Wow. Een titel waar u bijna van gaat duizelen. Microcopy? UX-writer? Geef me een momentje dan leg ik het u haarfijn uit. Voor bezoekers van websites, webwinkels en bijvoorbeeld apps, is het enorm belangrijk dat ze hun weg kunnen vinden. Duidelijke, korte instructies om het doel te bereiken dat zij voor ogen hebben. Want niemand wil een potentiële klant verliezen, omdat hij verdwaalt op de website. 

De ‘UX’ in de term UX-writer, betekent niets meer dan User eXperience: hoe ervaart de bezoeker uw content? Dit gaat niet alleen om grote lappen tekst, maar ook om de details, zoals buttons, headers en 404-pagina’s. En dat is ook direct microcopy in een notendop.

Microcopy tekstschrijver gezocht?

Piepkleine tekstjes die de lezer boeien en de zoekmachines prikkelen, dat is wat je wilt als ux-writer. Ik doe niets liever dan een verhaal vertellen waarbij alle facetten van een platform worden meegenomen; afbeeldingen, seo, teksten en beleving. Inspelen op de beleving van de bezoeker, waarbij gebruik wordt gemaakt van:

  • De juiste tone of voice;
  • Simpele teksten;
  • Content die past bij de wens van de klant;
  • De lezer motiveren om actie te ondernemen.

Door mijn grote ambities heb ik inmiddels al veel kennis en kunde eigengemaakt, maar ik kan ook goed samenwerken met andere partijen die bij een opdracht komen kijken. 

Microcopy analyseren

Het moment is eindelijk daar: de teksten zijn klaar en het platform is gereed. Hoe test u nou of de microcopy van de ux-writer zijn werk doet? Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het uitvoeren van user-testen en A/B-testen.

Ik schreef eerder al over andere interessante onderwerpen, zoals online persuasion. Wilt u meer weten over ux-testen of een ander communicatie- of marketing gerelateerd onderwerp? Laat het mij weten!

Laat een reactie achter