SEO return on investment: wat krijg je er wanneer voor terug?

return on investment bij SEO

Als je deze blog leest ken je ze inmiddels wel. Die gladde marketingpraatjes, waarin je vandaag al bergen met goud tegemoet gaat en een poort naar de hemel voor je opent. Maar eerlijk is eerlijk: SEO vraagt veel aandacht en vooral geduld. Je SEO return on investment? Dat hangt van heel veel factoren af.

Wat is dan die SEO return on investment?

Als jij een marketeer inschakelt, dan verwacht je ook dat diegene waarde toevoegt. Als we het hebben over de return on investment bij SEO, dan gaat het over het bereiken van meer potentiële klanten. Dat doe je namelijk door je positie in de zoekmachine te verbeteren, waardoor meer mensen jouw bedrijf in Google tegenkomen en als het goed is ook gaan doorklikken. Wat ze vervolgens op je website doen heeft niet echt met SEO te maken, maar is wel een essentiële stap in het omzetten van bezoekers in een goed gevulde bankrekening.

Hoe meet je de return on investment bij SEO?

SEO klinkt heel ongrijpbaar, maar dat is niet. Er zijn wel wat indicatoren, waardoor je kunt zien of je inspanningen lonen. Zoals:

  • toename verkeer: meet de toename van organisch verkeer naar je website voor én na je inspanningen. Dit kun je doen met Google Analytics of andere webanalysetools. Meer verkeer betekent dat je op de goede weg zit!
  • rangschikking in de zoekwoorden: zie je zoekwoorden stijgen in de zoekmachine, dan ben je op de goede weg! Wij zijn fan van Semrush, die ons inzicht geeft in de stijgers en dalers en ook nog eens suggesties doet hoe je hier nog meer uit kunt slepen.
  • conversieratio: meet je omzet van organisch verkeer naar verkoop, leads of andere doelen. Als de conversieratio stijgt, dan betekent dit dat bezoekers meer betrokken zijn op je website.
  • ROI-berekening: zet de totale kosten van je SEO-efforts af tegen de inkomsten die binnenkomen door SEO. Is de ROI positief? Dan betekent dit dat de SEO-investering winstgevend is. Let op: je moet hier wel goed de statistieken voor in de gaten houden!

Is zoekmachineoptimalisatie je investering waard?

Ja!!! Zeker. Want wat je er ook mee wilt bereiken, als je het goed doet, dan win je ermee aan tijd, kennis en geld. Maar dan lopen we wel direct tegen iets ingewikkelds aan, want want is goede zoekmachineoptimalisatie? Hoe vergoot je de ROI bij zoekmachineoptimalisatie?

  • Meten om te weten. Je kunt wel direct gaan strooien met zoekwoorden voor je doelgroep, maar zorg er eerst voor dat je de impact van die inspanning vergroot. Want waar staat je website nu eigenlijk? Wordt deze al gevonden én geïndexeerd door Google? En hoe gezond is je website? Zijn er nog errors die de vindbaarheid van je website moeilijker maken? Of laad je website snel genoeg om een bezoeker niet ongeduldig te maken? Voer eerst een check uit om te bepalen wat de staat van je website is!
  • Bepaal je zoektermen. Daarvoor moet je weten wie je ideale doelgroep is. Verkoop je kwalitatieve, maar trendvolgende kleding? Dan is je doelgroep vaak wat ouder dan een modemerk dan goedkopere en trendsettende kleding verkoopt. En iedere doelgroep, zelfs iedere individu heeft z’n eigen manier van Googelen. Daarom is het heel belangrijk dat jij je verplaatst in je doelgroep en vervolgens bekijkt wat hun vragen zijn. Hoe kun jij deze vragen beantwoorden? Welke woorden gebruik je daarvoor? Dat zijn je zoektermen en daarmee ga je content produceren.
  • Monitor. Houd bij wat de resultaten zijn van je inspanningen. Zie je dat een bepaald artikel heel veen bezoekers trekt? Houd dat vast en bekijk wat je ze nog meer op die pagina kunt aanbieden. Zijn er pagina’s die achterblijven? Onderzoek dan waar de knelpunten zitten in het zoekgedrag, je positie op Google en de algehele opmaak van je webpagina.

Wanneer ga je SEO resultaten zien?

Dit zijn slechts 3 tips om je SEO return on investment te vergroten. En zoals al eerder gezegd is SEO een pad dat duurzame groei oplevert, maar wel een lange adem vraagt. Verwacht niet dat je morgen de vruchten plukt van je strategie. Pas vanaf een maand of 3 en soms wel 6 kun je zien wat je ROI bij zoekmachineoptimalisatie oplevert.

Grootst mogelijk return on investment bij SEO krijgen?

Stuur ons een berichtje! Zelf doen? Dan laten wij je graag zien waar je het snelst resultaat kunt bereiken. Dat doen wel door een SEO Healthcheck, waarin je inzicht krijgt in hoe goed je website nu indexeert, wat je kunt verbeteren en hoe je dit zo snel mogelijk resultaat laat zien. Hoe tof en waardevol is dat! Daar kun je in ieder geval een mooie ROI van verwachten.