The bitch called Google – Knowledge Graph

Geld verdienen met bloggen

Eerder schreef ik al een verhaal over de seo-trends van 2019 en vandaag wil ik daar wat dieper op in gaan. Er zijn veel ontwikkelingen gaande op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Wij hebben Google nodig om onder de neus van onze potentiële klant te komen en Google heeft ons nodig om überhaupt een zoekmachine te kunnen aanbieden. Zonder content heb je namelijk helemaal niets.

Eerder werd de bezoeker, na het invoeren van een zoekterm op Google, doorverwezen naar de site waar de gevraagde informatie op staat. Tegenwoordig heeft Google zelf genoeg informatie verzameld om de vragen van bezoekers te beantwoorden. Deze informatie vatten zij samen onder de noemer ‘Knowledge Graph‘. Je ziet hieronder een video en daaronder gaat de tekst weer verder.

The Knowledge Graph

Voordeel van deze manier van informatie presenteren is dat de informatie mogelijk van jouw site komt. Nadeel is echter dat je er geen credits voor krijgt, want er komt geen link of verwijzing bij kijken.

Meer dan de helft van de mensen, die zoekt naar zaken via hun mobiel, klikt niet eens meer door naar jouw website. Dit betekent dat je minimaal 50% van je bezoekers misloopt! Waar voorheen het schrijven van waardevolle content de moeite waard was, wordt dit nu een hele opgaaf.

Het blijft natuurlijk de vraag of Google wel kan filteren welke informatie bestaat uit feiten en welke vooral uit meningen, roddels of verzinsels. De verschuiving van zoekmachine naar antwoordmachine is zeker ingezet, maar hoe de uitwerking zal zijn is voor iedereen nog een grote vraag (há, see what I did there?)

Expertise, authoritativeness en trustworthiness: E-A-T

De almighty zoekmachine (2019: antwoordmachine) geeft websites die een bepaalde status hebben verworven nog steeds voorrang. Ben jij een expert en laat je dit online zien? Dan zit je voorlopig nog in de goede hoek.

Maar. Hoe kun je als seo-specialist hier nu in meegaan? Één ding is zeker: stilstaan is geen optie. Het wordt tijd dat we naar onze online marketing gaan kijken, zoals we tegenwoordig ook naar ons lichaam kijken, namelijk met een holistische blik. Combineer krachten en creëer samen de beste content. Houd je aan de structuur, deel je expertise en word een autoriteit.

Neem zelf de controle door je content bereikbaar te maken voor je bezoekers. Het is daarom ook van groot belang dat je een mailinglist opbouwt.

Leave a Reply