Je hebt hiervoor al kunnen lezen over het belang van goede teksten en optimalisatie voor de zoekmachines. Doeltreffende teksten zijn in deze tijd belangrijker dan ooit, maar wat ik daar graag aan toe wil voegen is lokale SEO

Bijna 80% van alle zoekopdrachten zijn gericht op producten, diensten en evenementen in de buurt en ruim 50% zal direct terechtkomen bij organisaties die inzetten op lokale vindbaarheid (Think with Google, 2019). Mensen houden van gemak en daarom is iedere ‘dichtbij mij’-zoekopdracht een ‘dichtbij jou’-kans!

Hoe werkt lokale SEO?

Het klinkt allemaal natuurlijk als muziek in de oren, maar hoe zorg je nu dat jouw organisatie naar voren komt als ál die mensen zoeken naar een ondernemer in de buurt? Dit heeft niet enkel met de vindbaarheid van jouw site te maken, dus let goed op, want al deze factoren tellen mee:

  • De plaats waarvandaan de potentiële klant de zoekopdracht uitvoert;
  • Adresgegevens, naam en telefoonnummer van jouw bedrijf;
  • Ranking van jouw bedrijfswebsite, dus maak ook unieke content voor verschillende steden en dorpen (bijv. in de vorm van landingspagina’s);
  • Zoekwoorden en categorieën die je gebruikt in jouw Google Mijn Bedrijf vermelding;
  • Reviews van jouw klanten;
  • Social media resultaten, maar ook de zogenaamde ‘check-ins’ op deze locatie.

What about the local pack?

Al deze gegevens helpen mee om jouw positie te verbeteren, zodat je in de ‘map pack’ (voorheen ook wel local pack) terechtkomt. Dit zijn de top 3-vermeldingen van lokale organisaties in de buurt. Een voorbeeld: jij typt op Google in ‘bloemist Utrecht’. Jij krijgt nu de best geïndexeerde vermeldingen direct in een soort van box gepresenteerd. Je kunt je voorstellen dat je veel meer verkeer naar jouw site genereert als je in dit rijtje voor komt!

Tellen de organische rankings nog wel mee?

Goed, nu je weet dat de ‘map pack’ de beste resultaten voor de locatie van de bezoeker bevat, dan weet je vast ook dat de organische zoekresultaten daaronder staan. Het mooie is dat deze ook heel zwaar wegen, dus vergeet ook zeker niet de tips van Renate te raadplegen, want deze gaan je zéker verderhelpen!

Transitie van zoekwoorden naar gesproken zoektermen

Je kent nu de basis van lokale SEO, waarmee je waarschijnlijk jouw website al behoorlijk kunt upgraden. Er is echter nog een belangrijke ontwikkeling waar je rekening mee moet houden als ondernemer en dat is voice search. Steeds meer mensen (+20%!) gebruiken hun stem om zoekopdrachten in te spreken, waardoor de manier van zoeken behoorlijk verandert. Een simpele lokale zoekopdracht, zoals ‘dameskapper Amsterdam’ zal gaan veranderen in een langere term: ‘dameskapper in Amsterdam die nu open is’. 

Alle to do’s op een rijtje

We hebben nu lokale vindbaarheid besproken op een niveau, waardoor jij zelf aan de slag kunt. Start direct met het regelen van onderstaande zaken en heb je hulp nodig? Dan weet je mij te vinden!

  • Zorg dat je veel positieve reviews krijgt van jouw klanten en bezoekers en reageer hier ook op;
  • Vermeld je naam, adres en telefoonnummer niet alleen op jouw eigen site, maar op zoveel mogelijk sites van respectabele organisaties. Je kunt je huidige vermeldingen checken door deze zoektermen te Googelen: [bedrijfsnaam] -site:websitenaam.nl;
  • Maak een compleet Google Mijn Bedrijf profiel en vermeld regelmatig links naar jouw eigen website door te posten, producten toe te voegen en foto’s te linken. 
Gratis tips, trucs en tools

Wil je direct werken aan jouw lokale zoekresultaten? Ik heb een handige gratis gids gemaakt, die jou helpt jouw Google Mijn Bedrijf juist in te stellen. Wees gerust: je download ‘m zonder registraties of inschrijvingen, dus meteen beginnen!

Wil je meer informatie over jouw vindbaarheid en zichtbaarheid? Bel ons eenvoudig op 085-0712676 of mailApp je liever? Ook dat is mogelijk! Voor meer informatie over onze dienstverlening vraag je direct ons gratis informatiepakket aan.

Laat een reactie achter