Feestdagenmarketing is een vak apart, maar wel onmisbaar voor een torenhoge winst tijdens de koude wintermaanden. Waar we ons als ondernemers voorheen met name voorbereiden op Sinterklaas en Kerst, zijn er inmiddels heel wat feestdagen bijgekomen. Gebruik Seasonal SEO voor meer traffic, een goede voorbereiding en jarenlang profiteren.

Feestdagenmarketing in een notendop

Cruciaal is om de marketing voor de feestdagen al vroeg in te zetten. Voor 2020 ben je eigenlijk al ietwat aan de late kant, maar als je nu direct begint dan zit je er nog warmpjes bij. Een veelgemaakte denkfout is namelijk dat kerst bijvoorbeeld een hoogtepunt kent op 25 december of Valentijnsdag op 14 februari, maar niets is minder waar. Mensen bereiden zich vaak voor en zoeken van tevoren al naar de beste cadeaus, recepten of activiteiten.

Hieronder heb ik een screenshot van Google Trends, waarin je ziet hoe het aantal zoekopdrachten naar ‘Black Friday’ zich ontwikkelt. In 2019 was Black Friday op 29 november, maar vanaf 10 november is er al een stijgende lijn zichtbaar. Begin je pas een week voor de dag zelf met campagnevoeren, dan zit je er dus mooi naast!

Wat is Seasonal SEO?

Seasonal SEO is een manier om je ‘seizoensverkopen’ in goede banen te leiden. In de zomer zullen mensen veel zoeken op ‘kinderzwembad’ en in de winter vrijwel niemand. In het jaar worden de dagen korter, eten we soepjes als lunch en steken we de haard weer aan. Hoogtijdagen voor de winterlaarzen, maar lopen we ook weer warm voor de cadeaupakketten.

Je hebt te maken met wisselende bezoekersaantallen, die vaak gericht zijn op een gebeurtenis of feestdag. Dit zijn voorbeelden van algemene piekmomenten, maar er zijn daarnaast ook zeker branche-specifieke momenten:

  • Sinterklaas;
  • Vaderdag & Moederdag;
  • Carnaval;
  • Valentijnsdag;
  • Black Friday en iets minder bekende Cyber Monday, waarbij er soms direct een heel weekend wordt besteed aan knallende aanbiedingen;
  • Kerstmis;
  • Halloween;
  • Singles day;
  • Etc.

Naast deze vaste feestdagen heb je ook nog releases en promoties, maar bestaat er ook nog een iets moeilijkere variant van Seizoens SEO. We bereiden ons iedere zomer wel voor op een hittegolf, maar wanneer precies die airco’s, zwembaden en parasols in de aanbieding moeten kun je niet vooraf plannen.

Hoe werkt seasonal SEO en hoe bereid jij je voor?

In de eerste plaats kun je al veel informatie trekken uit je analytics, maar ook je Google Search Console is een handig instrument. Door de trend te spiegelen aan de belangrijke feestdagen kun je zien waar de piek ligt. Dit zijn nuttige gegevens, want vooral als je een webshop hebt kun je hierdoor slim inkopen, extra hulp vragen en je acties plannen.

Als je flink aan de weg timmert op online gebied, dan zul je ook een stijgende trend in het aantal clicks kunnen signaleren, omdat je online positie verbetert. Dit is uiteraard goed nieuws, maar houd er wel rekening mee dat dit je cijfers kan beïnvloeden. Je ziet hieronder een trend van mijn webshop. De lijn is stijgend, maar je ziet ook duidelijk uitschieters. Ik heb een aantal van de pieken en dalen omcirkelt, zodat je kunt zien dat er wel degelijk invloeden zijn.

Nu we weten hoe we dit inzichtelijk kunnen maken is het tijd om het toe te passen op bepaalde zoekwoorden / trends / periodes. Neem bijvoorbeeld ‘Singles Day’, wat we vieren op 11 november. In Nederland echt nog een feestdag in opkomst, maar de dag krijgt steeds meer aandacht. Reden dus om hierop in te springen. Wil jij happy singles helpen deze dag te vieren? Bereid je dan jaarlijks goed voor.

