Als je ‘topical authority’ intypt op Google dan vind je vele Engelstalige pagina’s over dit onderwerp. Wil je beter gevonden worden door je potentiële klanten, dan moet je hier meer over weten. Ik zal je één en ander uitleggen over dit onderschatte onderwerp.

Werk je online dan ben je vast en zeker bezig met het optimaliseren van keywords, zoekwoordenonderzoek en linkbuilding. Het komt er op neer dat je het zoekgedrag van jouw klanten onderzoekt en hierop inspeelt. Met het linken van en naar je website hoop je een betere ranking score te bereiken. Maar inmiddels zijn we 2019 en is Google niet meer voor één gat te vangen. Inmiddels is de zoekmachine in staat om de content te doorgronden: ben jij een expert op jouw vakgebied? Is je website gericht op een bepaald onderwerp of een bepaalde sector? Schrijf je over relevante onderwerpen voor jouw klanten?

Goed, ik zal je een voorbeeld geven. Je bent op zoek naar een camping in de Dordogne. Er zijn twee sites die deze camping aanraden, waarvan de ene ACSI Eurocampings is (de specialist op het gebied van campings en vakanties) en de ander een 65-jarige vrouw uit Nederland, die met name schrijft over haar hondentrimmer, kleinkinderen, fietstassen en d’r laatste knipbeurt.

Hoe werkt de score op basis van topical authority?

Stel, jij bent de professional op het gebied van huiskamerplanten. Je hebt lang niet zoveel bezoekers en content als de Telegraaf, die laatst ook een artikeltje over luchtzuiverende planten publiceerde. Toch word jij door Google beter geïndexeerd op het onderwerp ‘kamerplanten’. Waarom? Omdat kwaliteit gaat boven kwantiteit:

  1. Jij bent de expert! De krant heeft er eenmalig iets over gepubliceerd, waar jij als acht jaar lang regelmatig schrijft over kamerplanten;
  2. Topical authority. Jij gaat de diepte in, kent de wetenschappelijke achtergronden en doet met grote regelmaat verslag van evenementen op dit gebied. Je biedt de producten in deze niche aan en ben zelfs opgeleid tot botanicus.

DINGDONG! Dan ben jij de nummer 1 voor Google en dus niet de grote krant.

Hoe creëer jij waardevolle content voor jouw bezoekers én Google

Hier hebben we natuurlijk al talloze artikelen over geschreven, zoals deze over de ranking factoren van 2019 (er zijn er ruim 200!) en het E-A-T-principe. Het gaat erom dat je content creëert die waardevol is voor je bezoekers. Ga de diepte in, onderbouw je artikelen met wetenschappelijke informatie en verwijs hier ook naar. Wil je een autoriteit worden op het gebied van verschillende soorten voetballen? Denk dan aan de volgende onderwerpen als basis voor je in-depth artikelen:

  • Wat is een voetbal?;
  • Wat voor voetballen zijn er?
  • Hoe werkt een voetbal?
  • Waar is een voetbal van gemaakt?
  • Hoe wordt een voetbal gemaakt?
  • Waar worden de voetballen geproduceerd?
  • Wie is de leverancier van de voetballen?
  • Welke voetballen raad jij als expert echt aan?
  • Etc.

Wil jij meer weten over seo in het algemeen of over topical authority? Neem direct contact met mij op via gabriellamodderman@gmail.com

Laat een reactie achter