Sinds de laatste update van het pin-platform Pinterest (ha, tripple P!) liggen de mogelijkheden op Pinterest voor het oprapen. Het platform is geschikt voor het opdoen van inspiratie op elk mogelijk onderwerp: interieur, schrijftips en het maken van een moodboard. Name it and you can do it! (ook als quote toe te voegen aan je pinboard ;)). Maar, als je inspiratie opdoet voor je nieuwe woning, dan zou het toch ook ontzettend handig zijn dat je direct de items kunt kopen. En daar werd Pinterest Marketing geboren!

Wat is Pinterest Marketing?

Je diensten of producten promoten op Pinterest. Dit doe je door afbeeldingen toe te voegen aan je borden, die weer verwijzen naar je website. Klikken mensen op één van jouw pins? Dan komen ze direct op de pagina waar die afbeeldingen op staat. Hierdoor kun je veel verkeer naar je website genereren. Als je slim bent zet je direct een strategie op, zodat de bezoekers ook ergens naar toe worden geleid, zoals een nieuwsbrief of een offerteaanvraag. Natuurlijk is communicatie, ook online, pas echt effectief als je consistent bent. Wij leveren bijvoorbeeld consistent ijzersterke teksten en werken dit door in onze strategische communicatie op sociale media. Als je eens in de week 100 interessante afbeeldingen, quotes of infographics pint, dan is dit lang niet zo sterk als dagelijks 10 x pinnen. Om te starten kun je vast wat handige tips gebruiken, dus here we go:

  • Geef je borden slimme namen, zodat ze goed gevonden worden. Yep, ook hier ligt de focus weer op de seo!;
  • Voeg een omschrijving van je bord toe;
  • Licht de borden die voor jouw bedrijf kenmerkend zijn uit op je overzichtspagina. Je leest hier hoe je dat doet;
  • Heb je een blog geschreven en gebruik je een opvallende afbeelding (uit 2014) als omslagfoto? Not done! Update zo af en toe deze afbeeldingen of nog beter: creëer er meerdere tegelijk, zodat er voor ieder wat wils is;
  • Zoek meer volgers. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken:
    • Druk je pinterest logo op je bedrijfscommunicatie;
    • Vraag op andere kanalen je publiek om je te volgen;
    • Neem het mee in je nieuwsbrief door bijvoorbeeld een categorie uit te lichten;
    • Voeg de pin-button toe op je website;
    • Deel inspiratieborden, die voor je doelgroep relevant zijn, in je blogs;
    • Etc.
  • Claim je account door het te linken aan je website én koppel je account aan andere kanalen, zoals Youtube.

Doen je pins het goed?

Het is wel belangrijk dat je jouw strategie goed uitwerkt. Welke borden gaan goed en welke pins worden super bekeken? Meten is weten, dus ga direct naar jouw sociaal overzicht op Pinterest. Bij mij gaan de volgende borden nu (april 2019) als een speer:

Weet je nog niet precies wat Pinterest inhoudt en wil je dit wel weten? Ga dan eens op zoek naar goede literatuur en type de term eens in op Google of bekijk onze eigen dochteronderneming Pinterest Marketing Strategie.

Laat een reactie achter