QR code Marketing: go or no go?

QR-codes, wat zijn dat ook alweer? De afkorting staat voor quick response code. Het is een soort streepjescode, maar dan in vierkante vorm. Allerlei vormen van promotie kunnen worden opgenomen in dit marketingmiddel. Als je wel eens een pakketje hebt verzonden, dan heb je vast gezien dat de track and trace code ook wordt gescand. Dit is slecht één van de vele voorbeelden van QR code Marketing.

QR-code Marketing | QR-code gebruiken

Hoe werkt QR code Marketing?

Ondanks dat deze vorm van mobile marketing al meermaals is doodverklaard, is het eigenlijk een enorm handig middel. Je scant dit gek uitziende vierkantje en komt direct op de website waar je moet zijn. De codes kun je op allerlei promotiemiddelen drukken om je klanten, zonder enige moeite, een duwtje in de juiste richting te geven.

  • Druk het op facturen voor een kortingscode;
  • QR-codes op flyers, zodat prospects direct bij jouw digitale visitekaartje uitkomen;
  • In advertenties: meer waarde voor minder geld;
  • Bij digitale producten om extra uitleg te bieden;
  • Op verpakkingen voor een uitleg op video;
  • Een qr-code bij een paspop, zodat je de complete outfit kunt shoppen met één druk op de knop;
  • Link naar telefoonnummer of automatische sms verzenden;
  • Een e-mailadres opslaan of andere contactgegevens delen;
  • Bedrijfslocatie laten zien (Google Maps);
  • Linken naar sociale mediakanalen;
  • etc.

Wat zijn de voordelen van QR code Marketing?

  • Een goedkoop en effectief communicatiemiddel;
  • Extra contactmoment met (potentiële) klanten;
  • Krachtige vorm van mobile marketing;
  • Je kunt de actie vanuit de code zelf invullen.

Waar wordt de QR code toegepast?

Deze vorm van mobile marketing is momenteel helemaal hip, tijdens de coronacrisis. De overheid zet dit vierkantje nu ook in om mensen die gevaccineerd, of een testbewijs hebben, toegang te bieden tot diverse faciliteiten. Denk aan de horeca, culturele sector of zelfs onderwijsinstellingen.

Hoewel het beleid rondom Covid-19 nogal wordt betwist, ligt het zeker niet aan de QR-code. Deze is effectief, betrouwbaar en werkt eenvoudig.

Language recognition

Los van de globale pandemie is de alternatieve streepjescode ook op andere vlakken inzetbaar. Denk aan het aanbieden van relevante content in de moedertaal van de gebruiker. In het toerisme zou dit echt een kostenbespaarder zijn, maar ook een duurzame keus. Denk aan het aanbieden van menukaarten in de moedertaal of een uitleg van een toeristische attractie, die eenvoudig via de smartphone geraadpleegd kan worden.

Beveiligde omgeving

Wanneer een specifieke doelgroep meer rechten verdient dan de rest van de mensen, biedt het zwart-witte blokje eveneens uitkomst. Door de code te scannen met de smartphone kunnen bijvoorbeeld abonnementhouders of klanten, hun toegangsgegevens invoeren. Hierdoor krijgen ze exclusieve toegang tot hun persoonlijke klantomgeving, waarbij mensen zonder die rechten dit niet hebben.

Wat vind jij van QR-code Marketing? Pas je zelf deze vorm van mobile marketing ook toe? Heb je vragen of ideeën? Neem direct contact met onze denktank op.

Delen:

nl_NLNederlands