In 2018 voelde het alsof goede content een hype was en dat je absoluut niet zonder tekstschrijver kon, die af en toe content is king van de daken schreeuwde. Dit jaar is het tijd voor volwassenheid. Een goede copywriter is onmisbaar voor de ondernemers die échte groei willen zien in 2019.

Natuurlijk doen video’s, online programma’s en animaties het ontzettend goed in dit multimediale tijdperk, maar laten we ook vooral de kracht van tekst niet vergeten. Goede ideeën beginnen met inspiratie en inspiratie vind je overal waar je kijkt: van film tot folder en van podcast tot interessante blog. De kracht zit ‘m niet alleen in herhaling, maar ook in het combineren van de verschillende mediavormen.

Samenwerking is key

Tekstschrijvers worden vaak achteraf ingeschakeld om last-minute, voor de lancering, nog ‘even’ wat teksten te maken. Maak hoeveel groter zou de impact zijn wanneer deze direct aan de start van het project al een plaats aan de tafel hebben. Samenwerking is key en een goede copywriter is onmisbaar om de strategie een krachtige uitwerking te laten hebben. Goede marketing is niet met eenmalig teksten laten schrijven gedaan, maar absoluut een langetermijnrelatie. Dus, wat zijn kort gezegd de trends in copywriting en seo voor 2019?

Schrijven voor Google?

Nee, dat is allang achterhaalt. Schrijven voor de gebruikers, bezoekers, lezers, whatever: voor jouw (potentiële) klant! Het draait allemaal om usability, meer dan ooit tevoren. Niet korte teksten met zoveel mogelijk zoekwoorden erin gepropt, maar geoptimaliseerde cornerstone content waar je bezoekers blij van worden.

Longtail keywords en schrijven op de stem van de mens. Steeds meer zoekopdrachten worden via de microfoon van de smartphone ingesproken, waardoor de manier van zoeken veranderd. Hier moet je als tekstschrijver én seo-specialist absoluut op inspelen.

Trends in copywriting en seo voor 2019 op een rijtje

  • Niet langer content is king als hype beschouwen, maar zien als een bakermat voor volwassenheid;
  • Onmisbaar voor businessowners die hun omzet willen zien groeien;
  • Mixen van mediavormen;
  • Een plaats aan de vergadertafel voor de copywriter, direct vanaf de start;
  • Zet je interne- en externe links slim in. Verwijs naar andere sites die waardevol voor je bezoekers zijn en bouw een verstandige, interne database op;
  • Schrijf langere teksten met longtail keywords, want de korte tekstjes propvol zoekwoorden zijn not done;
  • Je gebruikers zijn het uitgangspunt, dus schrijf je teksten niet speciaal voor Google. Dit is niet usability-proof!

Laat een reactie achter