Seniorenmarketing in 2023

Seniorenmarketing

Als tekstschrijver verdiepen wij ons graag in verschillende onderwerpen, waardoor we onze teksten met overtuiging en diepgang op papier kunnen zetten. Eén van de onderwerpen waar wij warm voor lopen is gerontologie, oftewel de leefwereld van ouderen. Een paar jaar geleden heeft Gabriëlla haar propedeuse gerontologie behaald en nog steeds doet zij, en wij, hier dagelijks haar voordeel mee. De term gerontologie is nog niet zo bekend, dus daarom zullen we hierna spreken van seniorenmarketing.

Wat is seniorenmarketing?

Seniorenmarketing is meer dan het focussen op een leeftijdsgroep. Het gaat om de specifieke behoeften, wensen en levenservaringen van een grote groep mensen die ouder dan 55 jaar zijn. Door een boodschap te creëren die resoneert met hun levensfase en waarden, spreek je een vermogende en bijzondere (vaak onbegrepen) doelgroep aan.

Allereerst is het goed om te beseffen dat marketing slechts een middel is om de doelgroep te bereiken. Al je marketingmiddelen zet je in, maar dan aangepast op de doelgroep ouderen. Ouderen zijn mensen boven de 50 jaar, maar doordat we steeds ouder worden gaan we vaker uit van 55+’ers of 65+’ers.

Dit betekent dat een fitte man van 55 als een senior wordt beschouwd, maar een hoogbejaarde vrouw van 111 ook. Het woord ‘hoogbejaard’ gebruiken we natuurlijk niet in jouw teksten, want dat vinden we geen eer doen aan de personen op zich.

Zijn ouderen een aantrekkelijke doelgroep?

Jazeker! De doelgroep ouderen kun je goed onderverdelen, want het is niet één homogene groep. Juist in deze leeftijdscategorie hebben de mensen veel zelfkennis en weten ze waard zijn, dus daarom ontstaan er vele lagen.

Natuurlijk heb je segmentaties, die gebaseerd zijn op inkomen, woonplaats, tijdsbesteding en interesses. Leeftijd telt bij senioren minder mee, want de mijlpalen in het leven hebben ze al meegemaakt. Autorijden, kinderen krijgen, een gezin stichten, alcohol drinken en de eerste baan: het is allemaal al gebeurd. Het is nu tijd voor zingeving.

Daarbij hebben de ouderen – in Nederland – een groot vermogen, waardoor ze in staat zijn jouw producten en diensten af te nemen. En dat is ook een onmisbare factor voor jou als ondernemer!

Waar houd je rekening mee bij seniorenmarketing?

Het aantal ouderen blijft stijgen en ook het percentage ouderen met een chronische ziekte neemt toe. Multimorbiditeit en comorbiditeit is aan de orde van de dag voor de mensen in de zorg, maar ook voor familie en mantelzorgers. Velen zullen de hoeveelheid ouderen omschrijven als een probleem, maar wij zien het juist als een kans. Een kans om onze innovativiteit te ontwikkelen en een samenleving te creëren die age friendly is. 

Ouderen in Nederland

Het aftellen kan beginnen, want nog een aantal jaar en dan is ruim 40% van de bevolking ouder dan 50 jaar. Deze doelgroep heeft 80% van het totale vermogen in handen en is verantwoordelijk voor de helft van alle consumentenbestedingen. Ze hebben een goed gespekte bankrekening en hebben bijna een monopolie op de auto- en leisure-markt. 

Natuurlijk moeten we een manier vinden om onze samenleving hierop in te richten, maar daarbij speelt er ook nog een stuk preventie mee. De mensen die nu 30 of 40 jaar zijn kunnen toekomstige generaties ontzorgen door zichzelf vitaal te houden. Door meer plantaardige voedingsmiddelen tot zich te nemen, op een natuurlijke manier te bewegen en ook meer ontspanning in hun drukke weken op te nemen, zullen zij veel gezonder zijn dan de ouderen nu. 

Copywriter gerontologie

Wij kunnen teksten leveren die de doelgroep raken én aanzetten tot actie. Teksten die de senior stuurt naar jouw assortiment, product of dienst. Kun je wel een specialist in de ouder wordende mens en generalist in de innovatieve aanpak van verouderingsvraagstukken gebruiken? Dan kijken wij uit naar jouw berichtje!

Geef een reactie