Eerder schreef ik al een artikel over citymarketing, wat ik nu opvolg met wat voorbeelden op het gebied van provinciale marketing. 

Jaren geleden was Drenthe volop in het nieuws met haar proefwonen-campagne. Ze hadden met name aandacht voor jonge gezinnen, en tweeverdieners, die oorspronkelijk uit de provincie komen. Zij kregen de kans enige tijd te verblijven in de provincie om te kijken of ze eventueel weer terug wilden verhuizen. Mocht zekerheid qua werk een struikelblok zijn, dan wilde de provincie daar zeker in meedenken. Een interessante vorm van provinciale marketing. 

Naast Drenthe is ook Friesland een tijd lang bezig geweest met de campagne ‘Beleef Friesland’. Na enkele jaren hun pijlen te richten op Nederlanders, Belgen en Duitsers werd dit jaar met ‘Leeuwarden Culturele Hoofdstad‘ écht alles uit de kast getrokken. De provincie kwam zelfs op de lijst van National Geographic met wereldwijd de beste plaatsen om te bezoeken als toerist. Daarnaast lanceerde ze het merk ‘Fryslân Style, waarbij de focus ligt op het toerisme. Kortom, er wordt niet stilgezeten in de verschillende provincies. 

Er gaat niets boven Groningen

Denk je aan Groningen, dan komt misschien de term ‘er gaat niets boven Groningen‘ in je op. Er is echter veel meer gaande in deze Noordelijke provincie op het gebied van city- en provinciale marketing. Zo wordt de provincie gepromoot als vaarprovincie bij uitstek, waarmee ze natuurlijk de strijd aan gaan met het waterrijke Friesland

Er valt nog veel te zeggen over de marketing van gebieden, steden en provincies. Ik zal hier dan ook vaker artikelen over schrijven. 

Laat een reactie achter