De ontwikkeling van het zoekgedrag van de laatste vijf jaar heb ik hieronder in kaart gebracht met behulp van Google Trends. Helemaal links zie je 2016 en de afgelopen jaren is het aantal zoekopdrachten naar deze zoekterm intens toegenomen.

Aan de slag met jouw Seasonal SEO-strategie

SEO werkzaamheden nemen tijd, energie en denkwerk in beslag. Begin dus ruimschoots op tijd en besef goed dat het een continu proces is. Investeer nu de tijd en pluk er later de vruchten van!

  1. Maak een (content)planning
    Begin op tijd met plannen en schakel eventueel hulptroepen in, zodat je tijd genoeg hebt om je SEO-plannen doeltreffend te maken. Gebruik bij voorkeur een contentkalender, zodat ieder op de hoogte is van wat er te gebeuren staat. Plan hier ook promoties, specifieke niche-activiteiten en feestdagen op in;
  2. Zorg dat je content up-to-date is
    SEO is een vakgebied, waarbij je altijd in beweging moet zijn. Houd je concurrenten in de gaten, plan en speel in op actualiteiten. Het is nu eenmaal tijdrovend, maar content = king en hierdoor kun jij je écht onderscheiden. Denk aan lijstjes, filmpjes over een thema, recepten, cadeautips en toffe activiteiten en evenementen. Ook is het leuk om je productteksten tijdelijk aan te vullen, want dit is ook weer zichtbaar in de zoekmachines. Promoot het servies (speciaal voor de feestdagen), lekkere delicatessen voor het kerstdiner of een goede liefdesdrank voor Valentijnsdag;
  3. Gebruik evergreen content + url’s
    Het is slopend en onnodig om jaarlijks nieuwe pagina’s op te bouwen, want hierdoor breek jij jezelf af. Je bouwt een bepaalde status op en gaat dit het jaar erop weer opnieuw doen: NIET DOEN! Maak bijvoorbeeld één pagina voor jouw gift guide voor de feestdagen en update deze ieder jaar of bij iedere gebeurtenis. Jouw link blijft dan ook constant vindbaarheid. In mijn geval zou dit kunnen zijn www.gabriellamedia.nl/gift-guide om maar iets te noemen;
  4. Navigatiestructuur op je site
    Bouw een sterke interne structuur op en vergeet ook zeker je pillar pages niet, want dit levert voordeel op voor je bezoekers én voor Google. Versla je concurrenten en plaats een relevante pagina absoluut op de voorpagina. Tijdelijk je kerstpromoties even aanprijzen, laten we zeggen vanaf november, is zeker een aanrader!
  5. Zoekwoordenonderzoek
    Deze zou ik ook als eerste in dit rijtje kunnen plaatsen, maar soms vergeet ik de voor de hand liggende onderdelen 😉 Het is essentieel om je zoekstrategie te analyseren en een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Verdiep je ook in longtail zoekwoorden, want hier ligt je kans op extra conversies. Gebruik ‘winterbanden wisselen Utrecht’ ipv ‘winterbanden’;
  6. Creëer een landingspagina
    Een specifieke landingspagina, die tijdloos is en geen jaartal of andere tijdsnotatie bevat. Maak ‘m vol liefde voor Valentijnsdag, lekker geel voor Pasen en vol kerstboompjes en gouden banners voor de feestdagen. Hieronder zie je een voorbeeld van een effectieve sales page op shopify; is het niet awesome?
Sales page voor de feestdagen – onderdeel van je Seasonal SEO
Seasonal SEO – de oplossing voor nu én later

Rest mij nog te zeggen dat het goed is om te denken aan je voorraad en je hulptroepen. Koop tijdig in, zorg dat je geen nee hoeft te verkopen en houd je relaties warm (ook ná de feestdagen). Wees, ondanks de grote drukte, altijd beleeft en geduldig; kortom, houd je klantenservice on fleek. Communiceer je lever- en betaalopties tijdig en duidelijk, maar maak ook gebruik van remarketing. Ook na de feestdagen wil je natuurlijk de vruchten plukken van al jouw moeite.

Lees hier meer over conversieverhogende trucjes voor je feestdagenmarketing.

Even sparren? Bel 085-0062866, mail gabriella@gabriellamedia.nl of stuur een WhatsApp naar 06-55133733

Laat een reactie achter