Ik vind dat men wel weer aandacht mag besteden aan de definitie van het shockeffect. Het is een bekende manier om de aandacht van je bezoekers of klanten te trekken, maar er is volgens mij momenteel te weinig aandacht voor. Professionals, zoals overheidsinstanties, passen deze tactiek wel toe. De gemiddelde communicatiestudent hoort tegenwoordig echter meer over het schrijven van webteksten en ontwerpen van infographics. Shockeffect noemt men ook wel shock effect of shock advertising en dit werkt als volgt:

Er is aandacht nodig voor een belangrijk onderwerp en het liefst ook discussie. Vrij recent ging ProRail bijvoorbeeld behoorlijk viral door het shockeffect te gebruiken. Veel mensen beseffen de gevaren van het spoor niet, waardoor er vaak ongelukken gebeuren, die we hadden kunnen voorkomen. De spoorbeheerder heeft daarop een campagne bedacht, waarin ze (nagemaakte) kleding van treinslachtoffers gebruiken. Veel mensen vinden de campagne onnodig hard en psychologisch schadelijk, maar vanuit het advertising oogpunt denk ik dat het gewenste effect ruimschoots is bereikt.

Definitie van het shockeffect

Het shockeffect hangt nauw samen met shockreclame, dus de definitie zou je in het Nederlands wel als volgt kunnen stellen:

De effecten van een shockadvertentie. Met name publiekelijke campagnes en sociaal maatschappelijke vraagstukken worden versterkt door het gebruik van het shockeffect. Deze campagnes wakkeren een discussie aan, vragen de aandacht en zijn effectief. Voorbeelden zijn campagnes gericht op roken, huiselijk geweld of gevaarlijke verkeerssituaties.

Laat een reactie achter