Waarom Bluetooth Marketing de toekomst heeft

Bluetooth marketing is, net als qr-code marketing, al zeker een jaar of 10-15 een ondergeschoven kindje in de marketingwereld. Dit marketingmiddel wordt ook wel Bluecasting genoemd, waar helaas veel ondernemers het bestaan niet eens van afweten.

Bluetooth Marketing is de uitgelezen manier om persoonlijke reclame te realiseren. Door content aan te bieden, word dit verzonden naar de mobiele telefoon van bezoekers, via de unieke Bluetooth technologie. Op drukbezochte locaties kun je hier goed gebruik van maken, want dan passeren er veel mensen met dezelfde interesses, zoals:

  • Supermarkten of andere retailers;
  • Evenementen en festivals;
  • Bij beurzen;
  • Restaurants en andere Horeca-etablissementen;
  • Etc.

Wat kun je delen via Bluetooth Marketing?

Je kunt ontzettend veel soorten content delen via Bluetooth. Van audiobestanden tot video’s en van aantrekkelijke foto’s tot toffe applicaties. Je hebt direct – meetbaar – resultaat en het kost je niets. Maar hoe pak je dit slim aan?

Je start met het opzetten van een Bluetooth-server. Hierop plaats je de benodigde content, zodat je deze kunt verzenden naar de doelgroep. Binnen een, vooraf ingestelde, straal (bijvoorbeeld 200 meter) detecteert de server telefoons. Deze ontvangers krijgen een uitnodiging, waarop ze kunnen bevestigen dat ze de content willen ontvangen. De server wordt getriggerd en verzend de content naar het toestel, precies in de juiste vorm.

Er wordt door de server opgeslagen hoeveel personen de content accepteren en openen, zodat je altijd de effectiviteit van de marketingactie kunt meten.

Alle voordelen van Bluecasting

  • Meetbaar, dus inzicht in alle statistieken;
  • Interactie, want de ontvanger kan meedoen;
  • Berichten kunnen zomaar viral gaan;
  • Heel gericht je doelgroep bereiken;
  • Kosteloos / goedkoop;
  • 100% van de nieuwe smartphones en tablets heeft Bluetooth.

Dus, waarom heeft Bluetooth Marketing de toekomst? Het is goedkoop, multi-inzetbaar, aangepast op jouw doelgroep én persoonlijk. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met deze technologie, dus je kunt het heel breed inzetten.

Bluetooth Marketing - Bluecasting is de toekomst

Bluecasting en de AVG

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft laatst uitspraak gedaan over het toepassen van Bluecasting. Je maakt natuurlijk gebruik van persoonlijke gegevens en kunt ongevraagd binnendringen in iemands persoonlijke digitale sfeer. Daarom moet je met enkele dingen rekening houden:

  • Geef aan dat mensen een gebied binnendringen, waar deze vorm van marketing actief is. Dit kan door het plaatsen van stickers en borden;
  • Eventuele ‘bijvangst’ (personen die bijvoorbeeld wonen in het meetgebied) mag niet bewaard blijven;
  • Mensen moeten toestemming geven voordat ze content ontvangen.

Bronnen: Marketing van nul tot morgen door Henk-Jan Eising + afbeelding van Beaconstac.

Geef een reactie