Ramadan marketing – inclusief voorbeelden!

Ramadan marketing en advertising

We schreven het op Instagram al, maar het is weer tijd voor de Ramadan. Ramadan is een tijd voor verbroedering en bezinning, waarbij het vasten centraal staat. Dit is een belangrijke periode voor moslims, maar ook een mogelijke piek in jouw sales. Denk daarom goed na of Ramadan marketing voor jou ook een goed idee is!

Waarom is Ramadan marketing aantrekkelijk?

Ik wil nogmaals benadrukken, net als ik op Instagram al uitte, dat het samenzijn en de religieuze overtuiging vele malen belangrijker is dan het commerciële deel. That being said…

De Ramadan is wél een aantrekkelijke periode voor shops en sites. In deze periode worden er veel cadeautjes gekocht voor vrienden en familie en koopt men massaal mooie kleding om het leven te vieren. De voorbereidingen voor Eid al-Fitr (voorheen Suikerfeest) vragen ook om inkopen; van voedingswaren tot woondecoratie.

De cijfers

Maar wie zit er nou op Ramadan marketing te wachten? Nou, meer mensen dan je zal verwachten! De Ramadan gerelateerde e-commerce omzet was in 2021 volgens Euromonitor $ 3,3 miljard, waarbij het grootste deel van de aankopen werd gedaan vanuit de Golfstaten.

In 2022 vond er al bijna een verdubbeling van deze piek plaats, want volgens het jaarlijkse Ramadan E-commerce report bracht de holy maand toen maar liefst $ 6.2 miljard extra sales op.

Welke producten zijn Ramadan-proof?

Hoe groot de salespiek dit jaar, in 2023, zal zijn? Dat is nog even gissen, maar we adviseren je zeker om je te verdiepen in de kansen voor jouw site en shop. Op instagram noemden we al wat voorbeelden van producten en diensten die interessant zijn, maar dit is de sweet spot voor Ramadan marketing:

  • Voedingsmiddelen en dranken;
  • Iftar-maaltijdpakketten;
  • Kleding en accessoires;
  • Woondecoratie;
  • Sieraden en parfums;
  • Elektronica en gadgets (als cadeau);
  • Reizen en vakanties;
  • Kookmaterialen en bakspullen.

Denk ook vooral aan traditionele kledij, zoals abaya’s, kaftans en hijabs.

Ramadan marketing tips en trucs

Om te beginnen: neem eens een kijkje bij de success stories die Google deelt. Daarbij is het belangrijk om respectvol, kundig en vol liefde te communiceren. Iedereen is gelijkwaardig. Dat je als ondernemer kansen niet laat liggen is logisch, maar handel altijd op respectvolle wijze.

Dan nu het stuk marketing, want je komt hier niet voor niets. Een goed voorbeeld vinden wij Queen Tarzi. Al sinds de lancering van het brand jaren geleden, mogen wij de persberichten, websteksten en productomschrijvingen voor de vegan luxury cosmetics lijn schrijven. Elk jaar in aanloop naar Eid al-Fitr lanceert Manizha een speciaal cadeaupakket. Ontzettend liefdevol, mooi én slim qua sales.

Daarnaast kan je voor jouw brand aan de volgende marketingmiddelen denken:

  • Een speciale ramadancampagne, waarbij je advertising en je uitingen aanpast aan deze periode;
  • Target ook op de moslimgemeenschap, zodat je direct een band opbouwt met deze community;
  • Speciale ramadan kortingen en aanbiedingsacties;
  • Social media is essentieel. Besteed aandacht aan de vastenperiode op je kanalen en bied ruimte voor de community om hun ervaringen te delen;
  • Ook dragen speciale posts, e-mailtjes, advertising, producten en diensten bij aan meer traffic en dus ook meer sales.

Voorbeelden van Ramadan-themed content

Succesvolle campagnes bevatten voornamelijk Ramadan-themed content, zoals:

  • Beelden die het belang van familie en vrienden benadrukken;
  • Speciale recepten voor traditionele Ramadanmaaltijden;
  • Tips en trucs, zoals hoe blijf ik alert en energie tijdens de vastenperiode?;
  • Motiverende quotes en berichten;
  • Donaties, vrijwilligerswerk en het communitygevoel versterken.
Ramadan campagne McDonalds
McDonalds Ramadan campaign
Coca Cola Ramadan 2023

Kortom, er is voldoende te doen. Als je 2024 wilt meepikken dan heb je geen seconde te verliezen. Kan of wil je niet zo snel schakelen? Ook geen probleem, maar maak dan wel alvast een evergreen page aan op je site. Hulp nodig met inclusieve teksten? Of creatieve campagnes? We’re here for you!