Marketing voor kleine bedrijven

Wil jij als klein bedrijf of als zzp’er je portfolio uitbreiden, of meer verkopen, dan denk je misschien dat je zonder grote investering niet ver komt. Grote bedrijven hebben goed gevulde potjes en daar kun jij als eenpitter, of als kleine onderneming, natuurlijk niet tegenop. Toch? Maar Marketing voor kleine bedrijven hoeft niet zo kostbaar te zijn om een groots effect te hebben, echt niet!

Allereerst is het belangrijk dat je bedenkt wat jouw USP’s zijn; waarin onderscheid jij je? Heb jij een bepaalde expertise? Heb jij de beste klantenservice of werk je met een uniek systeem? Alles wat voor jouw doelgroep van belang is, is voor jou een speerpunt. Als kleine ondernemer heb je vaak diverse voordelen:

  • Kleinschalig, dus persoonlijk;
  • Sneller schakelen en dus flexibeler qua inzet en organisatie;
  • Werken lokaal en kunnen hier gebruik van maken in hun SEO;
  • Snel beslissingen nemen en door naar het volgende level.

Maak jezelf zichtbaar en succes volgt

Welke marketingmiddelen je ook gaat gebruiken; consequent zijn en continu er zijn voor je klant is het belangrijkste. Door tijd te investeren hoef je niet, of nauwelijks, financiële middelen tot je beschikking te hebben. Zo zet jij marketing voor kleine bedrijven in voor jouw organisatie:

  1. Zorg ervoor dat je de beste wordt in jouw vak. Lees, kijk tutorials, volg cursussen, verdiep je in concurrenten en blijf.in.ontwikkeling;
  2. Ga te allen tijde bezig met jouw website vindbaar maken. Gebruik bij voorkeur WordPress met indien nodig webwinkelsysteem WooCommerce. Installeer seo-vriendelijke plugins en publiceer voor het lieve vaderland weg;
  3. Trek elke week tijd uit voor je (online) marketing. Zeker als je een beginner bent of wilt groeien, dan is 75% van je tijd bezig zijn met marketing geen overbodige luxe;
  4. Werk persoonlijk. Hanteer geruime openingstijden, wees ontzettend klantvriendelijk, heb voldoende tegemoetkomingen voor je klanten en geef van alles weg. Let op: JIJ bent het visitekaartje van jouw onderneming;
  5. Heb je iets moois geschreven, geproduceerd, gebakken, gefilmd, gefotografeerd of gemetseld? Laat het zien. Deel niet alleen een foto op je nieuwspagina, maar schrijf er een blog omheen, publiceer het op al je social mediakanalen, verfilm het, maak er een infographic van. Kortom, creëer!;
  6. Stop tijd in SEO – search engine optimization. Kom zo hoog mogelijk in de zoekmachines, door jezelf te profileren op jouw vakgebied / dienst / product + woonplaats;
  7. Gebruik beoordelingen, testimonials of reviews van je opdrachtgevers om jezelf te promoten. Grote bedrijven, maar vooral binnen de marketing voor kleine bedrijven is dit essentieel. Wat anderen over je zeggen telt 10 x zwaarder dan wat jij over jezelf te vertellen hebt;
  8. Bouw een netwerk op! Ga erop uit. Netwerkbijeenkomsten, pitchen, Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest; alles waar jij jezelf zichtbaar kunt maken moet je aangrijpen.

Wil jij meer informatie gericht op jouw branche of bedrijf? Reserveer de gratis intake en we kijken wat jij nodig hebt om van jouw bezoekers klanten te maken.

Leave a Reply