Als je Gabriëlla Media B.V. al langer volgt, dan ben je vast en zeker eerdere posts over dit platform tegengekomen. Ik schreef al over het stappenplan voor Pinterest Business, over Pinterest marketing en maakte de Pinterest Checklist. Vandaag wil ik je meenemen over invloed van Pinterest op je SEO, want hiermee kun je zeker veel verkeer genereren!

Wat is Pinterest SEO?

Waar vroeger dit platform met name werd gebruikt om inspiratie voor je interieur of tuin op te doen, kun je er vandaag de dag echt alles vinden. Het is namelijk niet een ‘gewoon’ social mediakanaal, maar een ware zoekmachine. Ruim 400 miljoen mensen dwalen maandelijks rond op dit medium, waardoor jij een mooi graantje kunt meepikken.

Heb jij een webshop, dan hoort Pinterest simpelweg thuis in jouw marketingstrategie. Ook voor diensten en bloggers is dit een mooie kans, maar in de e-commerce is het onmisbaar. Gebruik in je content, borden en pins de juiste zoektermen voor jouw doelgroep, want Pinterest SEO is uiteindelijk niets anders dan zoekmachineoptimalisatie.

Customer journey op Pinterest

Pinterest heeft zelf onderzoek gedaan naar de customer journey op hun platform. Hieronder zie je enkele van de resultaten, wat op het volgende neerkomt:

  • 90% van de mensen doet vooronderzoek op Pinterest en vindt dat dit platform bijdraagt aan het maken aan hun uiteindelijke aankoop;
  • 78% is enthousiast over de content van merken op Pinterest;
  • 66% koopt daadwerkelijk iets, nadat ze content voorbij zagen komen op Pinterest.

Pinterest drijft verder het meeste verkeer naar jouw site, ten opzichte van andere sociale platformen, zoals Facebook, Snapchat en Twitter.

Hoe werkt Pinterest SEO?

Omdat we graag willen dat jij succesvol bent, helpen we je graag om je Pinterest winstgevend te maken. Volg onderstaand stappenplan en maak van jouw profiel een money machine!

  1. Zorg ervoor dat jouw profiel volledig is ingevuld en een handige gebruikersnaam heeft. Maak een bio aan, waarin je exact omschrijft waar jij je doelgroep mee op weghelpt of wat jouw producten zijn;
  2. Koppel je account aan je website, dankzij de tag. Deze tag is vergelijkbaar met de Facebook Pixel; essentieel voor het bijhouden van je statistieken, maar ook nodig voor de verificatie;
  3. Stel doelen. Verdiep je in jouw doelgroep, je doelen en de customer journey van jouw klanten. Vraag jezelf af waarom jij Pinterest SEO wilt gebruiken en welke doelen je ermee wilt behalen;
  4. Voer een zoekwoordenonderzoek uit, want dit is áltijd de basis. Het achterhaalt het zoekgedrag van jouw doelgroep, dus dit is waarop jij jouw content gaat baseren. Verdiep je ook in de ‘guided search’, want hiermee kun je toch een mooie focus aanbrengen (zie foto hieronder);
  5. Kies voor een stijl die aansluit bij jouw site of shop. Dit zorgt voor herkenning en geeft bezoekers direct een vertrouwd gevoel. Blijf je borden en pins altijd optimaliseren, zodat je een georganiseerd en esthetisch geheel tot stand brengt;
  6. Let op de juiste proporties en afmetingen! De juiste afmetingen veranderen soms, maar momenteel is dit de anatomie van een pin in een notendop: de ratio is 2:3. Ook goed om te weten is dat kleurrijke afbeeldingen, die meerdere opvallende kleuren hebben, meer worden gerepinned!;
  7. Voor Pinterest SEO geldt uiteraard, net als bij reguliere zoekmachineoptimalisatie, dat zoekwoorden en uitvoerige- en gedetailleerde teksten zwaar wegen. Zet in op longtail zoekwoorden en gebruik ook je bedrijfsnaam regelmatig, want dit is voor Google een teken dat je lekker bezig bent. Ook is het essentieel om zoekwoorden te gebruiken in je titels, omschrijvingen en url’s, want dan kom je pas echt goed uit de verf;
  8. Post frequent en houd je kennis actueel, want er verandert regelmatig iets aan de werkwijze en het algoritme. Zorg altijd voor relevante afbeeldingen en breng deze ook goed in beeld, want dan doe je direct je voordeel met image based search.
Guided search – Pinterest SEO
Zo werkt het Pinterest algoritme

Pinterest gebruik diverse factoren om de juiste pins te koppelen aan verschillende zoekopdrachten. Dit zijn de belangrijkste factoren:

  1. Pin kwaliteit (aantal repins, populariteit en engagement);
  2. Kwaliteit van de pinner, dus jouw initiatief (hoe vaak deel je content van anderen, reageer je op pins en deel je populaire content?);
  3. Domeinscore van jouw website (stel ook rich pins in en creëer waardevolle content!);
  4. Relevantie van het onderwerp.
Optimaliseer direct jouw Pinterestkanaal

Ga strategisch te werk en voeg zoekwoorden toe aan de volgende plaatsen om je Pinterest SEO te optimaliseren:

  • De titel en de omschrijving van de pin;
  • Profiel;
  • Titels en omschrijvingen van de borden;
  • Gelinkte paginatitel;
  • In de afbeelding.

Voeg ook hashtags met keywords toe, want die werken ook op Pinterest! Én vergeet de call-to-actions niet!

Pinterest SEO voorbeeld

In onderstaande afbeelding zie je slim gebruik van zoekwoorden en copywriting. De zoekterm (kids face masks) staat in de titel én in de omschrijving, net als relevante termen, zoals reusable, washable en comfort.

Bron: neilpatel.com

Pinterest afmetingen 2020

Profielfoto 165 x 165
Bord display 222 x 150
Bord Preview 600 x 600
Vierkante pin 600 x 600
Portretpin 600 x 750
Lange pin 600 x 1260
Pinterest ad 1000 x 1500

Zet jij Pinterest SEO al in voor jouw organisatie?

Even sparren? Bel 085-0062866, mail gabriella@gabriellamedia.nl of stuur een WhatsApp naar 06-55133733

Laat een reactie achter