • Kleuren en toepassing van het Beeldmerk
  • Eventuele slogan en waar deze moet worden afgedrukt
  • Kleurgebruik (primaire- én secundaire kleuren)
  • Welke lettertypes (fonts) gebruik je voor de titels, body, logo’s etc
  • Stijl van de fotografie, afbeeldingen, video’s, iconen en patronen

Communicatierichtlijnen

  • Taalgebruik: hoe communiceer jij richting je doelgroep?
  • Heb je speciale afkortingen, hashtags, nummers, titels of gebruik je bijvoorbeeld enkel hoofdletters?
  • Lange alinea’s bomvol tekst of enkel korte, simpele stukjes letters
  • Tone of voice: casual taalgebruik, humoristisch, intiem of chique / formeel: neem het mee in je brand book
  • Welke e-mailhandtekening pas je toe
  • In welke stijl worden je blogs, longreads, productomschrijvingen geschreven?
  • Social media: hoe vaak post je, op welke tijden en met welk doel?

Vooral de laatste punten zullen regelmatig veranderen, want sociale platformen zijn aan veranderingen onderhevig. Ook de tijdsgeest is niet stabiel, dus zorg ervoor dat ook jouw visuele guidelines af en toe worden geüpdatet.

Het design van jouw business brand book

Zorg ervoor dat je eerst een ontwerp hebt, voordat je aan de slag gaat met het uiteindelijke design. Laat je het boek ontwerpen door jouw design-afdeling, dan is het van belang dat jullie nauw samenwerken. Je wilt dat je medewerkers de vibe en jouw visie feilloos aanvoelen. Het boek moet niet propvol staan met teksten en het design moet identiek zijn aan de uitstraling van jouw corporate identity. Twijfel je? Vraag zeker een second opinion aan of besteed het design uit aan een professional.

Brand Book Voorbeeld

Brand Book voorbeeld | Adidas | Visual Guidelines
Brand Book Adidas (2016)
Brand Book Coca Cola
Visual Guideline Nanette Lepore
Echelon

Wil jij geen tips missen, waarmee jij jouw bezoekers omtovert in klanten? Schrijf je in voor de nieuwsbrief. Heb je interesse in een gratis informatiepakket, dan kun je dat hier bestellen.

Laat een reactie achter





Pas de grootte van de tekst aan
Contrast