Ze waren even wat weggezakt in de peilingen, maar inmiddels wordt er weer volop geschreven over deze pagina’s. Ik heb het natuurlijk over de pillar page! Handig om structuur aan te brengen én goed voor je SEO, dus lees snel verder voor alle ins and outs.

Wat is een pillar page?

Een goede vindbaarheid is niet in één dag geregeld en een SEO-strategie is altijd aan veranderingen onderhevig. Maar dat structuur aanbrengen en content genereren essentieel is voor je ranking, dat is een ding wat zeker is. En dat is waar de pillar pages om de hoek komen kijken!

Een pillar page is een webpagina, die als basis geldt voor een specifiek thema. Vanaf deze pagina wordt doorverwezen naar de subthema’s, in de vorm van video’s, blogs en artikelen.

Maar hoe werkt dit in de praktijk?

Je maakt niet voor iedere blog een pillar page; integendeel. Stel je schrijft veel over e-mailmarketing, dan maak je zo’n basispagina over dit onderwerp. Vanaf hier verwijs je naar jouw blogs, die gaan over het opbouwen van een maillijst, het aantrekken van jouw doelgroep en het conversiepercentage van je mails omhoog duwen.

Ben je ook een expert op het gebied van on-page SEO en heb je hier flink wat uiteenlopende blogs over geschreven, dan maak je ook een pagina aan voor on-page SEO factoren. Maar let op: maak er natuurlijk niet gigantisch veel, want dan verliest het absoluut z’n waarde.

Iedere keer als je een nieuwe blog schrijft, dan creëer je direct een hyperlink naar de kernpagina. Uiteraard link je ook vanaf de kernpagina naar het artikel terug, zodat je een goede navigatiestructuur behoudt.

Pillar content en topic clusters

Hubspot heeft hier erg duidelijke artikelen over geschreven, maar we zullen je er stap voor stap doorheen loodsen. Je ziet hieronder een afbeelding, waarin de meest optimale structuur voor je site / blog wordt weergeven.

We gaan even verder, aan de hand van het voorbeeld hierboven, over ‘e-mailmarketing.’ Dit onderwerp is dan de blauwe cirkel met de oranje kern, zoals hierboven goed zichtbaar is. Alle content, waarnaar je verwijst met je linkbuilding, is de cluster content. Dit zijn dus de driehoekjes, rondjes en vierkantjes die buiten de kern staan.

De pillar pages zijn vaak veel langer dan de gemiddelde blogpost en je zou er met gemak een boek van kunnen binden. Ieder blok met tekst verwijst actief naar andere delen op je site, zodat je bezoeker direct weet waar hij de gewenste informatie kan vinden. (De tekst gaat hieronder door!)

Waarom gebruik je deze pillar contentpagina’s?
  1. Allereerst omdat het je bezoekers een duidelijke structuur biedt, zodat ze eenvoudig navigeren naar onderwerpen, video’s, infographics en blogs. Je vindt op mijn Instagram een kort filmpje over de voordelen van een goede navigatiestructuur!;
  2. Bundel je content, zodat alles over één onderwerp aan elkaar gekoppeld is. Hierdoor doe jij je voordeel op het vlak van SEO.

Google houdt van een heldere structuur en waardevolle inhoud, dus troep of nutteloze content kun je beter direct filteren. Hoe meer (waardevolle) interne links je creëert hoe hoger je op de SERP’s (zoekresultaten in Google) verschijnt.

Pak je het op de juiste manier aan, dan ziet je site er schematisch als volgt uit:

De essentie van een onmiskenbare goede pillar page

We geven je graag de juiste instructies voor het maken van een pillar page, want als jij successen boekt, dan zijn blij! Zo’n kernpagina heeft een aantal vaste elementen, zoals:

  • Een introductie over het kernonderwerp;
  • Korte omschrijvingen van de subthema’s waar je naar gaat verwijzen;
  • Interne links naar de pagina’s waar ze uitgebreide informatie kunnen vinden;
  • Vermelding van de thema’s in je menu, zodat de structuur duidelijk zichtbaar is.

Stappenplan voor het creëeren van pillar pages

  1. Start met het extraheren van jouw aanbod. Welke thema’s staan centraal op jouw site? Denk hierbij niet te beperkend, maar ook niet te breed. Je moet er voldoende content over creëeren, maar het moet ook op één (lange) pagina passen.
  2. Kijk kritisch naar de content die je al hebt en die je nog wilt gaan maken. Een pillar page is pas echt waardevol, wanneer je minstens naar vijftien pagina’s kunt verwijzen.
  3. Maak bij de creatie van je content gebruik van wetenschappelijke bronnen, experts, interviews, video, infographics en uiteraard een duidelijke SEO-tekst. Maak er geen afdankertje van, want dan kun je het net zo goed laten.
  4. Creëer een pillar page outline. Dit betekent dat je een opzetje maakt van wat er op de pagina moet komen te staan. Welke content heb je al, waar ga je naar linken en wat mist er nog? Onderschat deze werkzaamheden niet, want het is best een zware klus!
  5. Essentieel is dat je het overzichtelijk houdt en goede, duidelijke teksten schrijft. Ben je niet zo’n schrijver? Wij kunnen uitstekende webteksten schrijven in het Nederlands en Engels, dus we helpen je graag! Waar moet je qua opmaak om denken? Duidelijke koppen, tussenkoppen, voldoende links, lijstjes, video’s, afbeeldingen, call-to-actions en een kruimelpad. Dankzij een duidelijke navigatiestructuur kan jouw bezoeker altijd de weg terug vinden.
  6. Maak de pagina’s op in dezelfde stijl als je site. Gebruik je huisstijl en maak er een lekker aantrekkelijk paginaatje van, zodat het nuttig maar ook mooi is.
  7. Wat heel effectief werkt, en ook leuk is voor je bezoekers, is het aanbieden van jouw pillar pages in de vorm van een e-book. Hierdoor gebruiken ze jouw kennis als basis, dus dat is sowieso een pré. Daarbij hebben ze zo je gegevens bij de hand en help je ze gegarandeerd op weg. Super!
  8. Blijf updaten! Een goede pagina is altijd in ontwikkeling, dus blijf plannen, schrijven en content maken. Zo blijf jij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en geef jij wat jouw bezoeker verdient: het allerbeste!
Voorbeelden van uitstekende pillar pages

In dit artikel vind je een aantal voorbeelden, maar één van de succesnummers is toch wel een pagina van Hubspot zelf. Instagram captions is een te smal onderwerp, maar Instagram is weer veel te breed. Daarom kozen ze voor het prachtige Instagram Marketing.

Ze hebben gigantisch veel informatie op één pagina geplaatst, maar dat is nog maar het topje van de ijsberg. Klik eindeloos door en dwaal uren door de wereld van Instagram Marketing, zodat je er vervolgens als een professionals weer uitstapt. Als je het ons vraagt echt één van de best practices wat betreft pillar page content.

Wil je meer informatie over SEO? Bel ons eenvoudig op 085-0712676 of mailApp je liever? Ook dat is mogelijk! Tot gauw!

Laat een reactie achter