Het is bijna Pasen en winkelketens spelen daar uiteraard op in. Ze maken je lekker met paaseieren, vrolijke decoratie en gele servetten. We weten allemaal dat dit niet hun uiteindelijke doel is, want het is een soort clickbait maar dan in real life. Als je namelijk op je fiets bent gestapt om die servetten te halen, dan zie je daar ook bijpassend servies en onmisbare versiering. Past ons huidige tafelkleed er wel bij? En o! Hebben we nog wel afbakbroodjes, smeersels en een eierschildermolen in huis? En zo werkt het online met microcontent: kleine stukjes content, die je binnenhalen en vervolgens doorverwijzen naar het oorspronkelijke bericht, product of inschrijfformulier.

Ik zou het hier bij kunnen laten, want volgens mij is het duidelijk genoeg, maar ik ben ook de beroerdste niet! We beginnen met de kenmerken, want waaraan voldoet een overtuigend stukje microcontent?

  • Leesbaar in 10 – 30 seconden, maar liefst nog minder;
  • Bevat een prikkelende titel;
  • Een prachtige afbeelding mag niet ontbreken;
  • Er zit een interessante lead achter.

Is de informatie die je aanbiedt relevant?

We leven in een jachtige maatschappij en hebben allemaal een concentratieboog van een amoebe en toch moet jij als ondernemer daar je weg weten te vinden. Dit doe je door lage verwachtingen te hebben en toch een enorme hoeveelheid content te produceren. Hoe meer jij jouw (potentiële) klanten geeft, des te meer je ervoor terugkrijgt. Op social media zie je eigenlijk vooral veel microcontent: een mooie afbeelding en een titel die jouw aandacht heeft getrokken? Klikken maar en + 1 bezoeker!

Maar hoe trek je nu de aandacht van je bezoeker? Door antwoord te geven op de vragen waar hij of zij mee zit. Als ondernemer ken jij je doelgroep en weet je waarom je klanten juist bij jou komen. Maak hier gebruik van door je veelgestelde vragen uit te lichten of door gratis tips voor in hun branche te bieden. Als jij hen het antwoord kan bieden waar ze naar op zoek zijn, dan bied jij relevante informatie aan voor jouw bezoekers.

Verschillende vormen microcontent

Nu je weet wat relevantie is en wat de kenmerken van microcontent zijn, dan weet je misschien ook al dat dit verschijnsel verschillende vormen kent. Start je designprogramma op of bel direct een handige freelancer, want er moet geproduceerd worden:

  • Korte video’s;
  • Memes en GIFs;
  • Opsommingen met handige weetjes;
  • Infographics;
  • Taartdiagrammen, staafdiagrammen en grafieken
  • Quotes vanuit wetenschappelijk onderzoek;
  • Gratis tips op sociale media;
  • Toffe afbeeldingen of mooie foto’s;
  • En tenslotte natuurlijk alles met een shockeffect.

Zorg dat de kleine krachtpatsers klikbaar zijn

Bijna zou ik het belangrijkste stukje tekst hier vergeten: zorg dat je content klikbaar is! Niets frustrerender dan een te kleine klikmarge. Jij maar klikken op het interessante bericht en er gebeurt niets of je klikt maar op de titel en er zit een url verstopt in enkel de afbeelding. Let hier goed op, want een verloren klikker is een verloren bezoeker!

Laat een reactie achter