Wil jij groeien als organisatie, dan zijn positieve ervaringen van jouw klanten erg belangrijk. Wil je meer doen op dit gebied, dan weet je na dit artikel precies hoe je dit moet gaan doen. De definitie van deze review marketing is: “het verbeteren van je online imago door middel van reviews.” Reviews noem je ook wel beoordelingen of recensies. Allemaal leuk en aardig, maar hoe start je met het voeren van deze ‘strijd’.

Social proof is key

Dit doe je door social proof te verzamelen. De definitie van Social proof wordt gegeven door Big Commerce: ‘een bewijs dat andere mensen een keuze hebben gemaakt voor een product of deel hebben genomen aan een dienst – zoals reviews – en daarmee anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen’. Maar liefst 92% van de online bezoekers leest reviews, voordat zij overgaan tot aanschaf. Je kunt op verschillende manieren social proof inzetten in het aankoopproces:

Social proof slim inzetten

Maak het jouw klanten zo gemakkelijk mogelijk en geef een directe link naar het review-formulier

Recensies bewijzen jouw kwaliteit

Ruim 84% van de consumenten vertrouwt advertenties niet meer. Hierdoor is het lastiger om klanten aan je te binden, want tijdens de totale customer journey heerst er nog veel twijfel. De beoordelingen van jouw klanten zijn hét bewijs van jouw succes. Consumenten (en bedrijven) geven hun mening over jouw klantenservice, producten, dienstverlening; kortom de totale beleving. Het is daarom erg belangrijk dat jij een optimaal klantvriendelijke service inzet, zodat je niet wakker wordt met een teleurstellende recensie met een enkele ster.

Maar hoe verzameling je nou zoveel mogelijk positieve beoordelingen? Dat is juist het lastige deel van review marketing. We willen graag dat jij succes hebt, dus daarom hebben we wat tips voor jou op een rijtje gezet:

  • Binnen 24 uur na aankoop van jouw product of dienst vragen naar de totale beleving;
  • Benader je klanten persoonlijk met een directe link naar de plaats waar ze jou kunnen beoordelen;
  • Bied klanten een kortingscode of ander cadeau aan, indien ze jou een beoordeling geven;
  • Gebruik automatisering (nieuwsbrief) om meer reviews te verzamelen.

Wat zijn de voordelen van reviewmarketing?

Persoonlijk ben ik wel fan van reviewmarketing. Ik ben dan ook altijd heel actief in het vragen van een beoordeling aan mijn klanten en gelukkig zijn deze (tot nu toe) erg positief. Soms voelen ondernemers zich ongemakkelijk bij het vragen van beoordelingen aan hun klanten, alsof ze hen daarmee tot last zijn. Ik ervaar juist het tegenovergestelde: soms geven mensen zelfs al een recensie alleen omdat ik ze een advies heb gegeven.

Voordelen review marketing

Wat de voordelen van deze reviews zijn?

  1. Een stijging in je omzet;
  2. Je producten en dienstverlening verbeteren aan de hand van de beoordelingen;
  3. Inzicht in de (wensen van de) doelgroep.

Wil jij geen tips missen, waarmee jij jouw bezoekers omtovert in klanten? Schrijf je in voor de nieuwsbrief. Heb je interesse in een gratis informatiepakket, dan kun je dat hier bestellen.

Laat een reactie achter