Sinds de opkomst van social media ben ik al online aanwezig, terwijl ik nooit echt het gevoel had dat ik er goed aan deed. Marketing zonder social media leek me echter een ver-van-mijn-bed-show, dus toch maar continu mijzelf pushen. Totdat een vriendin (hi!) mij vertelde dat zij Instagram van haar telefoon had gegooid.

Stoppen met social media

Bij mij gingen de radertjes ook draaien en ik besloot de social apps te verwijderen van mijn te dure iPhone, die ik onder andere kocht voor het fabriceren van alle content. Gek genoeg voelde dit proces als een opluchting en dat terwijl ik (online) ondernemer ben. Niet meer staren naar het scherm voor die vervelende captions, de mooiste foto maken of uitzoeken of in canva eindeloos quotes ontwerpen. Best leuk om creatief bezig te zijn, maar man, man, man, wát een druk.

Social mediakanalen zijn echt bronnen van afleiding en als je niet uitkijkt ook nog eens super verslavend, want laten we eerlijk zijn. Elk vrij momentje heb je dat toestel weer vast en scrollen maar! In het OV, op het toilet, op de bank, tijdens je werk en in bed. Kortom, geen goed nieuws!

Ik ben inmiddels een paar weken verder en heb Instagram, Facebook en TikTok niet meer aangeraakt. HEERLIJK! Toch krijg ik vragen van andere ondernemers: hoe maak je jezelf nu zichtbaar? Waar blijven je filmpjes nu? Is de eerste stap richting faillissement in de huidige pandemie?

Waarom ben jij ondernemer geworden?

Ik kan je wel vertellen dat ik niet alle wijsheid in pacht heb, maar wat ik wel weet is dat ik bewust ondernemer ben geworden en niet om failliet te gaan 🙂 Ik vind al die prikkels nogal heftig. Dat leuren om klanten, terwijl ik mijn opdrachtgevers altijd adviseer om vooral te gaan voor kanalen die bij ze passen. Er is niets vervelender dan al je energie kwijtraken aan werkwijzen die buiten jouw comfort zone liggen. Dus als Instagram, Facebook en TikTok niet bij je passen, dan wordt het tijd om op zoek te gaan naar iets anders. (Net zoals Lush deed een tijdje terug!)

Waar haal je dan jouw klanten vandaan?

Ik heb mijn Analytics erbij gepakt en alles tot op de bodem uitgezocht en wat denk je? Het verkeer dat binnenkomt via social media is slechts een heel klein percentage van mijn bezoekers, dus absoluut niet de moeite en stress waard! Ik krijg veel opdrachten binnen via de organische zoekresultaten, dus verdiep je absoluut in zoekmachineoptimalisatie.

Daarbij zijn er veel alternatieven voor het eindeloos scrollen, zoals:

  • Workshops geven;
  • Spreken op evenementen;
  • De media opzoeken;
  • Je social media marketing uitbesteden, zodat je zelf je rust bewaakt;
  • Gebruik zoekmachines Youtube & Pinterest;
  • In-depth artikelen schrijven;
  • Netwerken;
  • E-mailmarketing.

Belangrijk voor de groei van jouw bedrijf is niet persé ondernemen zonder social media, maar productief zijn. Wees gelukkig en productief, zodat je stappen zet om je doelen te behalen.

In-depth artikelen schrijven

Alle opties spreken wel voor zich, maar over deze in-depth artikelen wil ik nog wel wat zeggen. Een post op Facebook is na twee dagen allang weer weg en op Instagram na enkele minuten alweer. Een extra lang artikel, waarbij je de link legt met de wetenschap, gaat jaren mee. De zoekmachines zullen blij met je zijn, want die zijn juist op zoek naar waardevolle content. Denk aan artikelen met minimaal 3000 woorden, zodat je lezers écht vinden waar ze naar op zoek zijn. Geloof me, dit gaat je klanten opleveren.

Marketing zonder social media is dus absoluut niet onmogelijk, want er zijn zat alternatieven, die veel minder energie kosten.

Laat een reactie achter